Gå til innhold

Løs forstilling e46! hva skal jeg bytte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e46 99 mod, som har fått lit "slark" i forstillingen. slik at det "dunker" og "klunker" når man kjører i fartsdumper, hull, og grusveier... merker det også i rattet, men ikke på god vei, eller i høye hastigheter... det hender at det vibrerer litt i rattet ved 50-70km/t og litt ved ned bremsing. hvis jeg tar å sparker litt til et av forhjulene så kan jeg få det til å bevege seg litt "fram og tilbake"..

har kjørt med dette en stund nå, men har begynt å gå litt lei. har derfor bestemt meg for å bytte de delene som trengs, men vet ikke helt hvilke deler det er snakk om?

*bærearm, foringer i bærearm, bærekuler, stabstag, styrekule++?? trenger jeg å bytte alt, eller er det antagelig bare èn del som bør byttes?

tenkte jeg også burde bytte bremseskive, klosser, og kanskje ankerplate? samtidig som jeg bytter det andre. noen sensorer?

tenkte jeg skulle bestille fra www.koed.no, så fint hvis noen kanskje kan hjelpe meg å finne de delene jeg trenger!

er dette forresten en jobb jeg kan gjøre selv? har ikke så mye avansert utstyr annen enn et skrallesett...

Takker for svar!!

1dcuqsr9ecby0vygkz8d.jpg

Skrevet

Høres ut som det er flere deler som er defekt og må byttes.

Jekk opp bilen, ta tak i hjulet kl 3 og 9 og se hva det er slakk/bevegselse i. Kan sjekke stabstagleddene ved å ta tak i stabstaget og bevege det opp og ned.

Understell og bremser er relativt greit å skru på, men er veldig viktig å få det riktig. Kjipt å plutselig stå langs veien uten bremser eller med hjulet på skakke :roll:

Få med noen som har gjort lignende før evt se DIYer på nettet før du begynner.

Lykke til :wink:

Skrevet

Hvis du kan bevege hjulene frem og tilbake når du sparker så er i hvertfall bakre bærearm foring dårlig. Hadde det samme på min, og det kom litt klakke lyder på humpete vei + litt vibrering ved bremsing.

Jeg kjøpte nye på koed med holdere så jeg slapp og presse av/på de gamle og nye foringene. Disse er også lett og bytte, så det gjør du fint på en times tid.

Skrevet

Hvorfor ikke bare ta hele når du først styrer på? En eller fler av bærekulene er sikkert moden for utskiftning uansett

E: og det i tilegg koster en slikk og ingenting

Skrevet

Takker igjen for svar!

takk for tips om ebay, men er litt usikker på om det blir billigere i lengde, med frakt osv...

derfor tenkte jeg å bestille følgende deler fra koed:

www15378 Styrekugle, Venstre NOK 122,00 NOK 122,00

www15379 Styrekugle, Højre NOK 122,00 NOK 122,00

www1378 Tårnleje, for NOK 142,00 NOK 284,00

www8106 Bærearm, venstre, komp. NOK 765,00 NOK 765,00

www8107 Bærearm, højre, komp. NOK 765,00 NOK 765,00

www1409 Stabilisatorled, for NOK 91,00 NOK 182,00

www3749 Bremseskive, for, 286x22 NOK 163,00 NOK 326,00

www3796 Sæt m/4 bremseklodser NOK 142,00 NOK 142,00

www17747 Smøremiddel NOK 9,00 NOK 9,00

www7950 1 STK - Holdefjeder NOK 30,00 NOK 60,00

www3865 Ankerplade, v, for NOK 294,00 NOK 294,00

www3866 Ankerplade, h, for NOK 294,00 NOK 294,00

((www3780 Ankerplade, v, bag NOK 97,00 NOK 97,00))

www1416 Sporestang, Venstre NOK 224,00 NOK 224,00

www1417 Sporestang, Højre NOK 224,00 NOK 224,00

Netto NOK 3.910,00

Fraktkostnader (28,80 kg) NOK 338,00

Moms (25%) NOK 1.062,00

Totalt NOK 5.310,00

Er dette en grei handleliste, eller er det noe jeg bør tilføye, eller kanskje fjerne? ble litt dyrt med 5.5k bare for deler?

Skrevet

Ikke vits å bytte ankerplater med mindre de er helt opprusta. Du kan også fjerne styrekuler da de følger med "sporestag".

Ville lagt til sliteindikator og kanskje stabstagforinger siden du alikevel skal bytte alt.

Topplager krever fjørpresse e.l da du må komprimere fjøra. Indre styrekuler krever stor tang/tynn fastnøkkel. Kan være fordel med brytegaffel og slegge for å få av bærearm. Er sikkert noen andre ting også.

Du må ha litt mer enn et skrallesett med andre ord, evt sette bort deler av jobben :wink:

Skrevet

På E46 må man gjennomsnitlig skifte de fremre bærearmene inkl. foringer hver ca. 100K kilometer. De kan holde litt lenger eller litt kortere. De originale støtdemperne holder 120-150K kilometer. Topplageret i dempertårnene holder ca. 200K kilometer. Andre foringer i styregeometrien holder ca. 150-200K kilometer. Jeg ville ha begynt med å skifte bærearmene foran inkl. de tre foringene pr. side.

Dette er min erfaring etter over 300K kilometer i en E46 318d Touring. Min bil kjøres voksent og står alltid på 195/65-15 dekk/felger. En mer ungdommelig kjørestil og felger krever mer vedlikehold og utskifting av deler... :)

Skrevet

Da tenker jeg at jeg tar en tur til Biltema og kjøper de fjærpressene, samt brytegaffel og noen fastnøkler! noe mer dere anbefaler for denne jobben?

holder det med å bruke en vanlig jekk for så å sette støttebukker under?

eller burde jeg kanskje kjøpe en ordentlig stor garasjejekk? evt leie en løftebukk for en dag? noen som vet om slik utleie i nærheten av oslo?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...