thamule Skrevet Februar 3, 2013 Skrevet Februar 3, 2013 Hei! Skal skifte bremseskiver framme på nytt etter at det forrige gang ikkje gjekk så bra. Fekk kast etter ein måned. Bilen er ein 06 330xd Har fått nye skiver og fekk då beskjed frå bmw om å passe på å reingjere og smøre glidarane. Men eg er litt usikker på kva det er. Nokon som kan linke til eit bilde, eller eventuelt forklare?
LK Skrevet Februar 3, 2013 Skrevet Februar 3, 2013 Hei,det er nok glideskruene de mener. Disse holder klaven som bremseklossene sitter i på utsiden av skiva. Disse må være helt rene og gli lett for at bremsene skal ta riktig og ikke henge på. Nr 6 på bildet: http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/var ... 34/34_1771 Det er også viktig at det er rent og smurt i sporet der bremseklossene glir fram og tilbake. Kobberpasta er fine greier til bremser.
thamule Skrevet Februar 4, 2013 Forfatter Skrevet Februar 4, 2013 Eg fekk ikkje opp bildet ditt. Måtte inn med bilmodell og greier, men skreiv inn bilen det gjeld og fekk fram nokre bilder. Og nr6 såg ut til å heite det same på dei fleste bilda.. Så trur eg skal forstå det når eg har det framfor meg. Takk for svar!
LK Skrevet Februar 4, 2013 Skrevet Februar 4, 2013 Nr 6 på bildet. Det kommer ikke fram her men det skal sitte 2 stykker,en oppe og en nede som gjør at klaven (nr2) glir lett fram og tilbake. Nr 7 og 8 er en foring og en tetting som skal hindre møkk å komme inn til glideskruen. Gjør dette helt rent og smør med litt kobberpasta Siden du fikk kast i skivene etter så kort tid kan det være fordi bremsene har hengt på litt.
Ole M.Haraldstad Skrevet Februar 4, 2013 Skrevet Februar 4, 2013 Det er mange som slurver med å pusse av navet også. Puss navet blankt både i annlegsflaten til skiva, og mot sentreringen til skive og felg. Ha på ett TYNT lag kopperfett. Slik at det såvidt dekker når du drar det ut med fingrene. Puss glidepinnene blanke og ha på silikonefett, ikke silikonepray eller noen form for oljer eller andre smøremidler!! For denne gummien tåler faktisk ikke olje, da eser den... Puss bøylene rene i sporene for klossene og ha på kopperfett, ikke mye her heller, men kanskje tilsvarende en halv ert i hver av de 4 sporene. Test gjerne klossene i for hånd etterpå og se at det finnes noe "slakk" Ta også ett tynt lag kobberfett på annleggsflaten mot stempelet i kalipperen og anleggsflaten ytterklossen har i kalipperen for å motvirke bremsepip. Kast i skivene kommer ofte av SLURV med å pusse av navet, nettop fordi det kan være rust el. som ligger bak deler av skiva, så den ligger bittelittegranne skeivt. Og etter en tid blir det vibrasjon da skiva blir ujevn.
Ole M.Haraldstad Skrevet Februar 4, 2013 Skrevet Februar 4, 2013 Nr 6 på bildet. Det kommer ikke fram her men det skal sitte 2 stykker,en oppe og en nede som gjør at klaven (nr2) glir lett fram og tilbake. Nr 7 og 8 er en foring og en tetting som skal hindre møkk å komme inn til glideskruen. Gjør dette helt rent og smør med litt kobberpasta [ Bilde ] Siden du fikk kast i skivene etter så kort tid kan det være fordi bremsene har hengt på litt. Klaven nr.2 står stille, det er derimot kalipperen nr.1, som glir frem og tilbake.
thamule Skrevet Februar 4, 2013 Forfatter Skrevet Februar 4, 2013 Takkar for svar! Ja eg skal prøve å gjere meg flid i å gjere reint og smøre godt. Prøve å gjere akkurat som dykk skriv. Har fått ein pasta hos BMW som skulle vere eigna til slikt noko meinte dei. Har nok muligens slurva sist ja. Men kva gjer eg med slitasjevarslaren no? Det har eg ikkje tenkt på. Fekk ikkje med meg ny. Kan eg sette på igjen den eg monterte tidlegare i vinter??? Har funne fram noko å slipe med så det skal bli reint og fint der klossane skal vere. Og så smøre ja. Må jo bli bra dette EDIT: Synst det var vanskelig å sentrere skiva sist. So denne gangen tenkte eg at eg skulle kappe nokre gamle hjulboltar slik at eg får brukt konen på dei og få skiva heilt sentrert før eg strammar skuren som held ho på plass. Kanskje ikkje viktig, då det jenkar seg sjølv. Men trur eg skal gjere eit forsøk likevel. Det må då vere viktig at den er skikkelig sentrert?
LK Skrevet Februar 5, 2013 Skrevet Februar 5, 2013 Du skal vel kunne bruke den slitasjevarsleren,jeg har gjort det på min E39. Hvis det var vanskelig å sentrere skiva hørets det ut som det ligger noen imellom,kanskje rust og møkk? Gjør som Ole M sier,få det helt rent rundt og ha på kobberfett der. Bruk drill og grovrengjører (negerkuse ) da får du det skikkelig rent .
thamule Skrevet Februar 10, 2013 Forfatter Skrevet Februar 10, 2013 Slitasjevarslaren blei nok skada då eg tok den ut Men no er skivene skifta og alt er reingjort, smørt og montert. Glidarane var ganske reine, men dei var tørre. Var dog ein del drit der klossane skal bevege seg, så der har eg slipt heilt ned på stålet der eg fekk det til. Håpar det blir bra. Takk for tips og hjelp
Ullsokk Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Bare pass på å bruk f.eks et silikonfritt fett, så ikke mansjettene til glidere sveller og blir ødelagt. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
thamule Skrevet Februar 16, 2013 Forfatter Skrevet Februar 16, 2013 Fekk fett hos Bmw, så får håpe dei har gitt meg noko brukandes
thamule Skrevet Februar 22, 2013 Forfatter Skrevet Februar 22, 2013 Då har eg kjørt ca 500km og eg har definitivt fått vibrasjonar igjen!!!! Kva i svarte er det eg gjer gale?! No var eg svært nøyen med alt! Enten må eg krype til korset og innsjå at dette får eg ikkje til, eller så må det vere noko anna som er riv ruskande gale. Blir litt oppgitt. Får vel levere den inn til bmw(jæger sentrum). Men det spørst vel kva dei finn ut...
TRF Skrevet Februar 22, 2013 Skrevet Februar 22, 2013 Sikker på at det er kast i skiver, og ikke casterstagsforinger?
thamule Skrevet Februar 22, 2013 Forfatter Skrevet Februar 22, 2013 Begynner å lure sjølv! Uten at eg har greie på slikt altså, men har lese om det. Hadde meg ein prat med mekanikaren som tok eu-kontroll på den før siste skiveskift. Og han meinte at han hadde sjekka at alt er tight og fint vedr foringar og slikt i forstilling. Men det skal seiast (utan å henge ut nokon) at vedkommande ikkje klarde å kjenne at det ristar ved nedbremsing. Men eg må opp igjen! Kan eg klare å finne ut av dette på garasjegolvet heime?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå