Gå til innhold

Velg riktig størrelse på subwoofer:

Anbefalte innlegg

Ja, men hvem som helst klarer ikke denne justeringsdelen. Det kreves lydøre og kunnskaper om akustikk, delefrekvenser og bratthet på deling for å få det til. Når en med disse ferdighetene har justert en bil så kan jeg ikke tenke meg noen kan diskutere på at den bilen låter bra :)

Og tror du mitolket det jeg sa, mente at man ikke kan justere med kun mkrofon. Hintet ikke til personlige preferanser der. Ja, folk har personelige preferanser, og de går stort sett i hvordan frekvenskurven "ser" ut. Men man kan ikke dra det kortet når det kommer til tidsfaser og andre faktorer som spiller inn på lyden i bilen. Og er slike ting som blir påvirket når man har med ulike basselementer i ulike kasser å gjøre.

Ang min kurve så er det naturlig at den mangler mye under 30hz da subben var montert i en plate i seteryggen i free-air. Nå med kasse i bagasjerommet spiller det rimelig flatt til under 20hz :)

Og det med å rakke ned på merker er jeg så ***** enig i! Vet hvem du hinter til og synes selv det er forkastelig å drive på slik. Å rakke ned på utstyr folk har kjøpt gir ingen mening, da kan man heller gi tips slik at den personen får utnyttet det han har kjøpt best mulig. For det er slik at alt man kjøper gir lyd, og det er i stor grad monteringen og justeringen av dette som gir de store utslagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva beviser den målingen egentlig? Jeg kan ikke tenke meg at det finnes en eneste låt som er produsert slik at den spiller jevnt på alle frekvenser fra 20hz-20khz. Er det for å slå fadt at anlegget er istand til å spille slik på papiret?

Målingen er heller ikke gjort med musikk. Den er gjort med pink noise der hver oktav har samme energiintensiteten. Dette betyr at man skal ved måling skal ha omtrent flat kurve.

Overført til musikk så vil det si at anlegget gjengir de ulike frekvensene i musikk med samme nivå som de er spilt inn på i studio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles langt på vei enig. Men, folk flest trenger ikke å forholde seg til aktiv delig, avrulling og målinger. De kjøper en sub, et frontsett og en 4 kanaler der to kanaler betjener bassen og det er godt nok for de aller fleste.

Selv om man har mer erfaring, eller kanskje bare har lest mer på nerdeforumene, enn disse syns jag man bør holde seg for god til å hovere og indirekte kalle dem.. hmm.. Vranglært?

Det gjelder lyd, bil og det meste faktisk. Har man ikke prøvd har man ikke lært og det fins sikkert nesten like mange behov som det finnes folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje dere kan fortelle meg om det er mulig å gjøre følgende:

På min E91 har jeg forstått at undersetehøyttalerne og dørhøyttalerne foran er koblet sammen. dette høres i utgangspunktet noe idiotisk ut, men la oss nå si at jeg bytter nevnte høyttalere og istedenfor å kjøpe en 4-kanals amp, så går jeg for en 2-kanaler og lar alle kabler være der de alltid har vært. Kan dette gi tilfredsstillende resultater, eller er det best å gå for en 4-kanaler og klippe og lime litt i kabelføringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles langt på vei enig. Men, folk flest trenger ikke å forholde seg til aktiv delig, avrulling og målinger. De kjøper en sub, et frontsett og en 4 kanaler der to kanaler betjener bassen og det er godt nok for de aller fleste.

Selv om man har mer erfaring, eller kanskje bare har lest mer på nerdeforumene, enn disse syns jag man bør holde seg for god til å hovere og indirekte kalle dem.. hmm.. Vranglært?

Det gjelder lyd, bil og det meste faktisk. Har man ikke prøvd har man ikke lært og det fins sikkert nesten like mange behov som det finnes folk.

Vel, er jo vranglære når man lærer ting som ikke stemmer? :)

Myter er ikke bra uansett, det hindrer læring.. Og når man er såpass interessert i dette som jeg er, så synes jeg er dumt for hele miljøet å la slike myter leve videre da det i bunn og grunn er usanne ting. Men nå ble dette bare frem og tilbake med tull, så vi får bare gi oss :) Leser man gjennom det som er skrevet så skjønner man at ting er ganske kompliserte og at det er mange faktorer som til syvende og sist spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min E91 har jeg forstått at undersetehøyttalerne og dørhøyttalerne foran er koblet sammen. dette høres i utgangspunktet noe idiotisk ut, men la oss nå si at jeg bytter nevnte høyttalere og istedenfor å kjøpe en 4-kanals amp, så går jeg for en 2-kanaler og lar alle kabler være der de alltid har vært. Kan dette gi tilfredsstillende resultater, eller er det best å gå for en 4-kanaler og klippe og lime litt i kabelføringen?

Jeg vet at dette fungerer meget bra i E92 med største lydpakken, så da bør det fungere om du bytter ut høyttalerne også, så lenge de er like.

Det optimale er jo selvfølgelig å kjøre de hver for seg med deling og tidskompensering. Men koster mye og krever en del av den som skal fikle med det. Jeg hadde nok kjørt de i lag om jeg skulle oppgradere lyden uten for mye dilldall. Om det ikke blir bra kan du jo i verste fall forandre på det i etterkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke idiotisk ut i det hele tatt. Uten at jeg kjenner stereoen i E91 går jeg ut fra at det er minst en forsterker i den en eller annen plass så lenge du har subber under setet.

Hvis du ikke ønsker å oppnå så mye mer enn "litt finere lyd" ville jeg startet med å bytte ut høyttalerne.

Hvis jeg husker rett har du nevnt Focal i en annen tråd og det er i mine ører heelt rett og jeg vil anta at du blir fornøyd med fronten.

Skulle du syns det blir snaut med bass er alltids muligheten for å lure inn noe i basjerommet til stede i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hifonic: tidskomp blir ikke aktuelt; den meteren i forskjell og de millisekundene det er snakk om kan jeg leve med. Mulig jeg forsker litt på mastervolum og litt forskjell der på høyre/venstre side, det gjør sikkert nytten for min del. Uansett bra å høre at det kan funke; har du tips til plassering av ampen? Ser for meg at det enkleste vil være å finne en liten tokanaler jeg kan stappe inn i enten i hanskerommet, over hanskerommet eller under et av setene. Og når vi snakker om det; anbefaling på en bitteliten tokanaler som driver Gladen-pakka eller noe lignende?

@Kvasi: Niks, ingen amp hos meg, har slappeste lydpakken fra BMW, så det er bare rett ut fra HU, og der er det, såvidt jeg har forstått, ikke voldsomt mye å hente. Vet ikke om jeg har nevnt focal, mulig jeg har det, og det tror jeg hadde blitt veldig fint, men det blir for dyrt - jeg går nok enten for Gladen-pakka eller Jehnert-pakka, med mindre jeg ramler over noe pent brukt. har lest mye godord om focal :) Jeg trenger ikke voldsomme mengder bass, og heller ikke noe superhøyt volum, men jeg vil at anlegget skal spille fint , balansert og 'høyt nok' :P Det gjør det ikke slik det er nå; hverken fint nok eller høyt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er jo vranglære når man lærer ting som ikke stemmer? :)

Myter er ikke bra uansett, det hindrer læring.. Leser man gjennom det som er skrevet så skjønner man at ting er ganske kompliserte og at det er mange faktorer som til syvende og sist spiller inn.

Ja, men eksempelet mitt handlet om en fiktiv kar hvis plan er å få litt mer engasjerende lyd i bilen og ikke har noen som helst plan i å delta i dBdrag.

Definisjonen av en myte er vel noe uhåndgripelig som blir påstått og altså ikke automatisk kan bevises, så det vil jeg tvert imot påstå er et godt utgangspunkt for læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men eksempelet mitt handlet om en fiktiv kar hvis plan er å få litt mer engasjerende lyd i bilen og ikke har noen som helst plan i å delta i dBdrag.

Definisjonen av en myte er vel noe uhåndgripelig som blir påstått og altså ikke automatisk kan bevises, så det vil jeg tvert imot påstå er et godt utgangspunkt for læring.

Blir læring av det når noen tar det opp, slik det er blitt gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kvasi: Niks, ingen amp hos meg, har slappeste lydpakken fra BMW, så det er bare rett ut fra HU, og der er det, såvidt jeg har forstått, ikke voldsomt mye å hente. Vet ikke om jeg har nevnt focal, mulig jeg har det, og det tror jeg hadde blitt veldig fint, men det blir for dyrt - jeg går nok enten for Gladen-pakka eller Jehnert-pakka, med mindre jeg ramler over noe pent brukt. har lest mye godord om focal :) Jeg trenger ikke voldsomme mengder bass, og heller ikke noe superhøyt volum, men jeg vil at anlegget skal spille fint , balansert og 'høyt nok' :P Det gjør det ikke slik det er nå; hverken fint nok eller høyt nok.

Om du ikke har planer om å bytte spiller må du først og fremst finne ut om den har utgang til forsterker. Hvis ikke finnes det noen halvbra løsninger, som samtidig er utmerkede støykilder, for å hente signal fra høyttalerutgangene. Jeg ville nok ikke sett meg tilfreds med den originale, med fare for å gå på tvers av alle mine tidligere utsagn i tråden.

Men her som ellers er det vanskelig å foreslå noe uten å vite budsjett og vilje til egeninnsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det komemr til den pågående diskusjonen deres, så kan jeg jo som utenforstående si at dere har begge rett. For mange er mye av dette helt uinteressant; de vil bare ha den enkleste, og gjerne billigste, veien til bedre lyd. Jeg er en av dem, selv om jeg for ti år siden jobbet med PA-anlegg som kostet over millionen. Mye har skjedd på den tiden, men nok om det; på den andre siden er det helt klart en haug av mennesker som vil rote med bilanlegg, men som ikke vet noesomhelst annet ennd et de har blitt fortalt av naboen, sønnen til naboen og nerder på et forum. Om de kan få fakta presentert på en fornuftig måte, så er det såklart til stor hjelp. Problemet komemr når disse møtes på et forum; vi vet alle hvor enkelt det er å være tøff i trynet på et forum. uansett, jeg tror det hjelper masse hvis man kan svelge en og anne kamel, og overse ting, og folk, som bare vaser. Man MÅ ikke kommentere elelr ta inn over seg alt man leser, selv om det kan være vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...