Gå til innhold

Har E39 B52TU dobbelvanosmotorer elektronisk gasspedal?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på om noen vet om M52 dobbelvanosmotorene har elektronisk gasspedal slik som M54 motorene har? Dette gjelder da motorene som kom fra 09.98 i både E39 og E46.

Har prøvd å undersøke på nettet, men lite info.

Fint om noen kan gi et svar på dette.

Hilsen Eirik.

Skrevet

Tusen takk for svaret.

Må finne ut av om det bare er å bytte til el.gasspedal for å bygge om til M54B30 motor. Motorstikket på hjernen er likt. Motorenen skal jo ellers være veldig like.

Eirik.

Skrevet

De har elmotor til spjeldet som styres av ASC og cruisecontrol.

Sannsynligvis må du legge opp ledninger fra gasspedal til DME, hvilke kan du lese deg opp til med koblingskjema. Ellers vil jeg tro det er ganske plug&play :)

Eventuelt kan du bruke M52tü motorstyringen med tilhørende sensorer og spjeld :)

Skrevet

Enda igjen takk for godt svar.

I dag avtalte jeg å kjøpe en M54B30 blokk til en OK pris. I mange år har jeg hatt liggende en M52TUB28 blokk i Østerrike. Har og en nyoverhalt topp til den motoren liggende løst.

Jeg har ikke fått det bekreftet helt enda, men mener at toppen fra M52TUB28 passer på M54B30 blokken. Da tar jeg i så fall alle ytre deler fra 2 literen og setter på M54 motoren. I følge ETK har 2 literen og 2.8 TU motorene like innsug og samme spjeldåpning. I alle fall like delenummer. Da kan det nok bli en grei motor ut av det. Ikke så mye effekt oppover i turtallet, men sikkert rimelig likt bunndrag i motoren som M54 motoren har. Har ikke planer om å gjøre ting for komplisert. Hvis dette ikke klaffer kan jeg bruke M54 veiven til å stroke en annen 2.5 liter til 3 liter. Med M50 innsug og trimhjerne blir det en artig motor. Men den motoren må i så fall brukes i en annen bil.

Fint at dere har gitt svar.

Eirik.

Skrevet

Høres ut som en grei løsning, men hvorfor ikke beholde B30 toppen?

Tror ikke det skal være noe problem å fikse EL-pedalen og bruke B30 DME+motorstyring/innsug.

Kan sjekke opp litt i koblingskjema om du vil.

Men om B28 spjeldhus passer på B30 innsug er jo det den enkleste løsningen.

Da får du ikke strupet innsug, dog struper nok DME/motorstyring fra B28 litt.

Skrevet

Jeg har ingen B30 topp. Skal bare kjøpe bunndelen. Neste tur ned til Østerrike kjøper jeg nok en komplett M54B30 motor som står hos en opphogger her nede. Den betaler jeg nok snart et forskudd på for å sikre meg.

Har sjekket en tråder der en kar skiftet til B30 innsug på en 2.8 motor. Det var mye arbeid. Har heller ikke de delene tilgjengelige. Har enda ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe bilen som motoren planlegges montert i.

Fint hvis du kan finne ut noe om hvilke endringer som må gjøres.

Da må jeg begynne å få ting i orden til turen hjem.Ser ut som at det blir 8 stopp på hjemveien for å hente deler. Blir skikkelig tunglastet Transit.

Så er nok ikke innom denne tråden på flere dager.

Eirik.

Skrevet

B28 spjeld passer ikke rett på B30 innsuget. Men man får kjøpt adapterplater. Jeg har planer om å bruke M52tu ledningsnett/spjeld på min m54b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...