BMWtotti Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 Har nå en god krangel med Gjensidige på gang vedrørende bonusoppsparing på bilforikring og hadde vært interresant å høre flere meninger om saken. Saken er som følger at jeg i en alder av 25 år og 7 år skadefri kjøring har 50% bonus. Jeg mener jeg skulle hatt mer utifra følgende utsagn: (18-20 år var bilen ikke registrert på meg så greit nok at det ikke gir meg noe bonusoppsparing) 20 år = startbonus 20% 21 år = 30% 22 år = 40% 23 år = 50% 24 år = 60% 25 år = 70% Svaret jeg har fått fra Gjensidige er som følger: Ved kjøp av bil vil bonusen fra den gamle bilen bli overført fra den nye og vil alltid være gjeldende i ett år fra kjøpsdato. Jeg har argumentert med at jeg gjerne bytter bil minst en gang i året og da vil det jo være umulig for meg å spare opp mer bonus enn det jeg har greid til nå. Kan dette virkelig være riktig praksis? Det jeg også syns var litt morsomt var svaret jeg fikk av de i går: (Quote) ......Om du bytter bil èn gang i året så vil bonusen forbli den samme om du da ikke venter til opprykket. Dette gjelder for alle forsikringsselskap da bonus er regulert av forsikringsnemnda og er også grunnen til at vi desverre ikke kan sette opp bonus. Bonus følger da bilen og det gis da opprykk for hvert skadefrie år du kjører og er forsikret.... Samtidig som jeg fikk svaret satt jeg å leste følgende artikkel: http://www.dinepenger.no/spare/slik-oek ... gen/582163 Legg spesielt merke til utsagnet fra Odd Kvernaas i nettopp Gjensidige - Forsikringsselskapene i Norge har ikke noe samarbeid om, eller regulering av, reglene for bonus på motorvogn. I praksis vil det da være variasjon i bonusreglene selskapene benytter, og dette kan betraktes som konkurransetilpasninger, sier Odd Kvernaas i Gjensidige til Dine Penger Mulig at det har blitt endringer siden denne artikkelen ble skrevet i 2010 men den skal også ha blitt oppdatert i 2012... Det hører også med til historien at jeg ble fortalt i høst at jeg skulle gå opp til 60% bonus nå i desember (Noe som forrøvrig ikke har noen sammenheng med verken kjøpsdato på min forrige bil (september 2011) eller bursdag (mars). Dette trakk de selvfølgelig tilbake da jeg byttet bil og ny dato før økning ble satt til ett år fra kjøpsdato. Noen som har lignende erfaringer med dette, eller ett eller annet jeg kan slå i bordet med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
koll Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 Høres veldig merkelig ut. Jeg er 20 år og får snart 50% bonus ifølge forsikringsdama mi (40% nå). Dette er hos storebrand. Er fornøyd med de, og betaler vesentlig mindre med delkasko enn hva jeg gjorde med kun ansvar hos andre Hva med ringe rundt til andre forsikringselskaper for å høre hva dem kan tilby? Er jo lett å få opp bonusen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 Har hatt det samme problemet. Er bilselger så eg har byttet bil opp til 2 ganger i året. Eg har fått det samme til svar, her ein dag bestemmte meg meg for å ringe rundt å høre og det va opp til 2 forsikringselskap som sa at da kan vi sette deg opp i bonus selv om du har byttet bil ofte. Men det forsikringselskapet eg hadde nektet og sette meg opp. Dette førte til at eg byttet alle forsikringene mine over og eg fekk meir bonus og totalt 3000kr billigere i året:D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 Jeg bytter forsikring, eller reforhandler den, oftere enn jeg bytter bil av den enkle grunn at man kun taper på å være en lojal stilltiende og godtroende forsikringskunde. I din situasjon vil nok dette være ekstra gunstig, da man normalt øker 10% i bonus ved bytte av selskap. Dette har ført til at jeg har opparbeidet bonus en del raskere enn normalen. Når jeg har reforhandlet en avtale har dette som regel vært med tilbud fra andre selskap som argumentasjon, og da pleier de å bli ganske medgjørlige. Hadde jeg blitt utsatt for behandlingen du har fått hadde jeg svart at jeg ikke var fornøyd og kom til å bytte selskap snarest. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 På to år opparbeidet jeg 60% bonus. Jeg byttet selskap hvert halvår. Det virker litt rart at trådstarter ikke har høyere bonus hvis du har vært så mange sammenhengende år i samme selskap. Sent from my iPhone 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jonr- Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 På to år opparbeidet jeg 60% bonus. Jeg byttet selskap hvert halvår.Det virker litt rart at trådstarter ikke har høyere bonus hvis du har vært så mange sammenhengende år i samme selskap. Sent from my iPhone 5 Ikke alle er klar over dette, men det er riktig. Bytter man forsikringsselskap hver 6. mnd, så vil man gå opp i bonus. (Vær obs på at du som oftest må gjøre forsikringsagenten klar over at du har hatt nåværende forsikring i 6 mnd eller mer og da kan derfor få neste trinn. Trinn er som følger: 20% 30% 40 50 60 70 1. år, 3. 4. 5.år 75% 1. 2. 3. 4. 5. år 75% (5 år eller mer) / 80% bonus (valgfritt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWtotti Skrevet Januar 3, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 3, 2013 Har begynt på jobben med å hente inn flere tilbud rundt om. Foreløpig har jeg i alle fall fått ett tilbud som er ca 4000 kr lavere enn det jeg har nå Så får se om Gjensidige greier å matche det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stenbakken Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 Jeg fikk førerkortet i Januar, første forsikring tegnet jeg den 4 februar, så det vil da si ca 11mnd siden, jeg har nå 40% bonus, byttet selskap etter ca 7mnd, vurderer og bytte på nytt i sommer siden jeg ikke vil si gjensidige har gjort noe positivt, og det har KUN vært rot og tull. Har fått regninger jeg har betalt opptil 4 ganger selv om jeg har ringt og sagt ifra, og de har bekreftet at de har mottatt betaling. jeg har fått avskiltings begjær fordi gjensidige hadde sagt opp min forsikring, selv om jeg ikke hadde gjort det, og har betalt frem til april. Det var også mye rot da jeg skiftet fra gjensidige, KUN rot og tull hele tiden, og meldinger som ikke kom frem. Så jeg kommer til og bytte så fort jeg kan til sommeren. Skal ha gjensidige nå frem til Juni. Så der har du mitt syn på gjensidige, og at det jeg da har fått snart 50% allerede og har hatt førerkortet i snart 1 år Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cypher Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 På to år opparbeidet jeg 60% bonus. Jeg byttet selskap hvert halvår.Det virker litt rart at trådstarter ikke har høyere bonus hvis du har vært så mange sammenhengende år i samme selskap. Sent from my iPhone 5 Ikke alle er klar over dette, men det er riktig. Bytter man forsikringsselskap hver 6. mnd, så vil man gå opp i bonus. (Vær obs på at du som oftest må gjøre forsikringsagenten klar over at du har hatt nåværende forsikring i 6 mnd eller mer og da kan derfor få neste trinn. Trinn er som følger: 20% 30% 40 50 60 70 1. år, 3. 4. 5.år 75% 1. 2. 3. 4. 5. år 75% (5 år eller mer) / 80% bonus (valgfritt) Så du må bytte selskap for å gå opp 60% etter 6mnd? Det er ingen måter å reforhandle avtalen du allerede har etter 6mnd for å gå opp? Prøvde meg med Gjensidige, men da fikk jeg beskjed om at det kun gikk ved bytte av selskap, men jeg stoler null og niks på Gjensidige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
koll Skrevet Januar 3, 2013 Share Skrevet Januar 3, 2013 Må seriøst si at jeg aldri har hørt noe positivt om Gjensidige. Ikke har jeg god erfaring fra de selv heller. Ganske trist for dem igrunn http://www.facebook.com/FarligOppgjorMe ... ge?fref=ts Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet Januar 4, 2013 Share Skrevet Januar 4, 2013 Hmm, jeg bruker Gjensidige, og jeg får meg ny bil bare en uke eller to før jeg skal opp til 70 %. Hvis de forsøker å holde meg på 60 % så blir det umiddelbart selskapsbytte... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ferrek Skrevet Januar 4, 2013 Share Skrevet Januar 4, 2013 På to år opparbeidet jeg 60% bonus. Jeg byttet selskap hvert halvår.Det virker litt rart at trådstarter ikke har høyere bonus hvis du har vært så mange sammenhengende år i samme selskap. Sent from my iPhone 5 Ikke alle er klar over dette, men det er riktig. Bytter man forsikringsselskap hver 6. mnd, så vil man gå opp i bonus. (Vær obs på at du som oftest må gjøre forsikringsagenten klar over at du har hatt nåværende forsikring i 6 mnd eller mer og da kan derfor få neste trinn. Trinn er som følger: 20% 30% 40 50 60 70 1. år, 3. 4. 5.år 75% 1. 2. 3. 4. 5. år 75% (5 år eller mer) / 80% bonus (valgfritt) Kan legge til at SpareBank 1 kun har tre år opptjening av bonus på 70% og 75%, altså kan man nå toppbonus fire år tidligere med de. Skal man stige fortest mulig bytter man forsikring hver 5. måned og 1 dag. Siden det er èn måneds tid på flytte av forsikring vil den da ikke være aktiv før forsikringen har passert 6 måneder. Det er viktig å være klar over at det er over 6 måneder etter hovedforfall man kan bytte til seg høyere bonus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWtotti Skrevet Januar 11, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 11, 2013 Da er jeg i ferd med å avslutte prosessen med å bytte forsikringselskap. Gikk ned fra ca 19000/år på to biler, hus, innbo og reiseforsikring hos Gjensidige til ca 14000/år hos If. Ikke det at Gjensidige har lyst til å gi seg uten kamp. If er helt enig i mitt syn på saken men de kan ikke øke bonusen med mer enn 10% (siden det er ett halvt år siden bilen ble kjøpt) da Gjensidige står på sitt og mener jeg kun skal ha 50% Så takk for meg Gjensidige! Aldri igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torbfer Skrevet Januar 11, 2013 Share Skrevet Januar 11, 2013 Da er jeg i ferd med å avslutte prosessen med å bytte forsikringselskap.Gikk ned fra ca 19000/år på to biler, hus, innbo og reiseforsikring hos Gjensidige til ca 14000/år hos If. Ikke det at Gjensidige har lyst til å gi seg uten kamp. If er helt enig i mitt syn på saken men de kan ikke øke bonusen med mer enn 10% (siden det er ett halvt år siden bilen ble kjøpt) da Gjensidige står på sitt og mener jeg kun skal ha 50% Så takk for meg Gjensidige! Aldri igjen... Det hørres bra ut Gjensidige har vert ett rent helvete for meg og igjennom en forsikringsak. Dei seier i mot seg sjøl og nekter på ting vi har svart på kvitt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Januar 12, 2013 Share Skrevet Januar 12, 2013 Jeg bruker SpareBank 1. De er det selskapet en raskest bygger bonus på. Jeg er 25 med 75%. Begynte å spare bonus som 19 åring. Har byttet litt biler og selskap, men har beholdt bonusen fordi. Jeg har hovedforfall i januar, og solgte bilen med 70% bonus 3. år i desember. Fikk da flytta den bonusen over på en annen bil jeg hadde 70% 1. år, og løfta denne til 75% en måned tidligere. KJøper jeg en bil nr to får jeg 70% 3. år på denne så lenge dette skjer iløpet av 3 år. (ble litt tungvint forklart dette, men håper noe ble forståelig). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå