Gå til innhold

The Black Pearl E30 s38b36 m-tech2 litt hjelp s6

noia87
 Share

Anbefalte innlegg

Viss du synes at det var vanskelig å heise ut en m50 motor, så kan du bare glede deg til å heise inn en s38 motor! :) Fordi den er ganske mye større.. Du må heise den inn med kassen montert, fordi det er ikke plass til å montere kassen når motoren står i bil. Du kommer ikke til boltene i det hele tatt. Det som er et alternativ, viss du har løftebukk er å senke bilen ned over motoren, og at traversen henger på motoren. Men går fint å heise oppenfra også ;)

Men viss du først og fremst jekker bilen en go del høyere, så blir det litt greiere. Kan også på det varmeste anbefale et slikt løfteåk: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... -kg-15838/

Ja en sånn en har jeg vurdert. Ja antar at det blir trangt med s38. Har desverre ikke noen løfte bukk tilgjengelig så må nok do it the hard way. Men regner med jeg kommer til å demontere fronten. Har ikke fått sett så mye på det men tror det blir lettest sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 2 weeks later...

Har ordnet e30 m3 bremser til bilen. foran har jeg kun kalippere og skiver. hva trenger jeg? fjærbein, nav, og bærebruer? noen som har en innvending angående dette? samtidig så sitter det coilovers på min fra før kan jeg bruke disse eller må jeg ha nytt sett med coilovers også? Takker for alle svar. har også ordnet litt diverse andre deler. bilder kommer fortløpende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk jeg til innkjøp av motor leveler fra biltema.

x1ehz815ig83quloqtvc.jpg

Et lite bilde av blokka sånn den er nå. Skal få satt den i motor stativet og gjøre reint litt. Mulig jeg lakker den opp hvis jeg ser behovet for det når den er helt ren. Noe middel å anbefale for å gjøre rent?

m8q7mqkhunsrhnv61jdd.jpg

Har kjøpt div deler som:

Oljekjøler med slanger

E34m5 cat med lambda

E30m3 bakbremser komplett

E30m3 kalippere pluss skiver fram

Har også handlet en s38b36 manifold som jeg venter på å få.

Bilder av det andre kommer når jeg får tatt de. Var litt mørkt til å ta bilder så de ble veldig dårlige og da venter jeg heller til det blir lyst. Da det ikke er strøm i ute huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger komplett fjørbein, med hjulager. E30 bærearmene kan du bruke

men m3 bremsene er vel strengtatt litt små for s38

Ja det kan godt være de er litt små. De har sitti på bil som har gått med s38. Jeg leste på forumet at E30M3 bremser kunne handle opp til 340hk om dette stemmer er jeg ikke sikker på. :roll: men planen er først å fremst å få bygd den om til 5 bolt. blir nok større skiver. vil helst ha noen som er slissa og eller borra. men er ikke sikker på hvor store jeg skal ha. blir nok 17" felger og da kan jeg vel ha ganske store skiver. Takk for info angående hva jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan godt være de er litt små. De har sitti på bil som har gått med s38. Jeg leste på forumet at E30M3 bremser kunne handle opp til 340hk om dette stemmer er jeg ikke sikker på. :roll: men planen er først å fremst å få bygd den om til 5 bolt. blir nok større skiver. vil helst ha noen som er slissa og eller borra. men er ikke sikker på hvor store jeg skal ha. blir nok 17" felger og da kan jeg vel ha ganske store skiver. Takk for info angående hva jeg trenger.

De holde ikke til 200hk engang om man tar noen runder på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du synes at det var vanskelig å heise ut en m50 motor, så kan du bare glede deg til å heise inn en s38 motor! :) Fordi den er ganske mye større.. Du må heise den inn med kassen montert, fordi det er ikke plass til å montere kassen når motoren står i bil. Du kommer ikke til boltene i det hele tatt. Det som er et alternativ, viss du har løftebukk er å senke bilen ned over motoren, og at traversen henger på motoren. Men går fint å heise oppenfra også ;)

Men viss du først og fremst jekker bilen en go del høyere, så blir det litt greiere. Kan også på det varmeste anbefale et slikt løfteåk: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... -kg-15838/

det for noe tull da ? jeg har hatt ut girkassa flere gange rpå en e30 med s38 UTEN problemer faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holde ikke til 200hk engang om man tar noen runder på bane.

Ja der kan man se. Blir vel ikke mest for banen denne her. Men skal jo prøve den litt på bane også. Men da bør jeg nok satse på litt større bremser. Men kan jeg sette på 3.2 bremser hvis jeg har e30m3 fjærbein? Fordi de er vel ganske aktuelle mtp bremsekraft i forhold til motor og vekt. Eller er det andre anbefalinger for bremser på e30 med s38?. 5bolt blir det uansett da det ser mye penere ut og jeg føler det er et bredere utvalg felger til 5bolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det for noe tull da ? jeg har hatt ut girkassa flere gange rpå en e30 med s38 UTEN problemer faktisk.

Vil du da anbefale å sette de inn hver for seg eller blir det mye mer kuk enn å sette det inn komplett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri satt inn s38 i e30. så de tkan je gikek svare på, men mener han som eide den bilen satt i 3,8l med girkasse på. men kan ikke si det for sikkert, ville prøvd med kassa på, bare fått bilen høyt opp så du har god plass i bakkant til bakken.

Trangt blir det uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo trangere jo bedre. Må fylle motorrommet. Da gjør jeg det sånn. Får se hvor høyt jeg får bilen da. Mulig jeg løfter med diesel truck på jobben. Da tar jeg isåfall ned traværsen. Men det er ikke så populært å drive på jobben utenom arbeidstiden da det er et toll lager. Men hvis jeg er kjapp så blir det nok ikke lagt merke til. Men vet de blir sure dersom jeg har med meg folk og det er ikke akkurat en en manns jobb. Byttet en bunnpanne på en audi s3 jeg hadde og hadde med meg en kompis da røyk jeg på en advarsel så er ikke så gira på det en gang til.da kom riktignok sjefen mens jeg sto der å skrudde. Han var ikke blid. Hehe. Advarselen gikk på at jeg hadde tatt med meg uvedkomne inn på terminal og det var strengt forbudt på et toll lager. Tankene farer i hundre for å få ferdig til sommeren så er jo hypp på å gjøre det på letteste og kjappeste måte. Men skal nok få det til uansett hva jeg finner ut av. Men vet jeg ikke får løftet bilen så høyt hjemme i garasjen da jeg ikke har løftebukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, når jeg fikk tenkt meg om så er det jo ikke alle som har motoren så langt bak som jeg hadde den på forrige bilen.. Gjevnt over 10mm klaring mellom motor og torpedo, og da klarte vertfall ikke jeg å få tilta motoren nok til å komme til boltene.. Selvfølgelig, viss jeg løfter motoren lenger frem i motorrommet, så går det nok greit å få av kassen. Men da er det jo like greit å bare løfte ut hele motoren.

Noia87:

Når jeg har heis inn og ut motor, så har jeg hatt bilen stående på den største typen bukker som dem selger på biltema. Den har stått ca på det ant øverste hakket forran, og øverste hakket bak, slik at bilen er tiltet litt forrover. Jeg synes det er greit når bilen er tiltet litt forrover, men det er ikke sikkert at det er beste måten å gjøre det på..

Sist gang jeg tok ut og inn min motor, så brukte vi i underkant av 15 min på selve løftet. Altså fra motoren sto på kun motorfestene, til den var ved siden av bilen, og motsatt.. Dette var sammen med en kompis. Men nå har jeg gjort det noen ganger, samt fått kappet bort et par ting som gjorde løftet vanskeliggere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par bilder av noe deler. Glemte å ta med at jeg har fått tak i en innkortet og avbalansert e34 m5 mellom aksling. Så er det m3 bremsene og kalippere har ikke tatt bilde av de bak. Men alle må pusses på. Tok et bilde av katalysatoren jeg fikk billig sammen med lamda og oljekjøler. Fikk de for 1500. Det var et kupp. Så var meget fornøyd med handelen. Bremser og akslingen kjøpte jeg av ///simon. Takker for god handel til han også. Venter fortsatt på manifold men fikk sendingsnr idag så den er på vei fra tyskland. Har ordnet med skruer til motorstativet. Så bare jeg får hjelp av et par sterke kompiser så løfter vi den opp på stativet.

Kat med lambda

n2kkxg0dhaty3klj8qrx.jpg

Skiver og motorfester

vdnsg195i0pd98d84c1k.jpg

Mellomakslingen

kbnbp2jhj66row8xsa02.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...