The Marlboro Man Skrevet Desember 14, 2012 Share Skrevet Desember 14, 2012 Har vært sørafor og henta ny bil, ble en 2002 BMW 320d. Kjempemaskin, oppgradert software og masse utstyr, godt fornøyd med hele pakken jeg har fått, intill jeg hadde kjørt 1300km og fann ut at bilen hadde drukket endel olje... Da mener jeg fra topp og ned til minimum, forrige eier vet lite om bilen og virker ikke å kunne svare verken på hva som er puttet oppi eller om veivhusventilfilter noensinne er byttet (173kkm), ser tendenser til oljedannelser nede på plastdekselet under motoren, skal offentliggjøre noen bilder imorgen. Tror jeg skal få en liten privatservice og få på SKIKKELIG olje, samt bytte veivhusventileringen. Bilen vil jeg jo ha, den var en skikkelig råtass! Går meget godt og underholder i massevis! Ville ikke dere blitt litt redd når bilen drakk såpass mye olje på så kort tid? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Desember 14, 2012 Share Skrevet Desember 14, 2012 Oljeforbruk kan komme av skifte mellom forskjellige typer olje, samt enkelte oljetyper forbrukes det mer av enn en annen. På "våre" merker, opplever vi at Castrol er en oljetype som generelt sørger for moderat forbruk ift en del andre. Jeg ville skifta olje og filter til "rett type" olje, deretter kjørt en del, og tatt et nytt oljeskift igjen. Da kan du begynne å vurdere forbruk. Har selv opplevd at ved skifte fra en type (merke) til en annen har forbruket av olje eksplodert, før det har gått omtrent i normalt etter neste skift. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2012 registrerer også at den gule oljelampa vedvarer i ca 20 sekunder etter oppstart på kald motor, da er oljebeholdningen mellom maks og minimum. Jeg skal gi bilen skikkelig Castrol olje ja, og ny veivhusventileringsfilter etc. Jeg stussa også under prøvekjøringa, da kom lampa for kjøleveske på...ved første gasspådrag, når vi stoppet og sjekket var den helt på minimum, dette forsvarte selger seg med at han aldri hadde byttet eller sjekket den på 4år han hadde hatt bilen, jeg fyllte på 8dl, da kom pinnen opp i normallaget, etter 1300km langkjøring er den fremdeles der den skal være. Da trenger jeg vel ikke være bekymret for toppakningsjobben? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Ikke bytta olje på fire år er drøyt. Hvert år eller 7500km er det opptimale ! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2012 Jo oljen er byttet regelmessig, men har har hele tiden fått andre til å gjøre det og hadde ikke EN kvittering på annet enn NAF salgstest og EUkontroll. Håper ikke bilen fortsetter å drikke olje etter jeg har fått på skikkelige greier. Jeg lurer på hvilken olje dieselfolket her inne bruker på sine oljedampere? registrerer også at den gule lampa lyser i omlag 20sek etter start...det begynner å plage meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Castrol 5-30 for diesel er bra. Prøv å bytt å kjør for så å bytte igjen. Det med lampene er jeg usikker på. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Jeg bruker denne fra koed.no: Castrol Edge (5.L) 5W-30 NOK 368,00 (Hele denne går på et oljeskift på min 136hk) Castrol Edge (1.L) 5W-30 NOK 87,00 (Til etterfylling,ligger i bagasjeluke) Specifikationer: - SAE 5W-30 - API SL/CF - ACEA A3/B3/B4 - BMW Longlife-04 - Temperatur mæssigt spænder den fra -30-grader til +30-grader Beskrivelse: Castrol Edge 5W-30 er en fuldsyntetisk olie, som opfylder BMWs krav til en Longlife-04 olie. Sammen med BMWs Longlife-01, er det den olie som dækker det bredeste udvalg af BMWs motor programm. Castrols Edge serie er den fineste olie i deres program. M47 (318d, 320d (136hk)) Fyldmængde = 5,00 L M47N (318d, 320d (150hk) Fyldmængde = 5,50 L Bytter hver 10.000km Du finner den på koed.no->start->E46->Nye deler->Motordeler..Så er oljen den øverste og det første du ser på den siden. Frakt er ca. 170,- Jeg handlet der for et par dager siden for 1100,- Dette ble trekt umiddelbart, så forsvant trekket fra kontobevegelser igjen, og dagen det ble sendt, var det trekt 900 istedet. På kvitteringen i esken sto det "God Jul- Fri Frakt" Så antar koed betaler tilbake frakten i disse juletider Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2012 ok takker. ser at det mangler den elastiske slangeliknende gummisammenføringen til luftfilteret i motorrom noe som fører til unormalt dyp og brumlende lyd, det er ikke jeg interessert i da den er der av en grunn.Noen som vet en grei plass å få tak i det? evt noen som har den liggende? Skal også ha veivhusventileringsfilter, dieselfilter, luftfilter og nytt batteri...synes det var veldig rotete på Koedsiden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2012 det som er litt rart er at jeg har ett relativt nytt optima gelbatteri...men det høres ut som om at bilen bare såvidt klarer å starte selv i moderate kuldetemperaturer. hører jo mange lovord om optimabatterier...de fleste bruker dem i stereosammenheng. en annen venn av meg har samme erfaringen som meg..han gikk vekk fra optima på dieselen, og alt ble bedre. merkeligt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 16, 2012 Share Skrevet Desember 16, 2012 Ja, tar litt tid å bli kjent med systemene! F.eks. finner jeg ikke motordeksel under "motor", men under "innsprøytning" hos gsbildeler. Hehehe Bruker som regel ETK-delekatalogene på gsbildeler.no/realoem.com osv, for å finne delen og delenummer. Deretter kopierer man inn delenummer i søkefeltet i handlekurven din på koed. Veldig greit når man blir vant til det! Av og til funker ikke delenummer fra gsbildeler, så da bruker jeg realoem istedet. Og av og til må du fjerne mellomrom, for at delenummer skal kunne søkes opp. F.eks. 123 11 125 1456, må bli 123111251456. Så finner du mange fine guider på spaghettcoder.org Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Marlboro Man Skrevet Desember 16, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 16, 2012 ingen som benytter mekonomen til deler altså? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 16, 2012 Share Skrevet Desember 16, 2012 Hvis spraylakk teller som deler? Haha Min far får rabatt der på karosserideler, så har kjøpt litt grillrammer og sideskjermer til E36 der, men det er det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 Har dårlig erfaring med passform på deler fra mekonomen. Unngår derfor mekonomen såfremst det er mulig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 Ville ikke valgt en så tynn olje som 5w-30 på en såpass gammel motor. Det er tynt som pissvann, og vil ofte gi oljeforbruk på en eldre motor. Fyll heller Castrol Edge 0w-40. En annen ting er, hvorfor kjøpe en bil som er så vannskjøtet? Er lotto med pengene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
a100abt Skrevet Desember 17, 2012 Share Skrevet Desember 17, 2012 Ville ikke valgt en så tynn olje som 5w-30 på en såpass gammel motor. Det er tynt som pissvann, og vil ofte gi oljeforbruk på en eldre motor. Fyll heller Castrol Edge 0w-40.En annen ting er, hvorfor kjøpe en bil som er så vannskjøtet? Er lotto med pengene Og edge 0-40 er vesentlig tykkere enn pissvann? Sørg for bra olje først, kan hende hele forbruket forsvinner! Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå