Gå til innhold

Vannfri kjølevæske - Vidundermiddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klippet fra importørens hjemmeside.

Spm.: Vil konvertering til Evans kjølevæske medføre at motoren kjøres på høyere temperatur?
Sv.: Motorens driftstemperatur vil kunne øke noe, normalt 3-7 grader Men temperaturen rundt forbrenningsrommet vil være det samme, og lokal vanndamp vil ikke utvikles. I praksis vil derfor mange motorer gå med lavere gjennomsnittstemperatur totalt sett.
- See more at: http://www.evanscoolants.no/technical/questions-&-answers/38#sthash.kuqo7lOH.dpuf

Skrevet

ja selfølgelig kan drifttemperaturen øke fra 3-7 grader.  noe er salgstriks også. husk fra 3-7 grader over drifttemperatur kan selv vann og glykol holde uten problemer. ^^

må huske på at og gå god for alle motorer er nokså stort. defor sier de 3-7 grader over driftstemperatur går fint for det gjør det uansett for produsenten sier det.

ta min m10 motor. der får jeg termostat fra 80-90 grader. når 80 er standard. selfølgelig kan motoren holde 87 grader då. den kan til og med holde 95 og nesten 100 grader før den begynner på rødt.

folk må bare kjøpe for mindel men til den prisen og lite fordeler så kjøpe ikke jeg det igjen. brukte en 3500-4000 på dette. er en liten stund siden nå så sikkert blitt noe billigere men selv på tilbud er det ikke vert det. hadde jeg valget mellom kjøleveske til 3000 og radiator 2 row til samme pris hadde valget vert lett.

edit.

ser jeg lest litt fort gjennom på øverste innlegg:D.

men om de sier at temperaturen vil kunne øke noe så snakker de mot hverandre. for andre plasser sier de at tempraturen vil kunne synke ved bruk av denne vesken. 

Skrevet

Tydeligvis mange som uttaler seg uten å faktisk vite noe om dette / ha prøvd det selv...!

Jeg kjører drifting med en gammel opel (c20let).

Denne hadde (har) ett kjøleproblem som kun er tilstede på de aller varmeste dagene og de lengste "heat" (6-7 runder på Rudskogen med fullt øs)

Naturligvis kokte det, slanger revnet osv.

Byttet til Evans PowerCool 180 som en midlertidig fiks frem til jeg bygger om til 3 raders Alu. - dette er over 1 år siden ;)

Etter byttet så blir det fortsatt like varmt i motoren, men når det ikke skader å ha en driftstemperatur på 140 grader, så har man effektivt økt differansen mellom ute temp og motor temp.

Såklart bedre for motor å ha 100 grader enn 140, men det er ikke lenger farlig (min har ihvertfall ikke tatt skade av det, og den har gått mange runder iår).

Den går aldri over 140 grader. Effekten blir det samme som om det skulle være 0 grader ute når det er 40 grader, ettersom man har 40 (faktisk 80) grader å gå på før det er kritisk for motor. Differansen blir større og dermed så kjøler den "bedre" (en gitt mengde luft passerer radiatoren, jo større differanse det er mellom radiator og ute temp, jo større effektivitets grad får radiatoren)

Kan skru av lokket på ekspansjons tanken når det er 140 grader og det er såvidt det kommer ett lite "pysjh". Slangene kan fortsatt klemmes mellom pekefinger - tommel selvom det er glo-varmt i motor.

Oljetemperaturen har faktisk gått ned, så det tyder på at denne væsken transporterer mer varme enn vann/glykol! (så den blir såklart også varmere enn vann/glykol, som har hot-spots og lokale områder den ikke kjøler)

Skrevet

som jeg sa tidligere hva skal du med denne vesken med mindre du holder på med racing/banekjøring. til vanlig gate bruk er dette ikke vits og ha.  (side 3) har jeg også prøvd denne vesken uten noen forandring verken på driftstemperatur eller olje temp på 350 motoren jeg hadde det på. men kan godt ver det viser igjen når en er oppi 140. for vann og glykol holder til så høyt. 

Skrevet

Tydeligvis mange som uttaler seg uten å faktisk vite noe om dette / ha prøvd det selv...!

Jeg kjører drifting med en gammel opel (c20let).

Denne hadde (har) ett kjøleproblem som kun er tilstede på de aller varmeste dagene og de lengste "heat" (6-7 runder på Rudskogen med fullt øs)

Naturligvis kokte det, slanger revnet osv.

Byttet til Evans PowerCool 180 som en midlertidig fiks frem til jeg bygger om til 3 raders Alu. - dette er over 1 år siden ;)

Etter byttet så blir det fortsatt like varmt i motoren, men når det ikke skader å ha en driftstemperatur på 140 grader, så har man effektivt økt differansen mellom ute temp og motor temp.

Såklart bedre for motor å ha 100 grader enn 140, men det er ikke lenger farlig (min har ihvertfall ikke tatt skade av det, og den har gått mange runder iår).

Den går aldri over 140 grader. Effekten blir det samme som om det skulle være 0 grader ute når det er 40 grader, ettersom man har 40 (faktisk 80) grader å gå på før det er kritisk for motor. Differansen blir større og dermed så kjøler den "bedre" (en gitt mengde luft passerer radiatoren, jo større differanse det er mellom radiator og ute temp, jo større effektivitets grad får radiatoren)

Kan skru av lokket på ekspansjons tanken når det er 140 grader og det er såvidt det kommer ett lite "pysjh". Slangene kan fortsatt klemmes mellom pekefinger - tommel selvom det er glo-varmt i motor.

Oljetemperaturen har faktisk gått ned, så det tyder på at denne væsken transporterer mer varme enn vann/glykol! (så den blir såklart også varmere enn vann/glykol, som har hot-spots og lokale områder den ikke kjøler)

Spørsmål: Jeg tenker å bruke dette stoffet på min motorsykkel da jeg er lei av at kjølevifta starter opp når jeg kjører rolig i varmt vær. Har du noen formening om at denne kjølevæska kan hjelpe på dette? Jeg har forstått d slik at motortemp er lik og i noen tilfeller noen grader høyere, Isåfall vil vel vifta starte som nå og kansje oftere også? Om du har noen formening om dette hadde jeg vært takknemlig for svar. :-)

• 1 month later...
Skrevet

Spørsmål: Jeg tenker å bruke dette stoffet på min motorsykkel da jeg er lei av at kjølevifta starter opp når jeg kjører rolig i varmt vær. Har du noen formening om at denne kjølevæska kan hjelpe på dette? Jeg har forstått d slik at motortemp er lik og i noen tilfeller noen grader høyere, Isåfall vil vel vifta starte som nå og kansje oftere også? Om du har noen formening om dette hadde jeg vært takknemlig for svar. :smile:

Det står jo nevnt at "måleren" vil vise noe høyere temp med dette middelet, og det er den tempen som vifta ser.. ergo vil trolig vifta starte enda oftere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...