S.Hafsmo Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Problemet med slikt er jo at man ikke vet hva svinghjulseffekten egentlig er. En godt brukt bil har ikke nødvendigvis de effektene den hadde da den ble levert fra fabrikk. Den ene 540en der oppe som benker 260rwhp vil da ha et drivverkstap på 10% dersom motoren fortsatt leverer sine originale 286hk. En annen ting er at en bil benket i to forskjellige dynoer, neppe vil få samme resultat. Og resultatet kan variere ganske mye.
Underground1983 Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Skrevet Januar 30, 2013 Det er jo sant. Om man benker samme bilen ved navet og deretter på rulle med originale hjulstørrelser så vil den vel resultatet bli flere hk ved benking på nav vs rulle eller er jeg helt på viddene?
Chrissstian Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Hvor mye tap er det fra svinghjulet til hjula da? Så noen skrev 10%. Men dette varierer vel..? La oss si en 320D med 150hk på svinghjulet, hvor mye drivverks-tap er det til hjula?
S.Hafsmo Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Som sagt varierer dette veldig. Før var det 20% som var det mest brukte tallet, men personlig tror jeg det er nærmere 10-15% på dagens biler. Folk liker forøvrig å bruke 20%, da dette gir mere svinghjulshester ved benking på bakhjulene. Edit: Må bare understreke at det jeg skriver er ikke noe jeg kan bevise, ergo blir det mere som en personlig teori, og må naturligvis tolkes som nettopp dette.
Underground1983 Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Skrevet Januar 30, 2013 Her er en kalkulator, denne gir ikke eksakte tall den heller så er bare en pekepinn. http://www.maxauto.co.za/CntView.aspx?C ... &CntID=271
Chrissstian Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Huh.. Håper ikke den stemmer, hehe.. 110kW - 147hk på svinhjulet, utregnet til 87kW og 120hk på hjula.
S.Hafsmo Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Kalkulatoren bruker dog bare samme antakelser som det vi gjør, og tar ikke årsmodell med i utregningen. Vi kan vel alle være enige i at en 1967 3-trinns automat neppe har samme drivverkstap som en 2012 7-trinns dobbelkutchkasse.
JulianS Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Mener du at det er mer drivverkstap i en 30 år gammel bil med manuell kasse enn i en nyere bil? Hva vil i såfall det komme av? Kraften overføres gjennom girkassa i direkteoverføring (altså 1:1) gjennom hardykobling, mellomaksel med opplagring, to kryss, pinjong, kronhjul, differensial, medbringere og to cv-ledd i drivakslene... olje og lagre har litt å si men det er marginalt!! Hvorfor tror du rettskårne drev er brukt så mye i motorsport?
S.Hafsmo Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 3-5% endring kan vel defineres som marginalt? Ellers er det jo mye som kan endres i bl.a metallegeringer etc. for å redusere motstand mellom tannhjul. Største forskjellen vil uansett være i automatkasser, som før var ansett å ha 20+% drivverkstap, mens dem i dag er tilnærmet samme som manuellkasser. Dette synes og på forbruksdata på nye versus gamle biler. Litt info her for de som gidder å lese. http://www.6speedonline.com/forums/996- ... ained.html
CrZyWiz Skrevet Januar 30, 2013 Skrevet Januar 30, 2013 Alt måles på svinghjul! En e46 m3 bremser ikke mer enn ca 250hk på hjula.. kan ikke oppgi effekt i en motor måltt på hjul når den samme motoren brukes i forskjellige biler med forskjellige drivverk. Det stemmer ikke, de fleste bremser rundt 300 på hjula.
JulianS Skrevet Januar 31, 2013 Skrevet Januar 31, 2013 Hm.. har blitt fortalt at de bremser ca 250 hos ppf, men mulig jeg tar feil isåfall så er det jo ikke så ile allikevel
CrZyWiz Skrevet Januar 31, 2013 Skrevet Januar 31, 2013 Hm.. har blitt fortalt at de bremser ca 250 hos ppf, men mulig jeg tar feil isåfall så er det jo ikke så ile allikevel Sikker på at du ikke blander med E36 M3?
FritzP Skrevet Februar 1, 2013 Skrevet Februar 1, 2013 Jeg vil også tro at en E46 M3 med en frisk motor som fortsatt har sine 343 hk skal kunne gi sånn ca 300 hk på drivhjul. Men, kjøring av denne modellen på rulle har vist at dette ikke alltid stemmer. Jeg tror årsaken kan være at motoren ikke gir full effekt når den blir kjørt på rulle da den ikke får speed-input fra framhjulene. MSS54 DME i S54 motoren har flere trinn av de-rating (turtallsperre) hvis den ikke får alle inputs den skal ha. Nå skal imidlertid mss54 dme ha en "dyno modus" som kan aktiveres for å unngå akkurat dette.
S.Hafsmo Skrevet Februar 1, 2013 Skrevet Februar 1, 2013 Med andre ord er ikke en E46 M3 en veldig god driftebil?
CrZyWiz Skrevet Februar 1, 2013 Skrevet Februar 1, 2013 Med andre ord er ikke en E46 M3 en veldig god driftebil? Drifter man med hjulene helt i ro?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå