argi520dat Skrevet Desember 29, 2012 Share Skrevet Desember 29, 2012 Et lite prosjekt. Fra min tid på bilverksted har jeg en Eberspracher diesel varmer liggende. Dette kombinert med et kaldt klima gjør at jeg har bestemt meg for å montere denne inn i 520dat`n min. Bilder sålangt: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 30, 2012 Share Skrevet Desember 30, 2012 Bildene var veldig små! Men ellers høres det spennede ut! Mer info, takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Desember 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2012 Startet med å se om jeg kunne finne plass til varmeren. Fant plass mellom radiatorvifte og motor/kjøle slanger. Dro å kjøpe slanger, div metallplater jeg kunne bruke til å lage braketter. Begynte videre å lage braketter. Begge brakettene er festet til topplaten som går over radiatoren. De fester varmeren på begge sider. I dag fortsatte jeg. Målet for dagen i dag var få varmeren koblet til kjølesystemet. Det blir en del tenking for å finne gode løsninger. Tror jeg har funnet bra løsninger sålangt.. Fikk så luftet kjølesystemet. Noen som vet hvem av disse slangene som er retur fra dieselpumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Desember 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2012 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 30, 2012 Share Skrevet Desember 30, 2012 Veldig sikker på at den gjennomsiktige slangen er tur og den svarte er retur. Er slik på e39 ihvertfall. Men jeg savner fremdeles store bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Desember 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 30, 2012 ok, får prøve å få det dobbeltsjekket.. Åssen legger jeg ut store bilder? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboLag Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 Om dette er en hydronic uten egen fueltank må du trekke nytt rør fra tanken og lage pickup der. Hvorfor setter du ikke brenneren i original plassering? Slippe å finne opp hjulet på nytt.. Hvordan går du fram for å åpne restvarme og sonespjeld når varmern starter? Og hvordan vil du kontrollere kupévifta? Og ikke minst, har du sirkulasjonspumpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 Har ikke bilen din en webasto montert allerede da? Min E39 525da fra 2001 hadde hvertfall det som standardutstyr da dieselmotoren produserte for lite vArme selv... Her sitter webastoen på min e60 (inni forskjermen på førersiden) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Desember 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2012 TurboLag, jeg ser de bilene med original Webasto har rør fra tank. Jeg tenkte å hente diesel fra returslangen fra motoren. Hadde jeg hatt en dieselvarmer som var til denne bilen hadde det sikkert vært lettere å sette den der hvor den var plassert originalt, men nå hadde jeg ikke det.. Angående de andre problemstillingene du tar opp har jeg tenkt på disse. Jeg kan ikke løse de problemene så løsningen blir at varmeren bare går når motoren går og er kald. aloebiz.net - bilen har ikke webasto originalt nei.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboLag Skrevet Desember 31, 2012 Share Skrevet Desember 31, 2012 Returslangen drar du tørr relativt kjapt om du fyrer mens motor ikke går, og det er ikke vanskelig å dra nytt rør fra tanken Usikker på om du engang vil få start uten å ha vannpumpe tilkobla da du vil gererere feilkoder i varmern. Jeg har nettopp montert Hydronic i min egen e39, og kan muligens skaffe deg monteringsbrakett så du får din på "riktig" plass. Kan forsåvidt skaffe vann og dieselpumpe og, bare ikke sikker på hva de koster.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Desember 31, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 31, 2012 Du har nok rett ang returslangen. Det vil jo være en jevn "påfyll i slangen" når motor går. Om dette ikke er nok tror jeg heller jeg lager en liten egen drivstoff tank for varmeren i motorrommet. Varmeren kommer fra en Opel Combo. Denne bilen har ikke egen elektrisk vannpumpe verken for motoren eller varmeren, den har altså bare motorens mekaniske vannpumpe. Slik jeg har montert varmeren sitter den midt mellom den mekaniske og den elektriske vannpumpen. På den måten skulle det være større gjennomstrømmning i varmeren nå enn i Opel'n. Takk for forslaget, men tror den sitter godt hvor den nå er montert. En annen ting er at fester og slange tilkoblinger ikke er like på Eber varmeren jeg har og den originale Webasto. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Januar 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2013 Jeg filmet startforsøk av varmeren i dag. Film er lagt ut for å få tips om hva som kan være feil. Varmeren har kun strøm fra 12v batterilader, og er ikke koblet til bilen/batteri. Drivstoffpumpe tikker ikke, men virker ved test med direkte spenning. Starter den ikke pga for lite/mye drivstoff i brennkammeret og da den ikke starter starter den heller ikke drivstoffpumpen? Under er link til film med lyd av det som skjer.... http://youtu.be/ENn1KXBDOk8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Januar 5, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2013 Da har jeg endelig fått liv i Eber`n!! Må legge opp dieselrør, eksos feste dieselpumpe m.m. I tillegg må jeg trekke ledninger inn i bilen for å styre varmeren og montere bryter. Stor takk til TurboLag for innspill og info her og på PM!! Testvideo på YouTube http://youtu.be/5PfXrZNU870 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
argi520dat Skrevet Februar 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2013 Jeg fortsetter litt her i håp om at noen kan hjelpe meg. Dieselvarmeren fungere fint og gir mye varme raskt. Problemet er at siden den elektriske vannpumpa og kjølevannventilene er stengt til motoren når ca 40 grader er det liten eller ingen sirkulasjon i kjølevannet som er i og ved varmeren. Derfor når varmeren fort 75 grader som er grensen for at varmeren slår seg selv av.. Noen som kan hjelpe meg å finne en løsning slik at jeg kan få kjølevannet til å sirkulere raskere/tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 27, 2013 Share Skrevet Februar 27, 2013 Har du koblet deg inn på bilen slik at viften starter da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå