go4life Skrevet Februar 7, 2013 Skrevet Februar 7, 2013 Hei! Driver å titter på en del E39'er, og lurer på hvordan de forskjellige motor størrelsene vil påvirke forsikring og forbruk. Har lenge hatt lyst på en 540, men er redd de blir litt vel dyre på begge deler. Kan noen dele sine erfaringer om forsikring og forbruk av 525/528/530/535/540? EDIT: Bensin motor ikke diesel! Takk for hjelp!
Muztang289 Skrevet Februar 7, 2013 Skrevet Februar 7, 2013 Størst mulig motor med mest effekt betyr ikke at den bruker mest ved vanlig kjøring, ved vanlig kjøring så bruker man omtrent ikke motoren om man har mye motor. Kjørte 740'n min Oslo-Arendal tur/retur på en dag og hadde da et forbruk på 0,82 på mila ( kjøre komp viste 0,84 på mila ) med 4 stk i bilen. Ble meget overasket over at bilen gikk såpass billig men det skal da merkes at det var veldig fin flyt i trafikken og at fartsgrensa ble holdt. Kjørte nylig min fetters "nye" E39 523ia ifra Haugesund og til Oslo ( Over fjellet ) og denne hadde et forbruk på 1,2 på mila, dette var da en god del mer bakker enn på strekningen imellom Oslo-Arendal, men vil tro 740'n ikke ville brukt mye mer enn hva 523'n brukte.. Alt jeg vil frem til er at liten motor i stor bil kan ha et høyere forbruk enn en stor motor i en stor bil.
Moeraa Skrevet Februar 7, 2013 Skrevet Februar 7, 2013 forsikringen kommer jo helt an på, prosenter, hvor du har forsikring osv osv osv, personlig har jeg 520 e39, 2.2literen, koster meg DYRE 17700 i året, bare i forsikring, men jeg er 21 år og har bare 40%(snart 50%) i bonus.
aalgaard Skrevet Februar 7, 2013 Skrevet Februar 7, 2013 Jeg kjører en e39 528, vis jeg kjører pent så bruker den vel ca. 0,8 på mila, ved variert kjøring, men ligger oftest på rundt 1 liter per mil
bjalle Skrevet Februar 7, 2013 Skrevet Februar 7, 2013 Ja er enig med han over her,min 540 bruker nesten mindre enn min forrige 520 ved vanlig kjøring,men legger til at det er lettere å tråkke på litt når man har en 540 så det blir bestandig mer forbruk med stor motor,ingen vits å tenke på forbruket,det lille ekstra den bruker er verd det,min bruker ca 1,4 ved blandet (hard) kjøring og rundt 0,89 på motorvei sist jeg målte.Betaler 5100 kr i året delkasko,full bonus hos dnb skadeforsikring.
go4life Skrevet Februar 8, 2013 Forfatter Skrevet Februar 8, 2013 Takk for innlegg alle sammen! Så egentlig så er det ikke så mye dyrere å kjøre en med større motor da, så lenge jeg selv klarer å "kjøre økonomisk" utifra det jeg har skjønt her! Vil jo helst ha noe som sparker litt fra når jeg faktisk har lyst å kjøre litt fort å, har tross alt alltid vært glad i fart og motor Forsikring, så tenkte jeg å putte den på min mor som har 70% på gjensidige, da det vil være ytterst ulønnsomt for meg som 20åring uten noen forsikring fra før av, tenkte dog på å se om det går å få overført bonus ved senere tid. Bare å komme med flere innspill, jeg tar all hjelp i mot med stor takk!
RoyT Skrevet Februar 8, 2013 Skrevet Februar 8, 2013 Kjøpte nylig en 525dat- 01 som bruker på blandet kjøring 0,8, har ikke målt langkjøring enda men ifølge manuallen som fulgte med bilen er det 0,65. Full kasko koster meg 6300,- i året me 70% bonus. Trenger veldig sjelden å trykke hardt på gasspedalen for å få litt fart. Meget fornøyd med bilen. Edit: Hvis det er bensinmotorer du er ute etter ignorer min post:P
go4life Skrevet Februar 11, 2013 Forfatter Skrevet Februar 11, 2013 Vel takk RoyT! Men siktet nok mot bensin og ikke diesel, skulle kanskje nevnt dette i orginal post
Kjell Z3 Skrevet Februar 11, 2013 Skrevet Februar 11, 2013 Størst mulig motor med mest effekt betyr ikke at den bruker mest ved vanlig kjøring, ved vanlig kjøring så bruker man omtrent ikke motoren om man har mye motor.Kjørte 740'n min Oslo-Arendal tur/retur på en dag og hadde da et forbruk på 0,82 på mila ( kjøre komp viste 0,84 på mila ) med 4 stk i bilen. Ble meget overasket over at bilen gikk såpass billig men det skal da merkes at det var veldig fin flyt i trafikken og at fartsgrensa ble holdt. Kjørte nylig min fetters "nye" E39 523ia ifra Haugesund og til Oslo ( Over fjellet ) og denne hadde et forbruk på 1,2 på mila, dette var da en god del mer bakker enn på strekningen imellom Oslo-Arendal, men vil tro 740'n ikke ville brukt mye mer enn hva 523'n brukte.. Alt jeg vil frem til er at liten motor i stor bil kan ha et høyere forbruk enn en stor motor i en stor bil. Da er det noe røskende galt med fetteren din sin bil. Jeg har selv en 97 mod 523iA og brukte 0,76 fra Haugesund til Gøteborg, tre voksne + bagasje. Max forbruk for meg er om vinteren når kona kjører 7 km til jobb med kald motor begge veier hver dag, da har jeg vært oppe i 1,2 på det høyeste, men vanligvis 1-1,15 på vår bl. kjøring. En 2,5 liter sekser på 170 hk (egentlig litt mer) er ikke en liten motor i en 5 serie, den jobber lett hele tiden. Store motorer er ofte ikke så dyre på pen langkjøring, men ved småkjøring og kaldkjøring super de mye mer.
Clevion Skrevet Februar 11, 2013 Skrevet Februar 11, 2013 forsikringen kommer jo helt an på, prosenter, hvor du har forsikring osv osv osv, personlig har jeg 520 e39, 2.2literen, koster meg DYRE 17700 i året, bare i forsikring, men jeg er 21 år og har bare 40%(snart 50%) i bonus. Og du har delkasko eller kasko på den?
e30 tic Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 En e39 bør være bra ny og flott skal man forsvare kasko... Jeg har en 98mod 528 touring med manuell. Betaler 2000.- i året hos gjensidige. Den vil vertfall ha en liter på mila, jeg hadde styrt unna preface 520 og 523 glatt.
*MrB* Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 E39 525i sedan, med manuell kasse: Blandet forbruk: 0,85-0,9 ltr/mil. Langkjøring: Under 0,7 ltr/mil. Stiger litt med større hjul. Forsikring: ca 6500-7000/år. 16000km og 70% bonus. Fullkasko. jeg var rundt 30 da jeg hadde den, og E39 LCI var verdt litt den gangen. Delkasko hadde vel vært rundt 3000 tipper jeg.
e30 tic Skrevet Februar 12, 2013 Skrevet Februar 12, 2013 Merker også stor forskjell alt ette hvilke hjul som står på. Det er jo fornuftig å ha kasko når det koster 7 lapper, men ikke når det koster 17000.-
go4life Skrevet Februar 13, 2013 Forfatter Skrevet Februar 13, 2013 Takk for svar alle sammen! Jeg tenkte å bruke delkasko, da dette ble billigst, og ansvar vil jeg ikke ha på en bil med litt verdi.
e30 tic Skrevet Februar 13, 2013 Skrevet Februar 13, 2013 Takk for svar alle sammen!Jeg tenkte å bruke delkasko, da dette ble billigst, og ansvar vil jeg ikke ha på en bil med litt verdi. er det mye bil tyveri der du bor? E39 er heller ikke besatt med å brenne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå