JonasFB Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Hei! Da har jeg endelig fått ettermonteringssettet for tåkelykter i posten! Men når det kommer til montering er jeg ganske blank på det elektriske. Koed sa det skulle følge med monteringsanvisning, noe det ikke gjorde. Derfor spør jeg om hjelp her: 1: Alle delene: 2: Må jeg sette i sikring, og hva er de klipsa til? Hvor må eventuelt sikringen settes 3: Her er ledningene jeg er usikker på hvor skal sitte: 4: Hvor skal disse tre koples? 5: Hvor skal disse to koples: 6: Hvor skal denne koples: 7: Her er releen med koplingsskjema med ulike tall. Men skjønner ikke hvilke ledninger skal skal hvor og hvordan 8: Sett andre vei. De samme tallene står ved hvert feste. Fire av de ledningene kan tres på festene på releen men hvor de ulike skal det vet jeg ikke i forhold til de talla som står der. Den femte sitter kanskje i bilen? Skal noe til sikringsboksen? Ble mye her nå, men håper noen kan forklare!
awt Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 https://docs.google.com/open?id=0B3TCKM ... E3Yjk5MTMy
JonasFB Skrevet Desember 4, 2012 Forfatter Skrevet Desember 4, 2012 Takk! men jeg er fortsatt veldig usikker på den releen hvordan den skal koples. Skjønte ikke dette ut av denne forklaringen. Må jeg kun demontere hanskerommet og kople opp alt der? Som jeg skjønte ligger det kabel fra brytermodulen på førerside, til hanskerommet fra før? Er rimelig blank på dette...
awt Skrevet Desember 4, 2012 Skrevet Desember 4, 2012 Det ser sånn ut ja. Det er nok dessverre litt vanskelig for meg å forklare dette via internett. Ser også ut som om kabelsettene er litt forskjellige, men skal gjøre et forsøk. Sikringen skal i hull nummer 38 bak hanskerommet, som er plasseringen for sikringen til tåkelysene. Et eller annet sted her skal det være mulig å koble til den røde ledningen med gul stripe (den enden som er lengst for seg selv). Du må sikkert ta ut hele sikringspanelet for å komme til her. Et eller annet sted i nærheten der skal det være satt av en plass til relèet, her skal de de tre ledningsendene som henger litt sammen på bildet ditt kobles til bak på denne plassen. Her er det en ledning som er gul/grå fra før, og denne går mest sannsynlig til bryterpanelet. De to brune skal kobles til et jordingspunkt bak sikringspanelet et sted (her vil det mest sannsynlig gå flere brune ledninger til samme punktet fra før). Dette er slik jeg tolker det, men jeg har aldri gjort dette selv. Det er uansett ikke en vanskelig operasjon, så med tiden til hjelp bør det gå ganske greit. Herer det også litt kobingsskjemaer som muligens kan være til hjelp.
JonasFB Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Hmm, ja takk for svar Er nok ikke så veldig vanskelig nei om man kan litt om koplinger. Det er vel mere de tallene som står på releen, og hvilke ledninger som skal hvor er er litt usikker på nå. 30, 85, 86, 87 og 87 sier meg ikke så veldig mye.
awt Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Relèet skal stå i en holder mener jeg på, så da trenger du ikke å bry deg særlig om de.
tobiastorvik Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Hmm, ja takk for svar Er nok ikke så veldig vanskelig nei om man kan litt om koplinger. Det er vel mere de tallene som står på releen, og hvilke ledninger som skal hvor er er litt usikker på nå. 30, 85, 86, 87 og 87 sier meg ikke så veldig mye. Her er en god tegning.. Veldig enkelt http://www.kenmood.com/bildemappe/images/lysrele.JPG
JonasFB Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Hmm, ja takk for svar Er nok ikke så veldig vanskelig nei om man kan litt om koplinger. Det er vel mere de tallene som står på releen, og hvilke ledninger som skal hvor er er litt usikker på nå. 30, 85, 86, 87 og 87 sier meg ikke så veldig mye. Her er en god tegning.. Veldig enkelt http://www.kenmood.com/bildemappe/images/lysrele.JPG Takk! det var dette jeg trengte!
tobiastorvik Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Hmm, ja takk for svar Er nok ikke så veldig vanskelig nei om man kan litt om koplinger. Det er vel mere de tallene som står på releen, og hvilke ledninger som skal hvor er er litt usikker på nå. 30, 85, 86, 87 og 87 sier meg ikke så veldig mye. Her er en god tegning.. Veldig enkelt http://www.kenmood.com/bildemappe/images/lysrele.JPG Takk! det var dette jeg trengte! Husk att google er åpent for alle 24/7, og er lett å bruke men slik tegningene er nå, så er dette litt feil opp mot det du skal koble. Feks så slipper du sikringene på bildet, og det samme gjelder tykkelsen på kablene.. Bruk det koed har gitt deg, så kobler du opp mot tegningene
JonasFB Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Har søkt i evigheter på google men ikke blitt så mye klokere. Skal vel kople i skring? Den røde ledningen på bildet ovenfor er vel sikringen? Fikk også med en sikring på 15 amp. Slik det står på den tegningen du viste meg?
tobiastorvik Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Har søkt i evigheter på google men ikke blitt så mye klokere. Skal vel kople i skring? Den røde ledningen på bildet ovenfor er vel sikringen? Fikk også med en sikring på 15 amp. Slik det står på den tegningen du viste meg? Tok meg 2sek å søke " rele kobling" Slik jeg ser det på bildene dine, så er det innsatser i sikringsboksen din, for å få dette "orginalt". Eneste du "trenger" er sikring på hovudstøm, og slik jeg ser det er dette det du fikk med i pakka di rett meg noen om jeg tar feil
JonasFB Skrevet Desember 5, 2012 Forfatter Skrevet Desember 5, 2012 Jeg har jo denne å gå etter, men dette er første gangen jeg leker med det elektrise. Er helt fersk på dette. http://www.gavandkel.co.uk/PDFs/4587en.pdf Begynner å skjønner sammenhengen her nå når det kommer til ledningene. Kan noe gå galt om jeg kopler feil? Er vel mere det det står på. Litt kjipt om noe skulle bli ødelagt om jeg kopler feil. Hvis ikke har jeg jo et hav av tid til å utforske på. Skal montere i helgen tenker jeg!
tobiastorvik Skrevet Desember 5, 2012 Skrevet Desember 5, 2012 Jeg har jo denne å gå etter, men dette er første gangen jeg leker med det elektrise. Er helt fersk på dette. http://www.gavandkel.co.uk/PDFs/4587en.pdf Begynner å skjønner sammenhengen her nå når det kommer til ledningene. Kan noe gå galt om jeg kopler feil? Er vel mere det det står på. Litt kjipt om noe skulle bli ødelagt om jeg kopler feil. Hvis ikke har jeg jo et hav av tid til å utforske på. Skal montere i helgen tenker jeg! Det "værste" som kan sje er en kortslutning, men det går sikkert bra koble opp sikring på hovudstrøm FØR du kobler på rele'et det værste er da att sikringen ryker kobla nettopp selv 4stk tusenmeter'e til en kompis, med 4 rele og alt gikk da etter planen ta deg god tid, forstå tegningene så er det tut og kjør med park å spredere !
Robin Stangnes Skrevet Januar 12, 2015 Skrevet Januar 12, 2015 Hvor kjøpte du dette kittet? Om de ikke fortsatt selger, veit du om noen andre steder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå