Gå til innhold

Ettermontere Eberspracher dieselvarmer i E61

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men om ikke det er gjort, så må du finne rett kontakt for å få åpnet vannventilene dine, mener det var slik at ventilene har strøm hele tiden, og når strømmen brytes så åpner de, men veldig usikker.

Ellers så er det vel sikkert kurant å legge opp enkelte småkabler til klimapanelet for å åpne for viftestyring. Det er ihvertfall høvelig greit på e39.

• 8 months later...
Skrevet

Bare for å oppsummere denne tråden.

Jeg måtte bytte varmer da den jeg brukte var ustabil og bare delvis virker av og til.

Kjøpte en helt ny på eBay.

Bruker et tidsur som styrer ett rele som gir strøm til varmeren. Tidsuret er stillt inn på 15 min (eller hva jeg vil stort sett...).

Jeg starter tidsuret med en bryter i bilen, som jeg skal montere ved lysbryter.

Samtidig med at varmeren starter, starter også en ekstra sirkulasjonspumpe for kjølevannet til motoren.

Da jeg ikke får(vil ikke gå så langt) koblet det slik at stengeventil, bilens sirkulasjonspumpe og kupèvifte starter når varmer starter tenkte jeg at jeg heller vil hjelpe motoren å bli varm raskt. Temperaturen på kjølevannet avgjør hvordan HVAC styrer hastighet på kupèvifte og sirkulasjonspumpe etc. Altså vil jeg oppnå det samme, at det blir raskt varmt i kupè også på denne måten, selv om dette ikke er den tradisjonelle måten å gjøre det på...

For å løse dette praktisk har jeg bypasset varmeapparatregisteret med en ekstra slange som sitter koblet på den ettermonterte sirkulasjonspumpen. Jeg førsøkte først uten dette, men da stoppet varmeren veldig fort da det ikke var nok gjennomstrømning fra mekanisk vannpumpe i kombinasjon med stengte stengeventiler og original sirkulasjonspumpe av..

Har testet dette daglig i en drøy uke nå. Fungerer perfekt! 

Neste skritt er å undersøke mulighetene for å koble på et tidsur og/eller fjernkontroll :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...