Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Helt siden jeg kjøpte min '01 E39 Touring i sommer har jeg og bilen kranglet hver eneste dag.

Den fusker og går av og til ujevnt på tomgang ved kaldstart og har tenningskutt ved pådrag. Fuskingen på tomgang er tenningsfeil ser det ut til, for hele motoren står og "gynger" og man hører at ikke alle synlindere er i drift som de skal. I motbakke føles det som tenningskutt siden bilen i et halvt sekund mister kraft og kommer litt igjen i en ujevn men normalt rask frekvens. Det er desverre den beste forklaringen jeg har av problemet :lol:

Er det Vanos problemer jeg har? Alle symptomene er der, med tanke på kald motor, men rykkingen ved pådrag vedvarer med varm motor også. Konstant.

Skrevet

Minner om symptomene jeg hadde en ed defekt veivakselsensor. Og senere kamsensor.

Beste er nok å ta en diagnose. Enten hos bmw, eller en av de mange andre som har utstyr til det hjemme.

Skrevet

Det har vært tatt to diagnoser...

En i sommer hos Stenshagen og de gav beskjed om kamakselsensor på eksos siden og luftmassemåler. De to er helt nye nå. Kamakselsensoren på eksos siden har vært byttet to ganger nå siden september.

Diagnose nr.2 for bare få dager siden. Da kom ny feilkode på kamaksel eksos, vanos feilkode og missfire kode på 3 av syl.

Bremi coilene som står på nå er klart et problem, og de skal byttes ut med nye originale Bosch coiler.

Mange av symptomene her vil være veldig like både med veiaksel sensor, kamaksel sensor, luftmassemåler problemer og vanos. Men kan vanosen nå være hovedproblemet? Sett bort ifra coilene...

Skrevet

jeg ville startet med å bytte coil(er) og gjerne begge sensorene, dette tror jeg gjør susen.

mange som roper vanos i slike sammenheng, men sjeldent så er det annet en sen sensor veiv og eller kam, og gjerne med påfølgende feil på coil

Skrevet

Okei, takk for tipset :)

Men det virker ikke logisk at sensorene skal være nødvendig å bytte nå, når de ikke får feilkode, og den som fikk det nå er helt ny. Coilene derimot er helt på trynet så jeg må uansett starte der ja :)

• 1 month later...
Skrevet

Hei igjen. En stund siden siste post nå. Her er det siste nye om bilen:

BMW Scanner v1.4 - DME faults:

12/74 - Exhaust camshaft sensor, no signal

Shadow-memory:

5A/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative

5C/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative

5B/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative

5D/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative

85/08 - Signal, CAN ASC 3, timeout elapsed <--- Hva er dette? Finner ikke ut noe belærende ved å lete på nett

12/74 - Exhaust camshaft sensor, no signal

68/18 - Exhaust camshaft, VANOS end position not reached, adaptation value outside tolerance

Vanos ble overhalt for en uke siden, coilene er en uke gamle, kamakselsensor (eksos) er noen uker gammel, som nevnt tidligere er luftmengdemåleren bare noen mnd gammel.

Bilen oppfører seg fortsatt merkelig. Til tider er det null drag i den, går nesten alltid urent ved kaldstart når den står og går på tomgang en stund, og den rykker og napper ved full aksellerasjon. Altså så er det så langt ingen endringer til det bedre etterhvert som ting blir byttet, utbedret og overhalt.

killarinc, du nevner deffekt dyse. Det er jo ikke umulig, så det får bli det neste å sjekke siden det ikke er gjort enda.

Noen her inne som har noen verksteder å anbefale som utmerker seg på bmw? Trenger ikke være merkeverksted.

Skrevet
....85/08 - Signal, CAN ASC 3, timeout elapsed <--- Hva er dette? Finner ikke ut noe belærende ved å lete på nett...

Det kunne jeg vel for så vidt gjort om jeg hadde noen basiskunnskap om ASC og feilkodebenevnelsene fra før, men så langt har jeg ikke funnet noe svar på denne feilen :?

Skrevet

Hei. ikke sikkert dette er løsningen på problemet ditt da ditt virker å være mer alvorlig enn mitt, men

hadde lignende symptomer på min i sommer, "gynging", ujevn tomgang, kutt ved pådrag osv og i mitt tilfelle var det falsk luft. hull/rift i slangen som går fra lmm og til innsuget.

Kan være greit å sjekke den slangen uansett da en annen jeg kjenner har byttet samme, men mye av de samme problemene.

Heldigvis for min del var det så enkelt som det.

Skrevet

Falskluft, spesielt veivhusventilasjonen og slangene blir sprø over tid, og sprekker, gir nøyaktig samme symptomer.

Min var tullete stortsett bare når det var kaldt.

Skrevet

Okei. Da blir det sjekk av slanger ved første anledning som byr seg. Det har blitt noen timer med stell og vedlikehold nå så det nærmer seg vel snart positive resultater :)

Skrevet

Skulle til å si det som nevnt over.. Høres ut som falskluft.

jeg har opplevd akkurat det samme i flere annledninger på mine bmwer og brodern sin.. Dette har vært årsakene.

-Flaskluft etter lmm. (Demonter slangene å gå skikkelig over dem.)

-Olje i plugg hullene etter lekk toppdekselpakning.

-Byttet alle de gamle coilene. (4 av 6 var gått 320 000km) Ble bedre skuv samt nøkking forsvant.

-Kamakselsensor gir feil.. Denne har vært byttet før.. Men det viser seg at veivsensor slår ut på kamaksel sensor. Så da veivakselsensor ble byttet ble det i orden.

At vanosen er feil me eller at det er noe voldsomt slikt. Er igrunn bra skjeldent at det skjer... Husk at lambda slår ut feil ved falsk luft osv. Da verdiene går over standard.

Setter en finger på falskluft jeg da :) Husk å sjekke ALT! Det kan like gjærne være en liten vakumslange til den store innsugsbelgen.

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg går for å sjekke for falsk luft, og i tillegg skader det jo ikke å bytte både veivakselsensor og kam-innsug sensor, siden mye annet av betydning allerede er byttet :wink:

Lambdasondene har jeg ikke bekymret meg for siden det vil være siste ledd i rekken.

Plugghullene på motoren min er helt gullende rene og cilene er jo nye, så det er ikke til bekymring :)

Har tenkt litt på at vanosen ikke har vært et problem, men overhalingen av den har gjort motoren mer følsom for symptomene som allereder var/er der.

Jeg får se når jeg får tid til å gå over slangene, men forhåpentligvis blir det ikke så lenge til. Siden det er mange som lurer på både vanos og sensorer osv i forkjellige tråder så kommer jeg til å skrive inn all info om hva som er tillstanden på motoren min etterhvert som jeg skrur og finner ut noe nytt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...