Gå til innhold

Ulyd E46 2004 touring relatert til bakstilling el girkasse


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har i lang tid hatt en ulyd i min E46 Touring 2004-modell 320 diesel automat som jeg ikke finner ut av. Det er feilsøkt på BMW spesialisten Autopower uten resultat, samt at bakstilling/forstilling er kontrollert.

Ulyden er omtrent som når man kjører over midtstripe i vei, dvs en kraftig during. Den er så kraftig at CD-veksleren i bagasjerommet blir slått ut.

Ulyden oppstår ved svak akslerasjon, når turtallet er omtrent 1500 omdr/min, eks ved en akslerasjon hvor man slipper opp gassen ganske raskt og aksjererer langsomt videre. Lyden oppstår også ved rolig kjøring i 70-80 km/h ved samme turtall når motoren må jobbe tyngre.

Man hører alltid ulyden i noen sekunder og den blir borte når automatkassa girer ned. Automatkassa fungerer forøvrig helt fint ellers, i den grad dette er relatert til den.

Tror ikke de på verkstedene vet helt hva de skal søke etter siden de ikke har klart å framprovosere ulyden.

Det er ikke relatert til dekk og felger, da ulyden har oppstått med 4 forskjellige felgsett.

Noen som har tips eller vet hva dette kan dreie seg om?

Skrevet

Du sier ikke hvilken motor du har, men det kan høres litt ut som vibrasjoner fra lock up, altså det samme som vibrasjoner fra et dm svinghjul (såkalt converter shudder).

Dersom du belaster, og turtallet holder seg så lavt, på en bil med automat, så er den nok i lock up.

Skrevet

Takk for svar!

Modellen er en 2004 modell 320 Touring diesel automat, altså en 2-lite / 150hk.

Ulyden oppstår ofte ifm "avbrutt" aksjerasjon dvs når man slipper opp litt ifm fartsøkning slik at turtallet blir værende på 1500-2000. Det er nok som du sier en vibrasjon av noe slag, og den oppstår og forsvinner brått (det er uansett ikke noen vanlig lyd fra tungt arbeid på lavt turtall).

Tar gjerne i mot flere innspill eller erfaringer

Skrevet

Ta en tur og bekreft om det er som jeg foreslår da.

Jeg vil tippe omstendigheten du beskriver gjør at den går i lock up, du gir på, den forblir låst inntil du gir på nok og den slipper lock pga lavt turtall.

Er bilen trimmet?

Skrevet

det du skriver høres helt riktig ut, forløpet er akkurat som du beskriver. Den er ikke trimmet.

Vet du om noen som har peiling på dette eller noen som kan se på dette? BMW-spesialisten jeg bruker ga opp (!)

Takk for gode innspill

palmlid@hotmail.com

Skrevet

Godt poeng fra yngve her!

Nei, enhver mekaniker/tekniker med litt yrkesstolthet burde kunne finne utav det. Men det vil nok koste noen kroner i feilsøking.

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...