///FredriK.S Skrevet Januar 28, 2013 Share Skrevet Januar 28, 2013 Hei. Har hørt om flere som har importert e30er og e34er med alternativ beregning og spart masse penger der. Har nå funnet drømmebilen i utlandet, og har tatt et par søk på siden toll.no for å regne ut avgiftene. Men når jeg kommer til dluttsummen så er den fremdeles helt hinsides høy. Forstår da ikke hvordan det kan være gunstig om noen som helst måte å importere. !? Så det som jeg lurer på er om noen som kanskje har litt mer peil enn det jeg har på dette, og regne ut hva avgiftene sånn ca vil havne på ved alternativ beregning selvsakt. Litt info om bilen. 1994 modell bmw m5 Km - 201.000km 3.8liter altså 340hk Kjøpspris 60.000kr Hadde satt stor pris på om noen kunne ha hjulpet meg litt her - Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MaWeRiCk Skrevet Januar 28, 2013 Share Skrevet Januar 28, 2013 Det er en link på tollvesenets sider til et firma som selger et verdi-bevis. EurotaxGlass's Norge AS. Prisene er tilgjengelig mot betaling på http://www.bruktbilpris.no Verdi bevis fra kun dette firmaet godtas av tollvesenet som dokumentasjon som kreves for alternativ beregning av engangsavgift. Slik jeg har forstått det så må bilen være før 2001 mod, tapt seg mye i verdi. Da er det penger å spare på alternativ beregning. Den M5 en din er det skyhøye avgifter på : Vekt, motorvolum, HK. Den er det nok ikke så mye å spare ved alternativ beregning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet Januar 29, 2013 Share Skrevet Januar 29, 2013 Vel, jeg har brukt MYE tid på å finne ut av dette sirkuset.. Jeg er ganske sikker på at du kommer gunstig ut på den M5`en. Problemet med biler som er såpass gamle er at det er vanskelig å regne ut på forhånd - og de blir nok vurdert individuelt. Litt sånn på feelingen, men utifra det jeg har sett og lest så lander du nok på en 120-130 000,- Skal se om jeg klarer å finne nøyaktige tall:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iittala Skrevet Januar 30, 2013 Share Skrevet Januar 30, 2013 Det finnes historiske avgjørelser på nett. I 2010 ble det importert en 1994 M5 personbil med en kilometerstand på 162062. Denne fikk følgende beregning: 1994 Personbil BMW M5 3.8 Sedan Bensin 3795 250 1720 B M 4 475 176 kr 1 250 000 kr 180 000 162062 0,12184 16.07.2010 altså et forholdstall på 0,12184. Jeg forsøkte meg på en beregning av den bilen du beskriver. Her estimerer jeg at bruktverdien er lavere enn de 180 000,- i eksempelet over, altså 140 000,-. Jeg bruker 150 for NOx fordi bilen er gammel og jeg estimerte en egenvekt på 1650 kilo. Dette gir følgende resultat Totalt i avgifter: 81 256,20 Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter: 141 256,20 Merk at du først må betale full avgift, deretter søke om å få igjen penger. Resultatet av saksbehandlingen er bindende og det må søkes raskt etter registrering (innen 14 dager dersom jeg husker rett). Det meste du trenger av informasjon finner du i hjelpefunksjonene i kalkulatoren for alternativ beregning. Kilder. Toll.no for historiske avgjørelser http://toll.no/templates_TAD/Article.as ... anguage=no Kalkulator for alternativ beregning http://toll.no/templates_TAD/Registrati ... =no&step=2 NOx for gamle biler http://toll.no/templates_TAD/Article.as ... anguage=no Min beregning (pdf) https://dl.dropbox.com/u/8159520/Bil/Ka ... enet_-.pdf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///FredriK.S Skrevet Januar 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2013 Hei. Takk for hjelpen folkens! Var klar over disse reglene for alternativ beregning. Var ute hos den lokale tollstasjonen og hørte med de. De utregningene jeg hadde tatt, stemte med det de sa. Så får se hva som skjer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå