Gå til innhold

Tenker å skifte hjul-lager selv bak på E39........

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier fikk jeg "feil" på EU-kontroll, hjul-lager høyre bak. Har fått tak i lager å tenker å skifte dette på mandag.

Er det noe spesielt verktøy jeg trenger, eller finnes det noen generelle gode tips/råd?

Skrevet

Takker for tipset;-) Ser du er fra Levanger, er Verdaling æ sjøh;-)

Jeg har presse, men mangler verktøyet. Driver å sjekker litt rundt blant venner om noen har, hvis ikke blir det litt "hjerneaktivitet" til å begynne med for eventuelt å improvisere litt. (Er faktisk god til det;-)

I verste fall blir det en tur til Biltema på Steinkjer:-)

Skrevet

Som bilmekaniker vil jeg ikke si dette er direkte enkelt å bytte dette om man ikke har skrudd så mye før. Det kan være en fordel med noen lange forlengere og en vipbar (8 grader er vel vanlig her) forlenger så du får kommet til torx-skruene bak opphenget.

Min erfaring.

Skrevet
Som bilmekaniker vil jeg ikke si dette er direkte enkelt å bytte dette om man ikke har skrudd så mye før. Det kan være en fordel med noen lange forlengere og en vipbar (8 grader er vel vanlig her) forlenger så du får kommet til torx-skruene bak opphenget.

Min erfaring.

+1

Første gangen kan se noe mørk ut når du begynner. Anbefaler virkelig å stå på bukk. Du bør og ha muligheten til å jekke opp hjulopphenget på den siden du jobber.

Skrevet

+ 1

Du bør ha mulighet til å kunne jekke opp understellet for å komme til ja. Klart det høres enkelt ut med "bare fire skruer og komplett ut" men å komme til disse fire skruene er straks noe verre. Har kuka med det der tidligere og da har jeg hatt bilen på bukk og brukt girkassejekk for å justere understellet.

Når det er sagt er det slett ikke værste hjullageret.

Kan nevne noe morsomt. Noen franske biler har hjullager integrert i bremseskiva :lol: Så jeg måtte begynne å styre med det opplegget en gang jeg skulle skifte bremseskiver bak på en Renault og fyren som eide bilen sto å himla med øynene. Holdt på å pirka og før jeg visste ordet av det, så var hele hjullageret ubrukelig. Endte med at jeg besilte opp bremseskiver fra Brembo.. de kom komplett med lager i skiva. Bosch måtte man flytte over. Prisa meg da lykkelig over at jeg ikke jobba med franske biler til vanlig.

.... når jeg tenker meg om andre veien, så er det jo jævla greit når hjullageret først skal byttes :)

Skrevet

Jadah, franske biler er et kapittel for seg selv. Citröen GS var sånn at det tok en hel dag for en mekaniker å skifte vifterem;-) Den gikk i 90 grader...Måtte nesten ut med torpedoveggen...

Lageret er skifta!!!!! Halleluja!!!! Trangt? Jepp! Ringte merkeverksted og spurte ang deling av nav/lager/spindel. Fikk beskjed om at jeg trengte spesialverktøy....! Ok, sa jeg, hvorfor det spurte jeg. Fikk til svar: "Jo det bruker alltid vi!" Ehhhhhh?

Da gikk det en liten en i meg og jeg bestemte meg for å gjøre ett realt forsøk;-) I og med at jeg har egen presse, det sa jeg ikke selvfølgelig, gikk jeg i gang og fikk ordnet det. Brukte drøyt 4,5 timer. Måtte til Würth og kjøpe 1/2" kopp str 14 til skruene.

"Men gjort er ferdig":-) Og lærte noe i dag også.

Skrevet

Skal bytte ut spiralfjærene bak. Vet det er litt jobb pga alt jeg må bort med, men er det noen som har ett viktig tips ifb julopphengene bak? Eller er det bare å løsne skruene til støtdemperne i hattehylla for så og senke alt ned? Regner med at jeg må "spenne opp" fjærene først, men bortsett fra det?

Skrevet

Første gang jeg bytta på min 530d var det et rent helvete uten like! Var så trangt mellom drivknuten og huset som lageret er skrudd på at jeg måtte slipe ei pipe nesten helt inn på selve spora og forskjellig lengde på forlengere osv. Brukte faen meg nesten en hel lørdag på det!

Gamlingen bytta på sin 525tds og sa det var ingen problemer og komme til boltene, så mistenker at min har mye større drivknute. Da jeg bytta på andre sida tok jeg ut stikkakslingen først, DA var det greit og komme til! :D

Skrevet

Dette så igrunn ut som rein skuring sett iforhold til mer fysiske metoder som behøves på E34 og Mercedes 124.

På Mercedes vil jeg si at den verste jobben er å få navet ut av lageret. Presse ut lageret med rett verktøy er en lek.

Et lite tips om man velger å bruke bolter er å bruke kulelagerkuler som styring!!

523754_10152373728345341_631679412_n.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...