Kjell Z3 Skrevet Februar 22, 2013 Share Skrevet Februar 22, 2013 Min bror har en Audi 100, den ville ikke starte med ujevne mellomrom (i snitt ca annehver dag). Han kunne kinne og kinne men den var ikke engang i nærheten av tenning. Med en gang det ble satt på startkabler startet den og gikk fint etterpå frem til neste gang den ikke startet. Til slutt satte vi inn et gammelt slitent batteri fra en annen bil han hadde stående og da startet den hver gang så lenge det var strøm på batteriet, også når det var nesten uttappet. Han kjøpte så et nytt batteri for ca 2 mnd siden og den starter nå hver gang. Hva i all verden var galt med det første batteriet da den kinnet godt og raskere enn med det slitne batteriet som ble brukt etterpå? Noen som har hørt om lignende, eller har en teori? Kan batteriet hatt små "strømbrudd" når det leverte strøm sånn at elektronikken i bilen ikke virket, men så korte avbrekk at det ikke merkest på startmotoren? Syns dette er en gåte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet Februar 22, 2013 Share Skrevet Februar 22, 2013 dårlig kontakt rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 23, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2013 dårlig kontakt rett og slett. Inni batteriet da mener du? Batterikabler og poler ble rengjort på det første batteriet uten at det hjalp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tom K Skrevet Februar 23, 2013 Share Skrevet Februar 23, 2013 Jeg hadde en Gammel Dodge for noen år siden som oppførte seg sånn, problemet var at batteriet hadde en død celle og starteren tok så mye strøm så det var rett og slett ikke nok igjen til elektronikken, starteren fløy rundt men motoren nektet å tenne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
André78 Skrevet Februar 23, 2013 Share Skrevet Februar 23, 2013 Som Tom K sier "død" celle eller kortslutning i en eller flere celler. Har vært borti dette et par ganger. Nytt batteri er løsningen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 23, 2013 Share Skrevet Februar 23, 2013 Jeg tror også at dette handler om batteriets spenning. Da jeg for 10-11 år siden hadde en E36 323i opplevde jeg at bilen startet og kjørte fint om morgenen for så å plutselig være helt død da jeg skulle hjem fra jobben. Både bilen og batteriet var 4 år gamle. Bilbergingsmannen fortalte meg at batteriet trolig hadde selvutladet pga. alderen (bilbatterier har begrenset levetid) og at elektronikken i bilen dermed ikke hadde fått nok strøm til at bilen kunne starte. Det interessante er at dette skjedde plutselig og uten forvarsel av noe slag. Et annet pussig fenomen er at bilbatteriet i vår nåværende E46 318d Touring er originalt. Batteriet er med andre ord 10 år gammelt og virker fint (spenningen er som den skal være). Jeg er usikker på hva som egentlig er sammenhengen her. Ingen av bilene hadde/har ekstrautstyr som f.eks setevarme og stort stereoanlegg som bruker mye strøm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå