BmOle Skrevet Januar 31, 2013 Share Skrevet Januar 31, 2013 Heisann Siden jeg fikser opp en E21, så må jeg jo også ha litt godlyd til den skal kjøres bilen blir lydisolert der det kan, gulv-tak-dører-under baksetet- bak dashboard.. Og skal prøve og lydisolere takstolpene.. Lyden jeg er ute etter, er klar og fin lyd, med dype og fine toner. Jeg liker selv at kvaliteten på lyden skal være der, en istede for og stappe inn ei basskasse på 50 kilo og kompansere med bass for bra lyd.. Problemet er at denne kom orginalt med 4x6 høytalere. 2 framme under dashboard, og 2 i hattehyllen.. Jeg akter IKKE og skjære, kutte og modifisere til 6X9 høytalere eller noe. Dette mener jeg selv ikke vil se pent ut.. Noen som kan bekrefte om det er 4x6 orginalt på disse ? Litt usikker da jeg ikke er helt inni dette. Men til saken! Siden jeg tror det er 4x6 så har jeg kun titta på slike høytalere.. Og utvalg er ikke det helt store. Men jeg tror jeg har funnet noen høytalere som virker gode. Det jeg vurderer er 2 forskjellige sett. RockFord i hattehyllen. Siden denne ville sett fin ut der. http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=167&id= Den har bra tilbakemeldinger på seg. Og så vurderer jeg Ground Zeroo framme, disse blir skjult bak deksel likevel... http://eikensbilstereo.no/product.php?id_product=563 Disse har jeg ikke funnet så mye om, men noen kjenninger annbefaler denne. Burde jeg bruke samme høytalere framme og bake? isåfall, hvilken ville du valgt ? Eller er det en passelig blanding og bruke 2 sett ? Spilleren jeg har er en litt eldre en, men sinnsykt fornøyd med den hittil i den andre bilen. Så tror det blir den intill videre. blir oppdatert senere i år kanskje. videre så har jeg vurdert, pgr av plass og utsene og bruke slike "underseat subwoofer". Og siden jeg har grei plass under stolene framme så hadde dette vært idielt for både vekt og plass.. Finner lite ut av sånne subber, men kanskje noen her vet om de trykker litt ? Det blir noe slikt. http://bsbildeler.no/?pno=345850, Men for og holde kostnadene nede,jeg vurderer og bygge kasse selv, og kjøpe element som er små nok. Og kjøre egen forsterker som blir skjult en plass.. Dette blir da 2 subber, men under hver stol. Med port som peker fram, eller ? Om jeg kjøper element, bygger så stort jeg kan, og bruker mindre rom/liter en det dem er annbefalt for. Vil jeg tape ekstremt mye på og bygge små kasser som passer under sete? Eller vil det likevel bli greit med trykk i Cupeen ? Tenker på og bruke noen 8 toms subber av ett slag.. som kjøres på egen forsterker. Burde jeg bruke delefilter på Høytalerene? Noen flere tips for godlyd som ikke koster skjorta fra meg ? Tusen takk til dere som gir tips og veiledning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Januar 31, 2013 Share Skrevet Januar 31, 2013 Ååååh! Hadde vært sjef å fått bygget denne for deg Hehe. Hvor i landet holder du til? Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt pengene mine på lyden foran. Det råder jeg alle som skal ha lyd i bilen sin å gjøre. Er jo tross alt der du sitter er det ikke? Hvor mye plass til kassene har du til rådighet? Bygg lukket kasse foran og ikke tull med noe porting - med mindre du vet hvordan du skal beregne noe slikt. Hva slags spiller er det du har? Det er mange muligheter for å få grei lyd i denne bilen uten at man trenger å ødelegge originalutseendet. Går man for 4" høyttalere så får man ikke så veldig mye midbass ut av de, men siden du skal ha bass under setene så går det an å få de til å møtes på et akseptabelt vis likevel. Har du noen bilder av høyttalerplasseringene i denne bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jås Skrevet Januar 31, 2013 Share Skrevet Januar 31, 2013 Det er 4*6 både foran og bak på disse ,med begrenset plass til magnet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmOle Skrevet Januar 31, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2013 Ååååh! Hadde vært sjef å fått bygget denne for deg Hehe. Hvor i landet holder du til?Hadde jeg vært deg hadde jeg brukt pengene mine på lyden foran. Det råder jeg alle som skal ha lyd i bilen sin å gjøre. Er jo tross alt der du sitter er det ikke? Hvor mye plass til kassene har du til rådighet? Bygg lukket kasse foran og ikke tull med noe porting - med mindre du vet hvordan du skal beregne noe slikt. Hva slags spiller er det du har? Det er mange muligheter for å få grei lyd i denne bilen uten at man trenger å ødelegge originalutseendet. Går man for 4" høyttalere så får man ikke så veldig mye midbass ut av de, men siden du skal ha bass under setene så går det an å få de til å møtes på et akseptabelt vis likevel. Har du noen bilder av høyttalerplasseringene i denne bilen? Kjekt og høre Møre og romsdal, liten time fra ålesund Har litt lyst og bruke litt penger på høytalerne. Føler det må til noe kvalitetsmessig siden di er så små. Men hva mener du er det beste og bruke av di 2 jeg linket til ? Eller har du kanskje noe annet og annbefale ? Bilen skal tross alt vare i flere år med meg som eier, så om jeg putter noen kroner i det spiller ingen rolle, sålenge jeg kan være fornøyd lenge Skal måle opp litt om plass i morgen, så kan komme tilbake med det Husker ikke helt hva slags spiller jeg har, men den kosta jo litt når den var ny for 2-3 år siden. Og den har fungert plettfritt til nå, og føler selv den leverer greit. Skal sjekke det til i morgen. Håpte på det gikk an å få til ett akseptabelt lydbilde Jeg skal skaffe bilder av høytalerplassering i morgen! La ut noen bilder i tråden min her, og det la jeg ut høytalerne som sto i bilen forran. Bake var stjelt når jeg fikk den Link: viewtopic.php?f=11&t=234822&p=2678332#p2678332 Takker for innspill Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmOle Skrevet Januar 31, 2013 Forfatter Share Skrevet Januar 31, 2013 Det er 4*6 både foran og bak på disse ,med begrenset plass til magnet. Takk, da er jeg mer sikker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 1, 2013 Share Skrevet Februar 1, 2013 Høyttalere med grei lyd her ihvertfall http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=167&id= Vet ikke hvor man finner komopnentsett i denne størrelsen, men det er jo et must hvis du skal oppnå et greit lydbilde. Å ha både mellomtone og diskant pekende rett ned i gulvet er jo ikke spesielt bra, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Februar 1, 2013 Share Skrevet Februar 1, 2013 Det fungerer, og i en så gammel bil hvor man vil beholde det originale utseendet så skjønner jeg at man ofrer "det lille ekstra" i lyden. Tenker trådstarter er inneforstått med dette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 1, 2013 Share Skrevet Februar 1, 2013 Det fungerer, og i en så gammel bil hvor man vil beholde det originale utseendet så skjønner jeg at man ofrer "det lille ekstra" i lyden. Tenker trådstarter er inneforstått med dette Ja, men så er jo ikke to diskanter så ødeleggende hvis man gjemmer dem på en eller annen måte, og det ville jo gitt bedre lyd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Februar 1, 2013 Share Skrevet Februar 1, 2013 Det får være opp til trådstarter å avgjøre Lydmessig ville han nok fått bedre diskant ja, men det er det... BmOle: Finner du ut hvor mye plass du evt kunne hatt til basshøyttalere foran? Blir neppe noen ruteknusende bass ut av det men det vil nok fylle opp litt som de andre høyttalerne ikke klarer. Ser for mer et kurrant resultat dersom du bruker en 4-kanaler som er liten i størrelse og kan gjemmes bort litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Februar 1, 2013 Share Skrevet Februar 1, 2013 Polk pleide å ha noen ganske ok 4x6" men som allerede nevnt er det begrenset hvor mye juling man kan forvente seg fra et så lite element, men bør være mulig å integrere høvelig greit med etpar 8" i lukket kasse. Hatt både de Polkene og to 8" Rockford i små kasser i en varebil for, hmm.. maange år siden og det spilte over forventning. Men om de er å få kjøpt ennå .. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Februar 1, 2013 Share Skrevet Februar 1, 2013 Det får være opp til trådstarter å avgjøre Selvfølgelig, men når folk spør om tips så tipser man jo selvsagt om de beste mulighetene? Hvorfor tror du ellers han spør om tips da, han skjønner jo selv at han kan bytte ut de originale høyttalerne med andre coax. Skjønner ikke vitsen med slike kommentarer. Et komponentsett gir bedre lyd en coax, det var tipset mitt, ferdig med det. Akkurat det er IKKE opp til trådstarter å avgjøre Om han får plass til det, er en annen sak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tbardalen Skrevet Februar 1, 2013 Share Skrevet Februar 1, 2013 Greit Da later vi som om du har rett også melder jeg meg ut av denne diskusjonen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmOle Skrevet Februar 2, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2013 Wow! Bra respons her! Alle hjelp og tips er behjelpelig! Vel, noen lurte på dette med plass til høytalerne.. Framme ser det ut som det meste ta 4x6 vil passe. Men bak er det litt værre med, da bunnen er noe høyt oppe Kanskje jeg må ofre litt stål likevel ? Men da blir det og sveise det "tett" igjen.. Noen bilder! Beklager skitten på bildene, men den er tross alt under renovering Framme Bak, noe trangt for en høytaler med stor magnet Framme er jo det greit, men bake blir det litt værre med.. Framme blir det delvis skjult bak et sånt deksel, kanskje jeg bruker slik stålgitter som ofte er over.. Men bak hadde jeg tenkt på noen høytalere som ser nøytrale ut, men fortsatt gode. Clean look uten farger som skriker RockFord høytalerne jeg linka til, tror jeg hadde sett bra ut der vertfall. Tror ikke det blir noe form for gitter over, kanskje om det vil se bedre ut. Vi får se Jeg kan prøve og få målt opp i dag, takker for all hjelp hittil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Februar 2, 2013 Share Skrevet Februar 2, 2013 I min e28 der det er originalt 4x6" i sparkepanelet fremme så har jeg laget adapter i mdf til 5.25" og kledd i materiale som står til resten av interiøret. Så på dette som det beste alternativet da utvalget i 4x6" er veldig begrenset. Jeg benyttet meg dog av 4x6" i de originale holderne i hattehylla, da jeg ikke prioriterte lyden bake. Jeg hadde først samme planer som deg om originalt utseende, men innså fort at det kom til å gå ut over lydkvaliteten. Likevel synes jeg at min løsning er anonym nok, og lyden ble veldig bra, komplimentert med oppgraderte diskanter i originale holdere i døren. Jeg la forøvrig opp nye kabler til hele anlegget da jeg ikke har helt troen på common ground systemet. Hvorvidt E21 har dette skal jeg dog ikke uttale meg om. Nye kabler uansett ikke å forakte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå