Eirik Viste Skrevet November 26, 2012 Skrevet November 26, 2012 Hei. Lurer på om noen vet om M52 dobbelvanosmotorene har elektronisk gasspedal slik som M54 motorene har? Dette gjelder da motorene som kom fra 09.98 i både E39 og E46. Har prøvd å undersøke på nettet, men lite info. Fint om noen kan gi et svar på dette. Hilsen Eirik.
Flextron Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Den har ikke det.. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/25/70
Eirik Viste Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 Tusen takk for svaret. Må finne ut av om det bare er å bytte til el.gasspedal for å bygge om til M54B30 motor. Motorstikket på hjernen er likt. Motorenen skal jo ellers være veldig like. Eirik.
Netlandet Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 De har elmotor til spjeldet som styres av ASC og cruisecontrol. Sannsynligvis må du legge opp ledninger fra gasspedal til DME, hvilke kan du lese deg opp til med koblingskjema. Ellers vil jeg tro det er ganske plug&play Eventuelt kan du bruke M52tü motorstyringen med tilhørende sensorer og spjeld
Eirik Viste Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 Enda igjen takk for godt svar. I dag avtalte jeg å kjøpe en M54B30 blokk til en OK pris. I mange år har jeg hatt liggende en M52TUB28 blokk i Østerrike. Har og en nyoverhalt topp til den motoren liggende løst. Jeg har ikke fått det bekreftet helt enda, men mener at toppen fra M52TUB28 passer på M54B30 blokken. Da tar jeg i så fall alle ytre deler fra 2 literen og setter på M54 motoren. I følge ETK har 2 literen og 2.8 TU motorene like innsug og samme spjeldåpning. I alle fall like delenummer. Da kan det nok bli en grei motor ut av det. Ikke så mye effekt oppover i turtallet, men sikkert rimelig likt bunndrag i motoren som M54 motoren har. Har ikke planer om å gjøre ting for komplisert. Hvis dette ikke klaffer kan jeg bruke M54 veiven til å stroke en annen 2.5 liter til 3 liter. Med M50 innsug og trimhjerne blir det en artig motor. Men den motoren må i så fall brukes i en annen bil. Fint at dere har gitt svar. Eirik.
Netlandet Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 Høres ut som en grei løsning, men hvorfor ikke beholde B30 toppen? Tror ikke det skal være noe problem å fikse EL-pedalen og bruke B30 DME+motorstyring/innsug. Kan sjekke opp litt i koblingskjema om du vil. Men om B28 spjeldhus passer på B30 innsug er jo det den enkleste løsningen. Da får du ikke strupet innsug, dog struper nok DME/motorstyring fra B28 litt.
Eirik Viste Skrevet November 27, 2012 Forfatter Skrevet November 27, 2012 Jeg har ingen B30 topp. Skal bare kjøpe bunndelen. Neste tur ned til Østerrike kjøper jeg nok en komplett M54B30 motor som står hos en opphogger her nede. Den betaler jeg nok snart et forskudd på for å sikre meg. Har sjekket en tråder der en kar skiftet til B30 innsug på en 2.8 motor. Det var mye arbeid. Har heller ikke de delene tilgjengelige. Har enda ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe bilen som motoren planlegges montert i. Fint hvis du kan finne ut noe om hvilke endringer som må gjøres. Da må jeg begynne å få ting i orden til turen hjem.Ser ut som at det blir 8 stopp på hjemveien for å hente deler. Blir skikkelig tunglastet Transit. Så er nok ikke innom denne tråden på flere dager. Eirik.
Runar-CSi Skrevet November 27, 2012 Skrevet November 27, 2012 B28 spjeld passer ikke rett på B30 innsuget. Men man får kjøpt adapterplater. Jeg har planer om å bruke M52tu ledningsnett/spjeld på min m54b30
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå