Gå til innhold

Automatkasse girer treigt, E39 520i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 520 e39 , med automat.

Giren henger seg litt opp etter 3 gir. Da bruker den evig lang tid å gire opp til 4 og 5.

Må nesten gjøre det manuelt med giren selv eller med cruise controll.

Någen ide hva som er gale?

Skrevet

Ta en diagnose og se om det kommer oppe noe.

Hvis ikke så kan det være på tide med en flush, og olje \ filter skift i kassa :)

Skrevet

Du kan jo prøve å resette kassa. Den er jo adaptiv og kanskje den ikke henger helt med lenger.

Jeg mener å huske at du da skal holde gasspedal helt inntrykket,sette på tenning, holde gasspedal inntrykket i 20 sekunder. Skru av tenning og slipp opp gasspedal igjen.

Så er det bare å starte opp og teste om det er noe bedring...

Skrevet

Det du beskriver der resetter ingenting men setter kassen i Sport modus før du begynner å kjøre. Kassen velger utifra et sett med forskjellige programmer ettersom hvilken kjørestil du har fra veldig økonomisk til Sport. Dette blir nullstilt når du parkerer.

Adapsjonsverdiene slettes med diagnose og er ikke anbefalt å gjøre utenom etter reperasjoner/overhaling eller flushing og filterskift. Dette har bl.a med trykket på clutchene å gjøre. Disse tilpasser trykket etterhvert som de blir slitt og skal ikke nullstilles i tide og utide.

Skrevet

Nja HPi.

Det du tenker på er adapsjonene på selve kassa og mekanikken i der. De adapsjonene som han over tenker på er bare hvordan kassa skifter i forhold til gasspedal posisjon osv.

Er to forskjellige ting, og det stemmer at de du nevner ikke skal resettes i tide og utide. Men dette gjelder mest SMG kassene, ikke standard Automat.

Skrevet

Ja mulig at de gamle steptronic kassene ikke tar skade av adapsjonsverdiene blir slettet i tide og utide, det skal jeg ikke krangle på :-)

Men at denne metoden med gasspedalen i 20 sekunder resetter uansett ingenting men setter kassen i Sport mode før en begynner å kjøre. De adapsjonene (hvis det heter det) som registrerer gasspedal posisjon og hurtighet på pedal etc blir uansett nullstilt når bilen blir parkert og krever ingen sletting eller reset.

Det har vært postet link til denne bruksanvisningen om hvordan tvinge kassen i Sport før en begynner å kjøre flere ganger her på Bimmers og den stemmer med pedalen i bunn i 20 sek før bilen blir startet.

Skrevet
......

Men at denne metoden med gasspedalen i 20 sekunder resetter uansett ingenting men setter kassen i Sport mode før en begynner å kjøre. De adapsjonene (hvis det heter det) som registrerer gasspedal posisjon og hurtighet på pedal etc blir uansett nullstilt når bilen blir parkert og krever ingen sletting eller reset....

Hvor har du det fra at dette setter kassa i SportMode?

Steptronickassene har da egen girspak-posisjon for Sport... I normal-stilling "Drive" så vil adaptivfunksjonen tilpasse seg kjørestil med en typisk intervall på ca.100km.

Ved å nullstille begynner en på nytt med ny "tilvenning" av kjørestil.

Dette er i alle fall hva BMW forhandleren fortalte meg... men det er selvsagt mulig at de bare synset.

Skrevet

Du kan lese en forklaring og deler av en bruksanvisning på denne siden her:

http://www.bimmerfest.com/forums/showpo ... tcount=162

Hvorfor en Bmw forhandler sprer slik informasjon vet ikke jeg.

Informasjonen om din kjørestil blir ikke lagret og vil dermed være borte hver gang bilen blir parkert. Såvidt jeg tolker det så er det programmet som blir valgt med dette såkalte "reset" trikset og det som blir valgt ved å vippe spaken i Steptronic 2 forskjellige varianter av Sport, nemlig Sport eller Ekstrem Sport.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...