Gå til innhold

Når begynner bensinstasjonene å selge vinterdiesel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dinside.no har en sak som ligger på topp på siden deres akkurat nå, om akkurat dette:

http://www.dinside.no/907870/problemer- ... l-i-kulden

Og parafin på tanken er IKKE og anbefale da det kan skade katalysator osv.

Som dem skriver i artikelen, ligg unna hjemmetriksing i garasjen! :P

Tror dem begynner og gå over på vinterdiesel ganske tidlig, mener jeg leste det en gang :)

Alternativet er jo å råne opp all dieselen med hard høyrefot :lol:

Skrevet
Dinside.no har en sak som ligger på topp på siden deres akkurat nå, om akkurat dette:

http://www.dinside.no/907870/problemer- ... l-i-kulden

Og parafin på tanken er IKKE og anbefale da det kan skade katalysator osv.

Som dem skriver i artikelen, ligg unna hjemmetriksing i garasjen! :P

Tror dem begynner og gå over på vinterdiesel ganske tidlig, mener jeg leste det en gang :)

Alternativet er jo å råne opp all dieselen med hard høyrefot :lol:

Tusen takk for tipset

Skrevet

Hei

Vi i Statoil leverer høstdiesel fra 15. september til 31. oktober. Høstdieselen har tåkepunkt på ca 15 kuldegrader og blokkeringspunkt på ca 24 kuldegrader. Siden du har fylt tanken 20. oktober har du nok derfor høstdiesel på tanken.

Fra 1. november til 28. februar leverer vi vinterdiesel. Denne dieselen har tåkepunkt på 22 kuldegrader og blokkeringspunkt på 32 kuldegrader.

Du må ikke blande parafin i tanken ettersom parafin inneholder for mye svovel. Dette kan ødelegge motoren din.

Hvis du har plass i tanken vil jeg anbefale at du topper opp tanken før du drar på tur. Når du kommer frem til bestemmelsesstedet fyller du opp tanken nok en gang. Kjør en liten tur i løpet av perioden du oppholder deg på bestemmelsesstedet for å holde dieselen mest mulig varm. Når du kommer hjem igjen fyller du opp tanken nok en gang.

Hvis du gjør dette vil nok turen din gå uten problemer.

Vil forøvrig vise til det Knut Skårdalsmo sier i artikkelen på Din Side.

Mvh

Anders Kleve Svela

Produktsjef Fuel

Statoil Norge

Skrevet
Hei

Vi i Statoil leverer høstdiesel fra 15. september til 31. oktober. Høstdieselen har tåkepunkt på ca 15 kuldegrader og blokkeringspunkt på ca 24 kuldegrader. Siden du har fylt tanken 20. oktober har du nok derfor høstdiesel på tanken.

Fra 1. november til 28. februar leverer vi vinterdiesel. Denne dieselen har tåkepunkt på 22 kuldegrader og blokkeringspunkt på 32 kuldegrader.

Du må ikke blande parafin i tanken ettersom parafin inneholder for mye svovel. Dette kan ødelegge motoren din.

Hvis du har plass i tanken vil jeg anbefale at du topper opp tanken før du drar på tur. Når du kommer frem til bestemmelsesstedet fyller du opp tanken nok en gang. Kjør en liten tur i løpet av perioden du oppholder deg på bestemmelsesstedet for å holde dieselen mest mulig varm. Når du kommer hjem igjen fyller du opp tanken nok en gang.

Hvis du gjør dette vil nok turen din gå uten problemer.

Vil forøvrig vise til det Knut Skårdalsmo sier i artikkelen på Din Side.

Mvh

Anders Kleve Svela

Produktsjef Fuel

Statoil Norge

Hei

Kjempebra, jeg bruker lokal STATOIL og da vil jeg nok anta at jeg har som du sier en "høst-diesel", jeg skal på noen lokalturer før jeg skal kjører østover til kulden, så jeg håper at jeg kommer ned et stykke på tanken.

Jeg kommer til å toppe den opp før jeg kjører og topper den opp igjen etter kjøreturen, da har jeg sikkert byttet ut 25-30 liter av den dieselen jeg har i dag. Da kan jeg parkere med god samvitighet uten å være redd for at dieselen fryser...

Bra at jeg kom på dette før jeg kjørte, trur faktisk at jeg har kommet til å fått motorstopp i denne kulda med blanding av sommer- og høstdiesel.

Takker for et bra innlegg.

• 2 weeks later...
Skrevet

Fikk fylt på 13 liter vinterdiesel før jeg reiste, det er 16 minus grader her nå, spent om BMW starter i morgen da kjører jeg hjem til kysten igjen.

God Jul

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...