palm Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Hei Jeg har i lang tid hatt en ulyd i min E46 Touring 2004-modell 320 diesel automat som jeg ikke finner ut av. Det er feilsøkt på BMW spesialisten Autopower uten resultat, samt at bakstilling/forstilling er kontrollert. Ulyden er omtrent som når man kjører over midtstripe i vei, dvs en kraftig during. Den er så kraftig at CD-veksleren i bagasjerommet blir slått ut. Ulyden oppstår ved svak akslerasjon, når turtallet er omtrent 1500 omdr/min, eks ved en akslerasjon hvor man slipper opp gassen ganske raskt og aksjererer langsomt videre. Lyden oppstår også ved rolig kjøring i 70-80 km/h ved samme turtall når motoren må jobbe tyngre. Man hører alltid ulyden i noen sekunder og den blir borte når automatkassa girer ned. Automatkassa fungerer forøvrig helt fint ellers, i den grad dette er relatert til den. Tror ikke de på verkstedene vet helt hva de skal søke etter siden de ikke har klart å framprovosere ulyden. Det er ikke relatert til dekk og felger, da ulyden har oppstått med 4 forskjellige felgsett. Noen som har tips eller vet hva dette kan dreie seg om?
Glennski Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Vel, nå vil det alltid oppstå en durelyd, når motoren jobber hardt ved lavt turtall
TRF Skrevet November 24, 2012 Skrevet November 24, 2012 Du sier ikke hvilken motor du har, men det kan høres litt ut som vibrasjoner fra lock up, altså det samme som vibrasjoner fra et dm svinghjul (såkalt converter shudder). Dersom du belaster, og turtallet holder seg så lavt, på en bil med automat, så er den nok i lock up.
palm Skrevet November 25, 2012 Forfatter Skrevet November 25, 2012 Takk for svar! Modellen er en 2004 modell 320 Touring diesel automat, altså en 2-lite / 150hk. Ulyden oppstår ofte ifm "avbrutt" aksjerasjon dvs når man slipper opp litt ifm fartsøkning slik at turtallet blir værende på 1500-2000. Det er nok som du sier en vibrasjon av noe slag, og den oppstår og forsvinner brått (det er uansett ikke noen vanlig lyd fra tungt arbeid på lavt turtall). Tar gjerne i mot flere innspill eller erfaringer
TRF Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Ta en tur og bekreft om det er som jeg foreslår da. Jeg vil tippe omstendigheten du beskriver gjør at den går i lock up, du gir på, den forblir låst inntil du gir på nok og den slipper lock pga lavt turtall. Er bilen trimmet?
M3 Yngve Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Se etter sprekker i karosseriet, der bakstillinga er skrudd opp.
palm Skrevet November 25, 2012 Forfatter Skrevet November 25, 2012 det du skriver høres helt riktig ut, forløpet er akkurat som du beskriver. Den er ikke trimmet. Vet du om noen som har peiling på dette eller noen som kan se på dette? BMW-spesialisten jeg bruker ga opp (!) Takk for gode innspill palmlid@hotmail.com
TRF Skrevet November 25, 2012 Skrevet November 25, 2012 Godt poeng fra yngve her! Nei, enhver mekaniker/tekniker med litt yrkesstolthet burde kunne finne utav det. Men det vil nok koste noen kroner i feilsøking.
TomiK Skrevet November 26, 2012 Skrevet November 26, 2012 Det er veldig mange som har dette problemet med automatkasse. http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f ... 5#p2527782
kentha320dat Skrevet Desember 6, 2012 Skrevet Desember 6, 2012 bytte converter er vel det som må til. Fikk jobben gjort til http://www.rats.no ta kontakt på innboks om du vil vite mer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå