Gå til innhold

Hva oppnår man med effektanlegg (eksos)?


Adrian320i
 Share

Anbefalte innlegg

hvis du kjøper ett eksosanlegg uten katalysator, eller ett med racekatalysator, så henter du nok noe effekt. bytter du i tillegg til grenrør så får du nok greit merkbar effektøkning ;)

på e39 520i er det visst dokumentert 17hk økning ved bytte til grenrør og racekat. :)

såkalte catback anlegg som kun er rør & lyddempere etter katalysatorn gir i de aller fleste tilfeller veldig liten, eller ingen økning, mest lyd :P lurt å kombinere åpnere eksos med ett luftfilter som tillater meir gjennomstrømming. trenger ikke no powerfilter, k&n for eksempel har innsatsfilter som øker luftstrømmen ganske bra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% økning pga eksos? hadde jo vært sykt å fått :D

Er dette noe vanskelig jobb å gjøre selv? evt pris på sett og kansje isntalering?

sorry for at jeg stjeler tråden Adrian -^^

snakk med schmiedmann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% pga eksos uten noen form for mapping høres for meg ut som eventyr.

+1.

Det der vil jeg gjerne se dokumentasjon på. Effektanlegg er et misvisende ord. Sportseksos er mer dekkende. Du får mer og grommere lyd. Effekten må du hente ut på andre måter. (Selv om en gjennomtrimmet motor også innebærer ny eksos, men da inngår altså eksosen i en helhetspakke, og gir ikke effekt alene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var schmiedmann som sa de hadde testet at du fikk henta 17hk på en e39 520i med grenrør, sportskat og k&n innsatsfilter.. syns det var i overkant jeg og, men regna med det var relativt troverdig med tanke på hvem det kom fra??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fjerner katalysator så vil momenttoppen flyttes seinere i registeret. Noe som fint kan resultere i effektøkning. Hvis du googler litt og leser om hva effekt egentlig er så blir det non litt klarere.

En bilmotor er optimalisert for å virke best mulig sånn som den er. De forskjellige aktørene som leverer eksosanlegg og diverse der ute, optimaliserer ingenting (i de fleste tilfeller) de endrer bare karakter på motoren. Noe som ofte kan virke tilfredstillende på kunden :)

Noe av det samme er det med kamaksler, jo høyere durasjon - jo mer effekt, men også et mer snevert register.

Når det kommer til det å trimme en sugemotor så er alt et kompromiss. Bmw bruker vanos, valvetronoc og disa for å lage motorer som er sterkere over hele registeret, bakdelen da er at de føles kjedelige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...