Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ny dag, nye problemer

Jeg har en liten vibrasjoner i rattet hvis jeg gir gass i svinger. For eks en lengre litt krapp sving i en 80 sone. Også litt vibrasjoner av samme slag under sterk bremsing.

Har nylig byttet styrestag, øvre og nedre kontrollarmer og kyllingbein. Forstillingskontroll for 14 dager siden gikk også over og så at alt satt som det skulle.

Jeg har ikke byttet foringer til paralellstag etc. Bare de delene jeg har nevnt.

Bilen står på et sett lånefelger jeg ikke vet noe om ift. Avbalansering etc.

Skrevet

Ja, jeg antar egentlig det. Jeg punkterte to dager etter forstillingskontroll, så har ikke sammenligningsgrunnlaget. Men det er noen jalla felger.

Sjekket nå og vibrasjonen er særlig ved lengre venstresvinger og hard nedbremsing.

Skrevet

Tror e39n er veldig var for urunde hjul. Hadde problemer med risting på e39n til pappa når han kjøpte den. Ikke stol på bilgummiverksteder med mindre du kan se på når hjula går rundt på balanseringsmaskinen selv. Det du kan gjøre selv først, er å jekke opp bilen på en side og snurre forhjulet rundt for hånd. Da vil du se om det er rundt eller ikke. Så setter du bakhjulet fram og gjentar så du får sjekket alle. Vi måtte ha veldig lite avik på alle 4 hjulene for å få bort ristingen.

Ser du noe som helst avik prøver du noen andre hjul helt til du får 4 så perfekte hjul på bilen som mulig. Samme om det er annen omkrets, sommerhjul osv, dette er bare for midlertidig å finne grunnen.

Ristingen under bremsing(og mulig også i sving) er nok mest sannsynlig pga møkk på anleggsflaten på felgen mot bremseskivene. Gå over med feks stålbørste på felger og bremseskivene, mens du bytter rundt på hjulene for å sjekke rundheten.

Skrevet

Ja, jeg skal hive på de vanlige felgene med nye dekk straks. Skal gå over og vaske og børste dem først. Så ser jeg an hvordan det blir da.

Takk for råd! Gir tilbakemelding på hvordan dette gikk når vanlige dekk er på igjen!

Skrevet

Pass på å sjekk de hjulene også først, så du vet de er bra hvis det fortsatt rister. Nye felger er som regel alltid runde, nye dekk er ikke det.

Å rense anleggsflater er noe en bør gjøre hver gang man skifter hjul.

Skrevet
Pass på å sjekk de hjulene også først, så du vet de er bra hvis det fortsatt rister. Nye felger er som regel alltid runde, nye dekk er ikke det.

Å rense anleggsflater er noe en bør gjøre hver gang man skifter hjul.

Noe av det rareste jeg har hørt, at ikke nye er runde..? Kilde?

Skrevet

Du er som sagt nødt til å gjøre dette selv, siden noen biler er mer vare for dette enn andre. Leverer du bare inn bilen å sier at de må sjekke hjulene fordi det rister, bare balanserer de og sier det var ubalanse og nå er det bra.

Jekk opp bilen og monter ett og ett hjul foran på en side, snurr så hjulet rundt for hånd. Da ser du om det er rundt. Ev legg noe under som så vidt treffer hjulet.

Har du tilgang på en balanseringsmaskin kan du også montere de der og snurre de rundt for hånd.

Noe annet du kan gjøre er å kjøre bilen på en bremseprøver, er de urunde vil du se bilen gå opp og ned. Her vil du også få sjekket hjulene under belastning, siden det kan være forskjell når de blir belastet. At ikke alle nye dekk er runde vet alle som har drevet med dekk. En felg blir støpt i en perfekt rund form, og så lenge den ikke blir skadd under håndtering etter den er støpt, er den fortsatt rund. Ett dekk derimot blir ikke støpt, men lagt på lag for lag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...