Gå til innhold

Normal driftstemperatur?


kentha320dat
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 320dat 04 mod. Lurer litt på om jeg har litt lav temperatur på bilen?

8enztjcm9ue2q6477p78.jpg

Ved rolig langkjøring mellom 0 grader og -10 kryper nåla ned mot blått. Ved hard kjøring eller i motbakke nærmer den seg midtstilling, men faller fort igjen.

Er det noen her som vet om dette er normalt?

Kentho :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons :D

Tror ikke det har vært skiftet termostat på denne. Så med andre ord så er ikke dette normalt?

Er det da noen av disse jeg trenger?

Bilen er en e46 320dat 04 automat.

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk#328,varmekjole_radiator_termostat

Ser på delekatalog ETK at de viser del nr 4 som termostat. Den ser ikke ut som den termostaten vist til i linken over.

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/varer/Etk_17/17_0141

Er dette noe man kan gjøre selv i garasjen uten for mye fix utstyr :?:

Kentho 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR og AGR er det samme, ja!

Så det er 2 termostater. EGR termostat er liten og i en plastdel man klipser på rør/slange i forkant av motor.

Termostat på kjølevæske ligger inni et plastdeksel med pakning (termostathus)

Bestiller du termostat, får du den levert i huset.

Noen steder må du kjøpe pakning seperat.

Denne termostaten kan være gåen, låst i en fast posisjon (åpen/lukket) eller selve huset kan ha lekkasje.

Kald motor kan forårsakes av begge disse termostatene.

Mange som får det fikset ved å bytte EGR termostat.

Jeg byttet denne selv, men ingen bedring. Så i mitt tilfelle var den vanlige termostaten røket.

Virker litt hipp som happ. De er ikke særlig dyre, så jeg hadde like greit byttet begge i samme slengen og luftet systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal stå rolig i midtstilling uansett hvor hardt du presser motoren,også på tomgang.også Typisk feil når det er lite kjølevæske,men den er vel sjekket (med kald motor)

Mener på at jeg leste i instrukssjonsboken en gang at under hard kjøring kan måleren stige opp til det røde feltet (jeg har ikke erfart dette). Her har den alltid stått i midtposisjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se der ja :)

Da gikk det opp noen lys her. Trodde kanskje EGR termostaten kun hadde noe med varmen inn til varmeapparatet å gjøre og ikke noe med temperaturen på motoren. :P

Jeg har nå bare for å være sikker løsnet på tre lufteskruver for å sjekke luft i systemet, men alt så fint ut. Vet dere hvor mange lufteskruver det evt er? De tre jeg fant ligger øverst motorommet og lett synlige.

Takker så mye for hjelpen og gode råd :)

kentho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...