patricko Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 Har en e60 525d. Merker en plystrelyd når den begynner å få ladetrykk. Har vært av med innsug og plukket ut swirl flapsa byttet i den sammenhengen alle pakninger. Byttet pakning i trykkrør fra intercooler til turbo da denne var slitt. Har nå gått over hele innsuget og alle rør med startgass men finner ingen tegn til falskluft. Det eneste jeg ikke har fått tid til å sjekke er alt under luftfilterboksen (Eksossiden) dette skal jeg ta så snart jeg kommer hjem fra jobb i romjula. Men nå sitter jeg her på jobb å tenker litt på dette. Er det noen andre her som har hatt problemer med noe på vedlagt tegning?
OLEZZ Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 Dersom ikke turboen er relativt ny er det nok størst sannsynlighet for at denne begynner å bli dårlig. Kan også være lekkasje på eksossiden.
patricko Skrevet Desember 16, 2012 Forfatter Skrevet Desember 16, 2012 Ja får vel bare vente i spenning til jeg kommer hjem å får plukket av luftfilterboks å sjekket nærmere på eksossiden, manifold er byttet tidligere. Tenkte bare å høre om andre har hatt slike problemer, om noe spesiellt går igjen.
OLEZZ Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 Turbo går igjen. Kjenn slakk hvis du tar av luftfilterrøret.
patricko Skrevet Desember 16, 2012 Forfatter Skrevet Desember 16, 2012 Ja er turbo jeg å har sterk mistanke til.
TRF Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 manifold, pakninger mellomtopp og manifold, og mellom turbo og manifold. Utenom det dere allerede er inne på da. Hva gjorde du med swirl flaps?
a100abt Skrevet Desember 16, 2012 Skrevet Desember 16, 2012 Har du fått trykktesta? Kan være du finner noe om du kan få satt trykk på systemet. Ellers har du begynt å utelukke ganske mye. Men selve turboen kan gjerne være årsaken, uten at du trenger å gjøre noe mer med det. Mye lyd kan komme av en ørliten skade på en eller flere skovler. Om du har samme effekt/respons og arbeidsområde, trenger det ikke å være nødvendig å gjøre noe som helst. En måte å teste dette på for ikke å bli påvirka av lyden, er å sette på høy lyd på radio/cd/et-eller-annet for å så å kjøre en kjent strekning...
patricko Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Skrevet Desember 17, 2012 Nei har ikke hatt tid til å trykkteste. Virker som den går som den skal. Lyden forsvinner med pådrag
Thundercoil Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Nå har ikke jeg mye peiling på turbo, men har leser titt og ofte på utenlandske fora, at det er en vanlig misoppfatning at turboplystring=noe gale. Min også plystrer. Det gjorde den slakke, og det gjorde den nye. Men begge ladet som normalt, og det skjer i det den spoler opp. Logisk nok. Men ser at en plutselig lyd/ulyd ikke er det samme. Ellers har jo plystring kunne bli høyere ved tuning, cat-frie rør, effektanlegg osv. Hadde vært kjekt med en avklaring fra deg, TRF! Eller andre kyndige. Hehe. Har i hvert fall vansker for å se for meg at en turbo,spesielt med høy lading, spoler opp lydløst. Flere forskjellige lyder/ulyd, ser jeg at kan bety noe annet. Men hvis trådstarter hadde f.eks. lastet opp et lydklipp, sammen med info om tuninghistorie,eksosanlegg osv. Hadde vi da klart å høre om det var normale lyder,falskluft eller dårlig turbo? Hadde vært interessant å lære. En ny turbo og en slakk turbo vil jo lade det samme, så en gjennomsnittlig bilbruker vil vel ikke merke denne slakken prestasjonsmessig, før turboen går i biter? (På en vanlig turbodiesel hvert fall), så må du altså kjenne etter slakk og trykkteste om ikke slakk? Så det jeg egentlig lurer på, er om en turbo lager/skal lage lyd, i så fall hvordan den kan høres ut, og hvordan lyden endres før det ikke lenger er normalt? Kjekt å vite, slik at vi andre vet om vi bør feilsøke! Hehe. Beklager hvis dette var teite spørsmål, men det er sånn man lærer!
patricko Skrevet Desember 17, 2012 Forfatter Skrevet Desember 17, 2012 Ja er godt kjent med hvordan en turbo skal høres ut for å si d sånn men i dette tilfellet er det en lyd som ikke skal være der. Motor har standard effekt og eksosen er orginal
Thundercoil Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Haha. Men da får du ha lykke til med feilsøking, så beklager jeg OT.
x25Touring Skrevet Juni 17, 2014 Skrevet Juni 17, 2014 Hei Var det noe forskjell her, på varm og kald motor?
Joachim_M5 Skrevet Juni 21, 2014 Skrevet Juni 21, 2014 Kan svare "nei" for Patrick utifrå det jeg husker sjøl..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå