kentha320dat Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Hei. Har en 320dat 04 mod. Lurer litt på om jeg har litt lav temperatur på bilen? Ved rolig langkjøring mellom 0 grader og -10 kryper nåla ned mot blått. Ved hard kjøring eller i motbakke nærmer den seg midtstilling, men faller fort igjen. Er det noen her som vet om dette er normalt? Kentho Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Lenge siden du byttet termostat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
joakimh Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 sansynelig vis termostaten edit Der Barockengel kom meg i forkjøpet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kentha320dat Skrevet Februar 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2013 Takk for respons Tror ikke det har vært skiftet termostat på denne. Så med andre ord så er ikke dette normalt? Er det da noen av disse jeg trenger? Bilen er en e46 320dat 04 automat. http://www.gsbildeler.no/nettbutikk#328,varmekjole_radiator_termostat Ser på delekatalog ETK at de viser del nr 4 som termostat. Den ser ikke ut som den termostaten vist til i linken over. http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/varer/Etk_17/17_0141 Er dette noe man kan gjøre selv i garasjen uten for mye fix utstyr Kentho Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Februar 16, 2013 Share Skrevet Februar 16, 2013 Den skal stå rolig i midtstilling uansett hvor hardt du presser motoren,også på tomgang.også Typisk feil når det er lite kjølevæske,men den er vel sjekket (med kald motor) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kentha320dat Skrevet Februar 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2013 den er sjekket og ok. Da blir det vel bare å finne ut av hvordan dette gjøres å skifte termostat. takk for innspill. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Februar 16, 2013 Share Skrevet Februar 16, 2013 Hadde samme på min 320d Skiftet EGR termostat og så ble den bra og varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kentha320dat Skrevet Februar 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 16, 2013 Er EGR termostat det samme som AGR termostat eller er det termostaten på bilen. Blir bare mer forvirret jo mer jeg prøver å lese å se youtube klipp om dette. Noen snakker om termostathus? Var den evt vanskelig å bytte? takk for svaret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Februar 17, 2013 Share Skrevet Februar 17, 2013 http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/var ... 11/11_3597 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Februar 17, 2013 Share Skrevet Februar 17, 2013 EGR og AGR er det samme, ja! Så det er 2 termostater. EGR termostat er liten og i en plastdel man klipser på rør/slange i forkant av motor. Termostat på kjølevæske ligger inni et plastdeksel med pakning (termostathus) Bestiller du termostat, får du den levert i huset. Noen steder må du kjøpe pakning seperat. Denne termostaten kan være gåen, låst i en fast posisjon (åpen/lukket) eller selve huset kan ha lekkasje. Kald motor kan forårsakes av begge disse termostatene. Mange som får det fikset ved å bytte EGR termostat. Jeg byttet denne selv, men ingen bedring. Så i mitt tilfelle var den vanlige termostaten røket. Virker litt hipp som happ. De er ikke særlig dyre, så jeg hadde like greit byttet begge i samme slengen og luftet systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TIF Skrevet Februar 17, 2013 Share Skrevet Februar 17, 2013 Den skal stå rolig i midtstilling uansett hvor hardt du presser motoren,også på tomgang.også Typisk feil når det er lite kjølevæske,men den er vel sjekket (med kald motor) Mener på at jeg leste i instrukssjonsboken en gang at under hard kjøring kan måleren stige opp til det røde feltet (jeg har ikke erfart dette). Her har den alltid stått i midtposisjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kentha320dat Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 17, 2013 se der ja Da gikk det opp noen lys her. Trodde kanskje EGR termostaten kun hadde noe med varmen inn til varmeapparatet å gjøre og ikke noe med temperaturen på motoren. Jeg har nå bare for å være sikker løsnet på tre lufteskruver for å sjekke luft i systemet, men alt så fint ut. Vet dere hvor mange lufteskruver det evt er? De tre jeg fant ligger øverst motorommet og lett synlige. Takker så mye for hjelpen og gode råd kentho Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå