Gå til innhold

Spørsmål om sportsautomat


Bradbury
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veldig nær ved å slå til på på et tilbud på en 118iA, men nå frister det litt med 120d med sportsautomat. Jeg har to spørsmål om girhendlene som følger med denne girkassen.

1) Hvis man bruker hendlene mens man er i drive, går den over til manuell modus?

2) Kan man gå tilbake til auto (enten sport eller drive) ved å bruke hendlene (f.eks ved å holde en av dem inne en stund)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den står i drive og du bruker hendel så girer den. Når du er ferdig med å "leke" så går den automatisk over i drive igjen. Min erfaring er at dette virker veldig bra, og går over når det faktisk passer.

Står spaken til venstre i sport og u begynner med hendler så blir den i manuell modus til du setter den i drive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne valgt 120i, men det er bare det at den ikke eksisterer! :lol:

Riktignok har jeg 118i som et alternativ. Dessverre får jeg ikke sportsautomat til denne, og 125i er fullstendig totalt 100 % utelukket. Med 118i sponser man staten med kr 115.000 + mva. Går man opp til 125i så er det over 85' ekstra i avgifter. Det er helt sinnsykt! Skulle lottoen slå inn i kveld, så vil valget sannsynligvis fortsatt stå mellom 118i og 120d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

120I finnes ikke!! :shock: Sjekka det opp på BMW.no nå og det stemmer, finnes kun på Coupe og det er jo da den gamle 1-serien E87. Kommer sikkert da

Da tror jeg at 120d med Sportsautomat ville vært det riktige, 118I er absolutt sprek den ogspå med sine 170 hester men jeg har hørt så mye godord om sportsautomat at jeg ville nok valgt den :) Men det er klart at du kan jo spare litt på å gå for 118I også da og like vel få en morsom bil, er litt for og mot dette her. Men min neste BMW skal i allfall ha sportsautomat :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

118i koster faktisk litt mer 120d. Nøyaktig kr 5.000 når vi sammenligner tilbudene jeg har på disse to (helt likt utstyrt). 120d koster riktignok noe mer å forsikre - ca kr 150 i måneden for min del.

Når det gjelder drivstoff, så blir 118i dyrere igjen. Forbrukstallene fra BMW er nok for lave i forhold til hva som er realistisk, men legger jeg oppgitt blandet forbruk til grunn, og en snittpris på 12,50 per liter diesel og 13,50 for bensin, samt en kjørelengde på 15k i året, så koster det ca kr 250 mer per måned å kjøre 118i i forhold til 120d. Trekk ifra forsikringsdifferansen, og det er bare en hundrelapp i måneden det er snakk om.

Øker jeg forbruket med 25 % (dette er realistisk, basert på egne erfaringer med 116d), så blir det kr 170 i måneden. I tillegg kommer altså de fem lappene på kjøpsprisen. Dette er altså prisen for å få kjøre en deilig og hissig bensinmotor.

Velger jeg heller 120d, så sparer jeg disse pengene, får sportsautomat og trolig bedre ytelse. Jeg sier trolig, for jeg finner lite informasjon om 120d nedstrupet til 163 hk. På prislisten til BMW Norge står det at den gjør 0-100 på 7,9 sekunder. Dette er marginalt mer enn 118i med 7,5 sek. Det jeg lurer mer på er elastisiteten fra 80-120 km/t. For 120d med manuelt gir, er dette oppgitt til småpene 5,7 sek i 4. gir, mot 7,3 for 118i.

Den effektreduserte 120d har jo like stort dreiemoment som originalen, så det er kanskje lov å håpe at elastisiteten er ganske lik. 0-100 går 8 % saktere med 163 hk, så hvis det samme gjelder 80-120, så er det snakk om 6,2 sek. Dette er jo fortsatt veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et til spørsmål om sportsautomat!

Jeg har sett noen videoer av M135i på Youtube, deriblant

. Her kjører han altså med spaken i S og i displayet vises S1, S2, alt ettersom hvilket gir han er i. Jeg har bare kjørt standard automatkasse i en BMW, og da står det DS når du har den i sport, og det vises ikke hvilket gir du er i uten at du går i manuell modus.

At aktivt gir vises i displayet i sportsmodus, er dette noe som gjelder alle innenfor 1-serien med sportskassen, eller er det kanskje bare slik M135i er satt opp?

Jeg kan forresten legge til at jeg slo til på tilbudet om 120d med sportsautomat. Etter hvert vil jeg altså kunne svare på mitt eget spørsmål, men det er fryktelig lenge til februar!

Edit: Jeg fant

videoen. Den viser en 120d med sportsautomat, og der står det DS i displayet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er sånn at når den står i sport og man girer manuellt så står det S1 osv, mens står den i drive og man girer med rattet så står det M1 før den går over i D igjen etterhvert

Og står den bare i sport men i automatmodus så står det SD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis :)

Venter på ny bil selv, går saaakte...

Takker. Jeg la en nedtellingswidget på telefonen min som teller antall dager igjen til 15. februar. Det er jo ganske lenge til, men likevel er det nærmest så jeg sitter og teller minutter...

Hvilken bil har du kjøpt og når får du den?

Ble det mye utstyr ellers..?

Foruten M-pakken så la jeg på Drive Comfort- og Visibility-pakken. xenon, pro navi, ryggekamera, mørke vinduer, lyspakke, oppbevaringspakke, DAB og HiFi.

Jeg hadde egentlig veldig lyst på adaptive drive, soltak og parkeringsassist, men jeg måtte selv sette ned foten. Jeg endte tross alt opp med å bruke totalt kr 101.000 mer enn hva jeg ville ha betalt for Focus-en jeg var ufattelig nær ved å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...