Gå til innhold

Min E39 530DAT

Share

Anbefalte innlegg

Merkelig tekst å sette inn i vognkort.. godkjent gamle min med samme felgene uten den teksten. Er det godkjent så er det vel godkjent?

Ja, helt enig.

Skal også sies at kontrollørene ved Narvik Trafikkstasjon er paragrafjegere så det holder :(

De lever etter mottoet: Det vi sier er rett, du tar feil!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hatt en 12-timersøkt i garasjen i helga. En jobb som vanligvis tar 2 timer viste deg å drøye ut i det uendelige.

Var på helgebesøk hos svigers, ca 1 time unna hjemmefra, og med bilen jekket opp og halve forstillinga plukket ned så er det rimelig kjipt å finne ut at man har glemt masse verktøy hjemme :P

Har hatt en klunkelyd fra forstilling når jeg kjører over små ujevnheter i veien, noe som med tiden ble værre og værre. Har vært innom 3 forskjellige verksteder, og alle sier at "her er alt ok, tut og kjør videre, ingenting å bekymre seg over", ennå de faktisk prøvekjørte bilen og hørte ulydene selv. Jekket opp bilen, gikk over alle stag/foringer, og fant rimelig kjapt ut at Casterstagene foran var rimelig slitne.

Bestilte likegodt et komplett sett med forstillingsdeler fra Tyskland. Når noe først ryker er det likegreit å ha delene tilgjengelig :)

3mto5mzx31lvtes6ksok.jpg

Blanding av Meyle, Rag og Dakatec

Begynte å sku, alt satt selvfølgelig bom fast, og ingen luftverktøy var tilgjengelig. Spesielt gjennomgangsbolten som fester spindelen til demperen var en skikkelig j***l å få løs. Spindelen må jo selfølgelig senkes ca 5 cm for å få opp casterstaget fra konet.

Så viste det seg at jeg ikke klarte å få ut staget fra spindelen uten å trekke ut hele stålhylsen som egentlig ikke skal være med :P

Dette gjentok seg på begge sider.

Måtte ringe naboen for å få tilgang på en hydraulisk presse slik at hylsene kunne presses på plass igjen før montering kunne skje.

Måtte 1200kg trykk til for å få disse til å løsne. Kon i festene samt litt eir = sitter som faen!!!

6fnhhxbujjot6je672qe.jpg

Hylsene ble presset fast igjen på spindelen med noe improvisert verktøy bestående av gjengestag, muttre og skiver. Gikk egentlig som en lek.

Normalt sett så holder det å bytte kun foringer på disse stagene, men i mitt tilfelle så var selve kula også skikkelig gåen. Skal normalt sett være greit med motstand i denne når man drar i den......i mitt tillfelle så kunne den bevege seg fra side til side bare ved å røre litt på staget :(

Dette er ihvertfall foringene, rimelig ødelagte:

vt89aedsibolpf20jvpg.jpg

12-timer tok det, såre henter, grease i håret (sitter ennå fast), men resultatet ble fantastisk.

Alle ulyder borte, samt at responsen på raske rattutslag har blitt bedre :)

Skål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Da var nye vinterfelger på tur med Posten til meg.
Fikk hendene i et sett med OZ Ceres, kan ikke vente med å få dekk på disse :)

Vil det dette påstå at jeg har perfekt felgkombinasjon på bilen med D58 på sommeren, og Ceres på vinteren :beer:

Har forsåvidt 6 stk Rondell D58 (alle i 8.5") å selge. 2 stk er kantkjørte, ok dekk på 4 av felgene.
Vet ikke hva jeg kan ta for disse, så kom med bud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Leverte bilen inn på karosseriverksted i dag. Skulle legge om til sommerhjul for et par dager siden, så svikta plutselig jekkfestet på venstre side bak.......rust hadde tatt knekken på dette dessverre. Typisk BMW sier verkstedet. Noen andre som har erfaringer?

Postet bilde

Sent from my wife using Telepathy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel sier det samme typisk bmw^^ forstår ikke hvorfor de ikke har noe firkant stål som stikke litt nedfor. som andre merker har. på den ene bmwen sveiset jeg bare det igjen og brukte rammen og bakakslingen som jekkepunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig patent disse jekkfestene ja, må jo falle fra hverandre før eller siden. Sjekket de andre 3, alt ok fortsett fra litt overflaterust. Dette ble sandblåst bort og tectylert.

Resultatet av utbedring av skade venstre bak:

Postet bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 av 4 jekkfester på min E39 var kaputt. I tillegg var kanalene en saga blott.. Ble sveist på plass nye jekkfester av sterkere sort samt byttet begge kanaler. E39 sliter med rust, så at verkstedet sa "typisk BMW", er forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Følger med her!:D du sier jekkfestet bak svikta? Har samme problem på min 528 touring bare bake til høyre. Lurer på hvor mye denne reperasjonen kostet i alt? De andre jekkfestene ser bra ut:)

Legger med et bilde på hvordan min så ut..

Postet bilde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@kvestermo:

Betalte 6000,- for å få utbedret rust-skaden. Nå skal det sies at dette var en kompispris.

Fikk en circapris hos et karosseri-verksted, denne var på 25 store.

@Mariuskv: nei, har ikke vurdert å slipe lyktene, men har vurdert å bytte begge lyktene :)

Skal montere på UHP-lyktene til Depo, knall lys i ringene på de lyktene :)

Felgene er ikke like fine på nært hold :) masse flass i klarlakken. Når tiden strekker til så skal felgene slipes og lakkeres på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...