Gå til innhold

Velg riktig størrelse på subwoofer:

Anbefalte innlegg

Viser enkelt og greit til denne tråden på bilstereoforumet:

http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7693

Vi har så mange av dem på forumet vårt, som lurer på om dem skal velge 10" foran 15" eller omvendt. I tråden over har dere svaret. Dette er på ingen måte ment som "jeg SKAL ha rett" etter å ha deltatt i mange diskusjoner om dette temaet her på bimmers.no, men rett og slett fordi jeg liker å lære bort det jeg kan selv. Det er mange myter og mye vranglære ute og går og dette burde vi jo for alle sin del få slutt på. Jeg sier ikke at man ikke får 10" subwoofere som spiller pent, men jeg sier at uansett hvor pent de spiller - ja, så finnes det større elementer som spiller penere. Og til de som vuyrderer 2stk "små" subwoofere. Kjøp heller ett skikkelig, større element, enn 2stk helt greie elementer. Jo færre høyttalere man finner i et oppsett, med større membranareal og med store nok forsterkere som leverer et riktig lydbilde, jo bedre lyd vil man oppnå. Mer info om plasseringer/innstilliger av høyttalere/forsterkere og lydbilde generelt finner dere i min andre tråd.

Håper noen setter pris på denne og hører på det, selvom man kanskje tror noe annet fra før! Det er aldri for sent å bli rettlært når man i utgangspunktet er vranglært :) Man lærer litt hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nødvendigvis dyrere med en 15" kontra en 12 eller 10, og uansett om man vil spille høyt eller pent så er det bedre med et større element :) Subwoofere er vel til for å spille bass, så det er vel det vil man oppnå? Og oppskriften på best resultat ser du i tråden over :) Det er ikke i utgangspunktet forskjellig lyd på en 10" og en 15" (mange tror jo fortsatt at mindre elementer har mer punch, mens større elementer bare spiller dype frekvenser, hvilket er HELT feil), bortsett fra at de fleste større elementer har en lavere fs enn de mindre. Derimot trenger de større elementene å jobbe mye mindre for å gjengi samme lyden som et mindre element, og det vil gi en mer kontrollert og riktig lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en 15" har over dobbelt så stort membranareal som en 10" og trenger dermed mer krefter for å kunne kontrolleres, og større kasse, som igjen spiser plass i bilen. Samma hva elementet koster, det jeg tenkte på er utgiftene og konsekvensene "et digert" element fører med seg.

Som du selv sier, det er ikke forskjellig lyd på en 10" og en 15" så hvis ikke målet er å spille "idiotisk" høyt vil jeg tvert imot si at de fleste klarer seg med en 10 eller 12 tommer til hverdagsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det :)

Men at den trenger mer krefter for å kontrolleres er igjen en generalisering som ikke henger på greip. Er fortsatt flere faktorer som spiller en rolle her, og ikke bare membranareal ;) Motorstyrke, forsterkerens dempingsfaktor, kassekonstruksjon etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det :)

Men at den trenger mer krefter for å kontrolleres er igjen en generalisering som ikke henger på greip. Er fortsatt flere faktorer som spiller en rolle her, og ikke bare membranareal ;) Motorstyrke, forsterkerens dempingsfaktor, kassekonstruksjon etc. etc.

Det sier seg selv at det er tyngre å stoppe feks en medisinball på 10 kilo i 50 km/t enn en ballong.

Uansett er det en vel bastant påstand å si at det alltid er bedre med en 15" enn et mindre element, og hvis dere tenker dere litt om er dere sikkert enige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en 15" har over dobbelt så stort membranareal som en 10" og trenger dermed mer krefter for å kunne kontrolleres, og større kasse, som igjen spiser plass i bilen. Samma hva elementet koster, det jeg tenkte på er utgiftene og konsekvensene "et digert" element fører med seg.

Som du selv sier, det er ikke forskjellig lyd på en 10" og en 15" så hvis ikke målet er å spille "idiotisk" høyt vil jeg tvert imot si at de fleste klarer seg med en 10 eller 12 tommer til hverdagsbruk.

La oss se litt på den påstanden med fysikkens briller.

En 10" har ca 500cm2 membranareal.

En 18" har ca 1640cm" membranareal.

18" elementet har altså over 3 ganger så stort areal som flytter på lufta. Lydtrykk er bevegelse i luft.

Så for at 10" skal lage samme lydtrykk som 18" ved en bestemt frekvens må 10" bevege seg over 3 ganger så langt.

Hvis vi da tar i bruk masseenergiloven som sier at energi= masse x fart^2. Siden 10" må slå tre ganger så langt som 18" så må den også slå tre ganger fortere for å bevege seg i samme frekvens som 18".

Energien som kreves for å gjøre den operasjonen blir 3^2=9, altså ni ganger større for 10" enn for 18".

Den bevegelige massen er stort sett 2-3 ganger større på en 18" enn en 10". Så da krever selve vekta omtrent 2-3 ganger mer energi for å lage lyd.

Da ser man jo ganske greit at en 18" faktisk krever MINDRE for å lage like mye lyd.

Men nå tenker nok mange at man skal høre på musikk og ikke spille høyest mulig.

Men da er dette overførbart. Den høyere hastigheten til 10" ved utsving gjør at det kreves mer av forsterker for å stoppe og snu membranen når den beveger seg. Ergo er 18" mer kontrollert enn en 10" ved samme lydnivå.

En 10" kan spille akkurat like dypt som en 18" rent teoretisk om oppbygning kan sammenlignes. Men det blir mer stresset og vil dermed også være mer forvrengt.

Og det er jo helt klart noe å tenke på at en 18" tar mer plass og krever mye større kasse enn en 10". Det er helt naturlig. Men poenget her er at det blir feil å si at en 18" er treg. Det blir jo egentlig helt feil å si uansett, hva skjer med lyden om et element beveger seg tregt? Vil det slå færre ganger i sekundet? Eller mener man at lyden virker treg?

Det sistnevnte skyldes stortsett uansett feil justerte anlegg der basselement ikke spiller i samme tidsfase som resten av anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at det er tyngre å stoppe feks en medisinball på 10 kilo i 50 km/t enn en ballong.

Uansett er det en vel bastant påstand å si at det alltid er bedre med en 15" enn et mindre element, og hvis dere tenker dere litt om er dere sikkert enige..

Les det over :)

Påstanden vår er vel ganske generalisert. Men det kommer jo til syvende og sist ann på element og kassekonstruksjon. Og ikke minst justering. Men GENERELLT er det mer fordelaktig med et stort element til bassgjengivelse så lenge motor og oppheng mellom to elementer med ulik størrelse er proporsjonale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke snakke for andre enn meg, og jeg har vokst fra å fylle hele bagasjen med subkasser.

Går den ikke i reservehjulsbrønnen kan det være.. Og der er det ut i fra mine erfaringer vanligvis ikke plass til mer enn ca 30 liters kasse. Lett å finne en 12" som spiller bra i en lukket 30liters og det er akkurat det jeg har.

Gjett hvor mange ganger jeg har savnet et større element. Nettop. Ingen.

Uansett hvor mange fysiske lover og bastante påstander som blir postet på et forum som ikke består utelukkende av "nerder" bidrar man lettere til forvirring enn oppklaring og hjelp, og det skjer litt for ofte at folk blir pissa på når de har kjøpt et eller annet syns jeg.

Når det kommer til preferanser og lyd vil jeg påstå at det er få og ingen som kan påstå hva som er best for en annen ut i fra et enkelt spørsmål på et forum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg også skrev så er det plassen man har til rådighet som bestemmer hva man bør gå for. Men mange nyere biler har plass til en del mer enn 30L kasse i reservehjulsbrønn :)

Og jeg gjentar, poenget her er bare å avlive myten om store og trege elementer som ikke spiller pent, og derfor meget generalisert.

Målet med bilstereo er vel til syvende og sist å gjengi opptaket så naturtro som mulig? Da kan man faktisk komme med forslag og tips til andre. Om du mener at man ikke påstå hva som er best eller bedre enn noe annet så kan jo denne forumdelen stenges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumdelen har nok livets rett, til forskjell fra denne tråden. Men det er nå mitt synspunkt.

I den grad benevnelsen hi-fi kan overføres til bilstereo har du selvsagt rett i at målet er å gjengi innspillingen så naturtro som mulig.

Jeg for min del kjøper utstyr for å tilfredstille mine egne preferanser og har holdt på med både bil og hjemmestereo alt for lenge til å slenge rundt meg med påstander om at kun "sånn og sånn" er bra nok.

Post btw gjerne den fullstendig vannrette frekvensmålingen av bilstereoen din..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang, denne diskusjonen er kun for avkrefte myten.

Og jeg kan garantere at jeg ikke slenger rundt meg påstander om at kun "sånn og sånn" er bra nok. Jeg har nå flere gang poengtert at dette er kun generell info, og at det mange faktorer som spiller inn til syvende og sist.

Folk vil aldri komme noen vei med bilstereokunnskaper om ikke slike myter som det med store elementer blir avlivet. Du kan ikke lære å kjøre bil uten å vite hvordan du skal svinge på rattet for å komme til høyre :) Myter og feiltolka ting vil forfølge alt man lærer fremover og da vil man ikke lære noe som er "korrekt"

Har en måling tatt i bilen et år siden:

487084_520059958017877_57134372_n.png

En måling vil uansett aldri vise den totale sannheten pga mikrofonens natur og refleksjon som finnes i en bil. Ting må justeres med hørselen for å få det til å låte rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting må justeres med hørselen for å få det til å låte rett.

My point exactly.

Fin kurve, selv om den ikke går lengre ned enn til 30hz :mrgreen:

Mener ikke å henge noen påstander på hverken deg eller andre sånn i utgangspunktet.

Men det er, hmm.. noen, her inne som er litt vel ivrige av og til syns jeg og når det feks går i at det og det merket er noe dritt, du må heller kjøpe dette så bikker det over til ren svada.

Jeg ser det, du ser det, og sikkert flere men det er slett ikke sikkert at alle gjør det og da syns jeg det bør være lov å si i fra selv om intensjonene sikkert er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva beviser den målingen egentlig? Jeg kan ikke tenke meg at det finnes en eneste låt som er produsert slik at den spiller jevnt på alle frekvenser fra 20hz-20khz. Er det for å slå fadt at anlegget er istand til å spille slik på papiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...