adne95 Skrevet Desember 12, 2012 Skrevet Desember 12, 2012 heisann! har en 2000 mod 523i, og syns ærlig talt det var litt lite power i den.. bilen min har vel gjerne M52TUB25 motoren? eller er det M52B25? føler meg dum som spør, men er ikke så vandt med bimmer.. skjønt at forskjellen er enkel/dobbel "vanos", men åssen ser jeg om det er enkel eller dobbel vanos? har hørt at det er mye å hente ved å bytte innsug? i så fall, hvilken motor er det jeg bør ta ifra? eller kan jeg få "fila" opp og optimalisert flowen i det originale og få samme resultat? i forbindelse med dette bør også motorstyringa byttes til en fra 525i har jeg hørt, fra M54 det da? og holder det ikke å få omprogrammert eller chippa den originale 523i styringa?
SweetBMW Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 2000 mod 523i har M52TUB25, denne har dobbel vanos. Se på bildet så ser du på fronten av toppdekselet, sammenlign med bildet under. Det er liksom bare "en" pupp på toppdekselet om du har enkel vanos. Dette er riktig nok sammenlignet med M52TU og M50 motor, men toppdekselet er omtrent likt på M52. Dette er bare for å få forskjellen vist. Over til poenget ditt, M54B25 motoren har 192 hk i stedet for din som har 170. Å bytte til disse er noe det ikke er verdt. Du trenger ny gasspedal siden det er eleketronisk gasspedal på M54 motorene, og det er litt andre ting å legge opp også. Hvis jeg var deg ville jeg byttet eksosen til et grenrør uten katalysator. Se http://www.schmiedmann.no Dette kan gi deg opp til 20hk. Det er noe du vil merke som en sprekere motor, samt det er en mye enklere modifisering enn et helt motorbytte. Når det gjelder lite power, så kan det tenkes at du har en feil på VANOS også i bilen din, da dette er standard feil at pakninger lekker internt og vanosen fungerer dårlig. Dette er variabel kamaksel timing, og uten den vil motoren føles ganske så slapp. Dette er en ganske enkel fiks, i hvertfall om du mener du er i stand til å takle et motorbytte. Google it eller se http://www.beisansystems.com Lykke til.
bcrazy Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 M52B25 motoren er oppgitt til 170hk, men om du søker litt på nettet så finnes det bremsepapirer på at den yter rundt 180-185. Visstnok er det vanlig at den yter så mye. Setter man på innsug ifra M50B25, henter man ut noe mer i topp effekt, men man mister også litt bunndrag. Sannheten er vel at M52B25 er har en velidig forsiktig oppgitt effekt. Litt dumt for bmw å markedsføre 523 med 185 hk og 528 med 193...
Jokka Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Hei. Har selv akkurat byttet innsug på bilen min 2000 323Ci. Du kan bruke innsug fra M54B30. Du trenger da en adapterplate til gasspjeldet. Denne får du fra turner motorsport. Ikke noe vits å prøve å file opp det du har. Jeg satte i tillegg E-bay headers på. Har enda ikke fått prøvekjørt da det trolig er noe EWS feil på bilen min, og har ikke mulighet til å få den opp på jæger pga været i Bergen. Motorstyringen stiller seg selv etter den nye luftmengden, du kan selvsagt omprogrammere eller chippe den for enda bedre ytelse, men det bryr ikke jeg meg om i første omgang.
bcrazy Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Men nå har han M52tu motoren da Ok, gikk litt fort der
adne95 Skrevet Desember 13, 2012 Forfatter Skrevet Desember 13, 2012 StreetBMW: tusen takk for oppklaringa sportseksos kommer nok, mulig jeg sveiser meg ett grenrør og, men er jo MYE jobb og har lite fritid for tia grunnet skole... Noe jeg absolutt ska gjøra er å få bort katalysatoren. Så dobbel vanos = doble kammer? Bilen har "bare" gått 170.000km, men ting begynner jo såklart å dukke opp, så takk for tipset! det ska sjekkes ut har da noe erfaring med skruing, og skulle det oppstå problemer så har jeg en kamerat og to som jobber på bilverksted, så de hjelper til om det er no. får stå der med biler - rabatt på deler er det og. bcrazy: om den egentlig har 180-185, så er det nok no feil med bilen.. naitsirk: så M52TUB25 har ikke egentlig 180+, det er det M52B25 som har? Jokka: hvorfor er det ikke vits? i følge enkelte andre forum så er innsuget på min praktisk talt "strupa" ned? eller tar de feil/jeg har misforstått? Men du får si ifra åssen det går da, trur ikke jeg gjør noe foreløpig utenom å sjekke vanosene.. må ta litt rust, få den mer "jordnær" og smette på en m-leppe
CrZyWiz Skrevet Desember 13, 2012 Skrevet Desember 13, 2012 Styr unna hjemmejallamekk, og heller gjør det skikkelig med en gang.
adne95 Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Skrevet Desember 14, 2012 Sier du at jeg ikke kan sveise?? hahaha, nei blir nok ikkeno av det, unødvendig mye jobb når du får kjøpt
Jokka Skrevet Desember 14, 2012 Skrevet Desember 14, 2012 Som sagt kan du bruke M54B30 innsug. Skal du begynne og pusse/file ditt originale M52TUB25 innsug, som er formstøpt hardplast så er det bare til å sette igang. Men det vil kreve veldig mange timer og mye arbeid. Og du vil nok uansett ende opp med ett dårligere alternativ enn M54 innsuget. M54 innsuget har lengre og åpnere runners og større kanaler i disa. Ta deg en titt her: http://www.e46fanatics.com/forum/showth ... p?t=691568 Der får du selv sett hvor store forskjeller det er på innsugene, så kan du selv forestille deg hvor mye materie du må ta vekk for å få noe som i det hele tatt ligner.
adne95 Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Skrevet Desember 14, 2012 Som sagt kan du bruke M54B30 innsug.Skal du begynne og pusse/file ditt originale M52TUB25 innsug, som er formstøpt hardplast så er det bare til å sette igang. Men det vil kreve veldig mange timer og mye arbeid. Og du vil nok uansett ende opp med ett dårligere alternativ enn M54 innsuget. M54 innsuget har lengre og åpnere runners og større kanaler i disa. Ta deg en titt her: http://www.e46fanatics.com/forum/showth ... p?t=691568 Der får du selv sett hvor store forskjeller det er på innsugene, så kan du selv forestille deg hvor mye materie du må ta vekk for å få noe som i det hele tatt ligner. okay, takker ! nei trukke jeg gidder å file, dårlig formulert spm av meg, men mente å spørre om det var strupa/plombert på noen måte hvis det var en innsnevring ellerno, så kunne det jo vert greitt å fila litt
Jokka Skrevet Desember 15, 2012 Skrevet Desember 15, 2012 Nei, det er ikke noe plombering ala bankeutmedskrujernmopedplombering. Det er helt forskjellige deler. Ser du i linken ser du at M54 innsuget har D-formete porter som matcher de som står i toppen din. Ser du på M52tub innsuget er det ovale ikke matchende porter. Og det er kanaler som går gjennom hele innsuget, ikke bare i slutten av runnerne. Det beste er nok å prøve å få tak i M54B30 innsug. Se på E-bay og diverse andre BMW forum rundt omkring. Dukker stadig opp noen for salg. Lykke til;)
adne95 Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Skrevet Desember 15, 2012 Nei, det er ikke noe plombering ala bankeutmedskrujernmopedplombering. Det er helt forskjellige deler. Ser du i linken ser du at M54 innsuget har D-formete porter som matcher de som står i toppen din. Ser du på M52tub innsuget er det ovale ikke matchende porter. Og det er kanaler som går gjennom hele innsuget, ikke bare i slutten av runnerne. Det beste er nok å prøve å få tak i M54B30 innsug. Se på E-bay og diverse andre BMW forum rundt omkring. Dukker stadig opp noen for salg. Lykke til;) hehe, okay hadde vert praktisk da ja så det takker overhaler vanosene først, kan virke som det er symptomer på vanosfeil egentlig, og bilen har ikke hatt service sia 140k, rulla 170k nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå