tbardalen Skrevet Januar 25, 2013 Share Skrevet Januar 25, 2013 Hei alle I den senere tid har det versert en god del rykter og usannheter basert på myter om både det ene og det andre innen for temaet Bilstereo. Noen har lest seg til ting, andre mener de har erfart det de påstår. Fellesnevneren i de aller fleste tilfeller basert på veldig lite teoretisk kunnskap sammen med et begrenset praktisk grunnlag. Som et tiltak for å få bukt med dette vil jeg i denne tråden ta opp typiske myter og usannheter som vi alle støter borti. Foreslår at folk sender meg PM med spørsmål de er usikre på, og er det aktuelt vil jeg legge ut spørsmålet med et utfyllende svar her i første post slik at andre kan lese og lære Hvem er Tony Bardalen? Tony driver med bilstereo som hobby og har drevet med dette en god stund. Innehar kunnskap både teoretisk og praktisk innen elektro, akustikk, musikk og generell kompetanse innen mekanikk. Dette bidrar til en bred forståelse av emnet vi diskuterer i denne forumdelen. Er i tillegg aktiv innen EMMA - European Mobile Media Association - her i landet. Har vært dommer noen år allerede og har vært dommer på konkurranser i både inn- og utland samt mesterskap i Skandinavia og Europamesterskapet som avholdes hvert år. Vil dermed si jeg har hørt et og annet og vet mye om hva som fungerer i en bil og ikke Så da ser jeg frem til PM'er i innboksen fra dere fremover. Alle spørsmål som krever litt dypere svar vil bli postet og listet opp her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2013 *Spørsmål* fra 'morpho' 25. januar Jeg kan jo åpne ballet med å spørre om hva dere egentlig mener når dere sier at en 15" 'flytter mere luft' enn en 10"? hvis målet mitt var å flytte luft så hadde jeg kjøpt noe helt annet enn en høyttaler For å stille spørsmålet på en annen måte; har mengden luft som flyttes noe å si for høyttalerens tonale karakter, eller er dette bare en fysisk konsekvens av elementer i bevegelse? *Svar* For å begynne med noe helt grunnleggende så er lyd luft i bevegelse. Et høyttalerelement skaper svingninger i luften som øret oppfatter som lyd. Når det er sagt så kan vi da oversette uttrykket "flytte luft" med å skape bevegelse (svingninger) i luften. Det vi mener med at en 15" flytter mer luft enn en 10" er et veldig generelt og vagt uttrykk som jeg gjerne vil presisere litt. Et større element vil ikke automatisk "flytte mer luft" eller ha muligheten til å sette en større mengde luft i bevegelse enn et mindre element kun basert på membranareal. Hvis man sammenligner elementer innen samme produktserie så kan man trekke en direkte konklusjon, men er litt mer her som må inn i lyset for å forstå sammenhengen. I tillegg til membranareal så har man også slaglengde - hvor langt et element slår innover og utover. Man kan fin ha en 15" som bare slår et par millimeter, og en 10" som slår flere centimeter. Å da sammenligne disse vil være som å sammenligne epler og bananer For å produsere lave basstoner kreves det at man "flytter mer luft" enn i mellomtone og diskantområdet. Logiske da er større elementer Vil det da ikke være naturlig at en 15" kan spille dypere basstoner bedre enn en 10"? Eller ville det være like greit med en 10" som hadde kjempeslaglengde? Der skal jeg klippe ut noe som Hifonic her på forumet skrev tidligere: La oss se litt på den påstanden med fysikkens briller. En 10" har ca 500cm2 membranareal. En 18" har ca 1640cm2 membranareal. 18" elementet har altså over 3 ganger så stort areal som flytter på lufta. Lydtrykk er bevegelse i luft. Så for at 10" skal lage samme lydtrykk som 18" ved en bestemt frekvens må 10" bevege seg over 3 ganger så langt. Hvis vi da tar i bruk masseenergiloven som sier at energi= masse x fart^2. Siden 10" må slå tre ganger så langt som 18" så må den også slå tre ganger fortere for å bevege seg i samme frekvens som 18". Energien som kreves for å gjøre den operasjonen blir 3^2=9, altså ni ganger større for 10" enn for 18". Den bevegelige massen er stort sett 2-3 ganger større på en 18" enn en 10". Så da krever selve vekta omtrent 2-3 ganger mer energi for å lage lyd. Da ser man jo ganske greit at en 18" faktisk krever MINDRE for å lage like mye lyd. Men nå tenker nok mange at man skal høre på musikk og ikke spille høyest mulig. Men da er dette overførbart. Den høyere hastigheten til 10" ved utsving gjør at det kreves mer av forsterker for å stoppe og snu membranen når den beveger seg. Ergo er 18" mer kontrollert enn en 10" ved samme lydnivå. En 10" kan spille akkurat like dypt som en 18" rent teoretisk om oppbygning kan sammenlignes. Men det blir mer stresset og vil dermed også være mer forvrengt. Og det er jo helt klart noe å tenke på at en 18" tar mer plass og krever mye større kasse enn en 10". Det er helt naturlig. Men poenget her er at det blir feil å si at en 18" er treg. Det blir jo egentlig helt feil å si uansett, hva skjer med lyden om et element beveger seg tregt? Vil det slå færre ganger i sekundet? Eller mener man at lyden virker treg? Håper dette ga deg et godt nok svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morpho Skrevet Januar 25, 2013 Share Skrevet Januar 25, 2013 Dette var et godt initiativ! jeg kan jmo åpne ballet med å spørre om hva dere egentlig mener når dere sier at en 15" 'flytter mere luft' enn en 10"? hvis målet mitt var å flytte luft så hadde jeg kjøpt noe helt annet enn en høyttaler For å stille spørsmålet på en annen måte; har mengden luft som flyttes noe å si for høyttalerens tonale karakter, eller er dette bare en fysisk konsekvens av elementer i bevegelse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2013 Godt noen tør åpne ballet Skal konstruere et svar på dette for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet Januar 25, 2013 Share Skrevet Januar 25, 2013 LIIIIKER initiativet ditt Tony!!! *står på kne og bøyer seg i støvet* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morpho Skrevet Januar 25, 2013 Share Skrevet Januar 25, 2013 Håper dette ga deg et godt nok svar Nesten! Slik jeg forstår det,da, vil dette med å 'flytte luft' være snakk om volum, altså dB. Jo mer luft du flytter, jo høyere spiller du...amiright? Og ja, det er da naturlig at et 18" element spiller lave frekvenser høyere enn en 1", men om vi ser helt bort ifra volum, klarer et 18" element å spille frekvenser et 1" element ikke klare, og omvendt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Januar 26, 2013 Share Skrevet Januar 26, 2013 Takker for initiativet! Her lukter det fullverdig sticky Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2013 Takker for initiativet! Her lukter det fullverdig sticky Takk Godt at noen fler ser verdien i en slik tråd! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nautiluz Skrevet Januar 27, 2013 Share Skrevet Januar 27, 2013 Nå har vi snart sticky for hvordan en skal tørke seg i ræva. Blir ikke mer enn 5stk så da får en av di gamle i tilfelle forsvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2013 Det får vi heller bare ta etterhvert Michael tar det dersom tråden blir stor og informativ nok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå