Gå til innhold

Min første BMW, e34 530i

bergan01
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har da kjøpt min første Bmw. En kompis av meg tilbød meg denne billig for et par år siden, men jeg hadde ikke mulighet da. Da jeg fikk muligheten nå igjen slo jeg til.

Det er en 1988 e34 530i som har gått 225k

Den fremstår meget pen invendig, og det samme teknisk.

Utvendig er det litt jobb, men er tross alt en 25år gammel bil med orignallakk.

Bilen er kjøpt ny i Ski, det er litt kult da jeg bor i ski. Og har full servicehistorikk.

Målet med bilen er å sette den i stand utvendig, kanskje gjøre noe motormessig etterhvert. Men er kun ute etter en komfortabel bruksbil der det skjer noe når man trykker på pedalen.

Det som må gjøres:

*Nye kanaler

*utbedre rust under lister+noe i skjermer foran(mulig jeg må bytte disse)

*Fikse litt dårlig rustsveising rundt bensinlokk

*Lakke opp bakre skjermer begge sider, da disse er grunnet

Har byttet hovedlykter til den mørke typen

Her kommer noen bilder

18aqax7fmw5t3hsnx0yq.jpg

Ferdig gravd frem

cj9hyrvgqoebyscrn3pv.jpg

Inn i varmen på jobben

1b1tn3j303wt2tjinq9r.jpg

Litt vasking og rubbing

5i7drn0b1zzkqt6olfpk.jpg

Ferdig rubbet, polert og vokset. Orginallakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gratulerer! Blir nok en kjekk bil dette!

Skal være glad du fikk din første BMW så sent, siden enkelte av oss andre måtte forholde oss til forfalte E34 520i på et litt annet prisnivå enn dagens. Haha. Håper du trives med denne :D

Aldri sett de baklyktene før, men må si jeg liker originale og M5 bedre! No offence.

Og med mindre du får knekk i stoltheten, kan du jo ta et lite "bortfall av modellbetegnelse" på bakluken for et cleant utseende :D Men det er din bil, og din smak som teller! Så gjør akkurat det du vil og drit i resten. Haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så pen ut denne her :)

Den har sine skjønnhetsbrister utvendig, kommer ikke så godt frem på disse dårlige bildene. Men på avstand ser den ikke så værst ut!

Målet er jo at den skal bli pen å se på nærme også med tiden

Gratulerer! Blir nok en kjekk bil dette!

Skal være glad du fikk din første BMW så sent, siden enkelte av oss andre måtte forholde oss til forfalte E34 520i på et litt annet prisnivå enn dagens. Haha. Håper du trives med denne :D

Aldri sett de baklyktene før, men må si jeg liker originale og M5 bedre! No offence.

Og med mindre du får knekk i stoltheten, kan du jo ta et lite "bortfall av modellbetegnelse" på bakluken for et cleant utseende :D Men det er din bil, og din smak som teller! Så gjør akkurat det du vil og drit i resten. Haha

Takk for det! Har alltid hatt lyst på Bmw, så gleder meg veldig til dette!

No offence taken, jeg må ærlig si at jeg er såpass fersk at jeg ikke vet hvordan de ser ut, men skal søke litt på det. Er ikke sikker på om jeg liker baklyktene eller ikke enda.

Det med bakluken har jeg også vurdert, får ta en vurdering på det også.

Flott bil!

Sleng ut flere bilder, innvendig og front?:)

Skal se om jeg får gjort det ikveld, baksete er ikke i enda, men det ligger hjemme hos tidligere eier.

Hentet ut skiltene idag etter en voldsom papirmølle, tap av vognkort med id og fullmakt fra tidligere eier, tap av kjennemerke, 3 skyldige årsavgifter, omregistrering, og da nytt kjennemerke.

Måtte totalt ut med 10850kr for å få ut skiltene, hehe.

Så nå bærer det avgårde for å hive på vinterhjul og testkjøre litt :)

cxd8c5fxlqdbitj5lryd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slik 2 stegs tåkelysbryter, et steg for fremre og 2 steg for fremre+bak. Ingen av tåkelysene foran fungerer, sikringene ser hele og fine ut (nr 3 og 7 om jeg ikke tar feil?), pærene fungerer om jeg kobler strøm direkte. Så, er det noen som kan tenke seg hva dette er? Det lyser i dashen for tåkelys.

Måler imorgen om det faktisk er strøm i kablene inn på tåkelysene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet på fargekoden pleier å stå på dempertårnet på førersiden.

Hvis ikke, kan du sende meg skiltnummer på pm, så kan jeg se om det står noe om farge på utstyrslisten til bmwgroup.

E34 var vel vanlig å få i diamantschwarz, men er usikker da din ser sortere ut enn min E34 gjorde. Hehe

Her har du M5 baklyktene:

BMW_M5_E34-02.jpg

Helrøde:

images?q=tbn:ANd9GcQTfQJ2sdm03F8BQDBrjAbBRDv-K5GKRj0fzkSuX3nGKUsZ0s3T

De vanlige:

E34M5earlyext-1.jpg

Sotet blink:

e34-rear-bumper-estate-5.gif

Så har du disse (passer best på calypsorød E34 imo):

TD-Euro-Tail-Lights-Red-Clear-89-95-BMW-540i-E34-43-104-TD_ALT_CL_BE3488_RC_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende og godt svar igjen :)

Jeg glemte helt å sjekke fargekoden istad, men får gjøre det imorgen.

Må si jeg absolutt likte de med sota blinkers best! Ettersom planen var å gjøre fronten så mørk som mulig med svarte lykter, svart grill, sota blinkers etc bør jeg jo gå for det samme bak.

Hadde min første prøvetur med bilen istad på norske veier, etter å ha byttet dekk og fikset hovedlys. Jeg er forelsket allerede, eller, det var jeg fra jeg så bilen, men nå er jeg virkelig forelsket. Må si at det er en momentsterk motor selv uten særlig turtall, ifh til hva jeg er vandt med.

Veldig fornøyd med at tilnærmet alt virker som det skal, v. speiljustering var ikke oppe og gikk, men det er en bagatell man får ta når man har tid.

Jeg døde desverre inni meg når jeg satt på vinterfelgene, makan til stygge greier. Jeg må snarest finne noe som ser bedre ut, ikke det at jeg trenger 18toms vinterfelger. Men noe som gir et litt bedre inntrykk. 68tpt3x6udn317clas9x.jpg

t1gzzd2ilkzq8alp68z7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye potensiale i denne!

Hvis du er fornøyd nå så er det bare å glede seg. Du kommer til å elske bilen etterhvert :)

Ang tåkelys så hadde kontakten ved pæra irra på mine. Pussa ned med pussepapir for å få frem metallet. Funka etter det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var feilen med tåkelysene var at kontaktene på baksiden av lyktene var helt ferdig, ble en macgyverfiks til jeg får nye tåkelykter. Om jeg skal ha sota blinkers+de nåværende lyktene, skal jeg da gå for sotede tåkelys også? Eller vil de som er helt klare passe bedre inn?

m1fdt0rev5rred9v6z1w.jpg

Tenkte å begynne med de skrudde felgene etterpå, planen er å lakke de svart matte. Og siden "alle" har svarte felger med polert kant tenkte jeg å lakke det også svart, + røde bolthoder. Noen som har bilde av noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern de angeleyesa, hører ikke hjemme på BMW med runde lykter, ellers så den hel og grei ut denne her :)

Jeg har 2 lyktesett og begge er det angeleyes på, nå brukes de jo som parklys sammen med grøftelysene, tar jeg vekk angeleysene har jeg ingen parklys foran, og hvordan er det da ifh til lovlighet med grøftelys?

Pen bil dette :) Litt småfiks er det vel alltid på eldre biler... Bare kos det, hehe ;)

E34 er absolutt en bil man blir forelsket i :D

Følger med! ;)

Det er vel halve morroa på en måte, og det en ber om når man kjøper en bil som snart er veteran, hehe :)

Herlig!

Har fått gjort litt idag, lakket en del av detaljene i fronten matt svart, jeg vet ikke navn på alt, men iallefall det som omfavner lyktene(var jo svart fra før men trengte en oppfriskning), nyrene? og listene rundt.

Litt usikker på hva jeg synes, men tror det blir bra når jeg gjennomfører det over hele bilen.

qpg1tv1iggiwhymqyg71.jpg

sxrfopa914k2wy0t5t8s.jpg

Delte et par av felgene idag også innimellom lakkingen, sentrene er strøkne så det er bare snakk om matting før lakk.

ljy5d8fojpzo2ivxfp6m.jpg

69j5zgqf7hipss8kx7wm.jpg

Imorgen tenkte jeg å se om jeg rakk å lakke opp frontfangeren som har flasset en god del, og samtidig ta rust på noen plasser og samtidig grunne om jeg rekker det.

Et spørsmål til, jeg tenker å gå til innkjøp av sveiseapparat, har en på jobben som selger et inverterapprat som jeg egentlig ikke var interessert i da jeg ville helst ha mig, men så søkte jeg litt rundt og viser seg at dette visstnok er et meget bra sveiseapparat. Kemppi Minarc 150 heter det, og jeg får det svinebillig så kanskje bare å slå til? Har sveiset en del med Mig, og innlæringstiden trenger vel ikke være så gal på elektrode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med virkelig pen bil, siden jeg ikke har sett denne før nå :) Som noen sa lenger opp, la denne bilen vokse på deg og du vil elske den med tiden. Eneste denne bilen trenger er M5 baklamper, eller de med sotet blinkers, og sorte Hella DE frontlykter. Jeg liker heler ikke angel eyes, da dette er for å illustrere runde lykter på nyere biler med helglass-lykter, og ser alt for voldsomt ut på en bil som faktisk har runde lykter originalt.

De sorte er jo bare nydelige (si fra hvis jeg skal fjerne bildet)

2igefltqb7h7n4htp3we.jpg

Men dette er jo min mening :) Nydelig bil du har uansett og med fin og bunnsolid motor. Også må jeg s at felgene dine er noe av det grommeste man kan ha på E30, sammen med Rondell D58 og diverse BBS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...