eehgil Skrevet Februar 16, 2013 Skrevet Februar 16, 2013 Hei, Får plutselig ikke varme i varmeapparatet. Har tatt ut ventilen på innsiden av venstre innerskjerm, og denne er åpen. Når jeg monterte den tilbake så lot jeg være å plugge i ledningen for å være 100% sikker på at den ikke blir stengt av elektronikken, men fremdeles ingen varme. Når bilen har stått å gått på tomgang en stund så kommer det varme i hvis jeg ruser kraftig opp, men etter å ha kjørt litt så kommer det ikke varme uansett turtall. Motortemperatur er helt fin og stabil. Noen som har tips om hva det kan være? Kan det være vannpumpen som synger på siste verset selv om jeg har tilsynelatende stabil motortemperatur? Er det varmeapparatet som mister trykke først hvis vannpumpen blir dårlig. Nå i vinternorge så skal det kanskje ikke all verdens sirkulasjon til for å kjøle motoren. På forhånd takk for svar.
hao Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Ofte blir den slik hvis det er luft i kjølesystemet.
eehgil Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Ja, er enig i at det er symptomer på luft. Men tror ikke det da jeg ikke har gjort noe med kjølesystemet på flere år og nivået i ekspansjonstanken var helt fint. For lenge siden hadde jeg sprekk radiator med resulterende etterfylling og tilslutt radiatorbytte, og når jeg holdt på med dette hadde jeg aldri problemer med å få luftet eller å få varme i varmeapparatet.
eehgil Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Da har jeg tatt ut vannpumpen, og den så dessverre helt fin ut. Hva kan det være? Er det noen form for spjeldstyring av luften som kan tvinge luften til å gå en annen vei enn gjennom registeret? Jeg trodde egentlig tempereturen ble styrt ved å stenge/åpne for vannet gjennom registeret, og at all luften alltid går gjennom..?
hao Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Lite vits i å gi råd hvis du ikke følger opp de som blir gitt da. Hadde det vært vannpumpa så er det ikke bare varmapparatet det merkes på. Mens du nå har luft i systemet kan du gjøre rein denne hvis det ikke er den du beskriver selv ovenfor. Sitter på torpedovegg foran fører. Del 2 http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ter_valve/
eehgil Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Lite vits i å gi råd hvis du ikke følger opp de som blir gitt da. Hæ? Mens du nå har luft i systemet kan du gjøre rein denne hvis det ikke er den du beskriver selv ovenfor.Sitter på torpedovegg foran fører. Del 2 http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/S ... ter_valve/ Det var denne jeg beskrev i første innlegg, den er fullt åpen. Nå har jeg også blåst gjennom varmeapparatregisteret begge veier med en vannslange, og der var det full gjennomstrømning. Får også til å blåse gjennom det med munnen uten problemer, så det er med andre ord helt åpent.
lassew93 Skrevet Februar 18, 2013 Skrevet Februar 18, 2013 Virker jo som det er riktig gjennomstrømning i kjølesystemet, men jeg har også hatt et reint H*LVETE med dette her, har enda ikke fått skikkelig god varme.. men hos meg var det sprekk i ekspansjonstanken, da den og sugte luft. Jeg byttet det i håp om at det var kun der lekkasjen lå, og har etterfylt og luftet som bare pokker. Ingen luft lengre, men fortsatt ingen varme. Kanskje du også burde prøvt vakumering, for å være sikker på at du får alt luften ut? Bavaria-folk har ihvertfall sagt til meg at det kan være vanskelig å få alt luft ut.
TSlackM Skrevet Februar 9, 2014 Skrevet Februar 9, 2014 Ble det funnet noen løsning på dette temaet? Opplever nå samme problemene selv, godt luftet anlegg. Vannventil åpner og stenger som den skal(er nå tvunget åpen for å få noe lunk). Vannpumpe ser helt iorden ut, dog noe slerk. Så jeg skfiter denne for å være sikker. Men ser også plastpartikler i kjølevæska. Dønn stabil driftstemp ellers.
lassew93 Skrevet Februar 10, 2014 Skrevet Februar 10, 2014 Ble det funnet noen løsning på dette temaet? Opplever nå samme problemene selv, godt luftet anlegg. Vannventil åpner og stenger som den skal(er nå tvunget åpen for å få noe lunk). Vannpumpe ser helt iorden ut, dog noe slerk. Så jeg skfiter denne for å være sikker. Men ser også plastpartikler i kjølevæska. Dønn stabil driftstemp ellers. Kjenn på vannslangene om de begge er varme når motoren er skikkelig varm, hvis den ene er kald og den ene er varm er det ikke sirkulasjon, som helt sikkert er kommet av de små plastbitene som har tettet en plass.
TSlackM Skrevet Februar 18, 2014 Skrevet Februar 18, 2014 Til nestemann som lurer: Var en vrang luftboble i registeret, måtte spyles igjennom med hageslange for å få den bort. Spylte fra varmeventilen til registeret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå