Bmwray Skrevet Februar 27, 2013 Skrevet Februar 27, 2013 Hei. Ser at servo oljen så vidt kommer i bunn på peilepinnen. Leste i manualen at jeg måtte kontakte BMW for påfylling og at det måtte benyttes en spesial olje. Noen her som vet hva slags olje jeg kan fylle på og om dem er tilsalgs på feks mekonomen eller bilxtra? Ser at selve oljetanken er veldig tilgriset av olje å det har rent tykke lag nedover boksen å ned på slangen. Er det her lekkasjen kan være på selve boksen eller slangen? Hva annet kan være årsak til at det har minket på servo oljen? Har hatt bilen i over 2 år og jeg har aldri etterfylt. Tidligere eier sa hun hadde aldri fylt olje annet en på servo tanken.. Lurer på det med kjøleveske, i papirene på bilen har den vært inne på BMW for 3-4 år siden å fått ny vannpumpe å 4L frostveske, står at den er rød, står at dem kan bytte til grønn for kr 1850. Hvorfor nevnes det at verkstedet kan bytte til grønn? Er grønn bedre? Noen som vet hvor mange liter som går på 520 E39 om jeg skulle bytte? Må etterfylle litt for og ha pinnen mellom min og Max, fungerer den fra mekonomen greit? Står at den kan blandes med andre farger, denne er produsert for mekonomen. Er noe usikker på om bilen faktisk har rød, synes den ser noe blank ut.
kabeldeigen Skrevet Februar 27, 2013 Skrevet Februar 27, 2013 Servoolje skal du bruke ATF olje, for å få vekk lekkasje anbefaler jeg å bytte slanger..Er nok derfor nivået synker litt..
JTS77 Skrevet Februar 27, 2013 Skrevet Februar 27, 2013 Ang servoolje er det ingen problem å etterfylle selv, bmw benytter to typer olje enten chf eller atf. Hvis oljen er rød og det ikke står noe spesifikt på lokket (grønt klistremerke som presiserer at det kun skal benyttes chf olje). Kan du benytte deg av vanlig atf (automatic transmission fluid) olje. Men Dette med lekkasje rundt beholderen er ett vanlig problem, det er tre ting som pleier å feile 1 O-ring på tanklokket, 2 og 3 Lekkasje ved begge slanger til beholder. Det en kan gjøre er å tømme beholder for væske ta av begge slangene og sett på noen skikkelige slangeklemmer og skift evt snu O-ring til lokket. Deretter er det bare å fylle på olje. for å lufte systemet er det bare å svinge til max utslag noen ganger Dette med kjølevæske er eg ikkje heilt stødig på.. Men eg mener at rød er ment spesielt for alu motorer og kan må ikkje blandes med blå! Grønn kan blandes med både blå og rød. Mener at totalt går det med ca 11,5 liter væske. Selv har eg alltid kjørt med blå.. Kansje vente til det blir varmt i været og flushe ut alt og erstatte med ny. Men du kan sikkert benytte den mekonomen har od den kan blandes med andre farger.
lagunilla Skrevet Februar 27, 2013 Skrevet Februar 27, 2013 Nordiske BMW er skal som regel ha CHF olje. Lys i beholderen og se om det er rød væske eller grønn. Rød=ATF Grønn=CHF Etterfylling bør alltid være av samme type olje. Ang. lekkasjen som du nevner, se om det er morkne slanger. En kjent feil på eldre modeller er pakningen på lokket. Bytt den ut, vask med avfetting og se igjen etter et par mndr. CHF selges hos Mekonomen og GSbildeler. ATF får du overalt (Biltema, Bilxtra osv) Når det gjelder frostvæske så har alle mine biler inkludert foreldrene så har jeg sett bare blå/grønn væske. Forskjellen mellom rød og grønn/blå er kjemikale stoffer som skal beskytte motoren mot rust etc. Rød væske kan IKKE blandes med andre farger mens blå og grønn kan blandes. Etylenglykol og propylenglykol kan skape kjemiske reaksjoner som gjør væsken om til "grøt". Kjøp deg en 5 liters væske, fyll på, så resten med vann. Da har du sikra deg frysepunkt på opptil -40* grader. Edit: Skrev mens du skrev, så den ikke sorry!
Bmwray Skrevet Februar 27, 2013 Forfatter Skrevet Februar 27, 2013 Ja mulig det kun er i slangen, får vaske det vekk å fylle opp. Hvor ofte bør denne oljen byttes ut? Vet ikke når det er gjort eller om det er gjort i det heletatt. Holder det da evnt å suge ut oljen i tanken, fylle opp og kjøre en tur, for og så tømme boksen 2-3 ganger til slik at man tynner ut den gamle oljen med ny? Eller ligger som regel denne oljen rolig i tanken slik at det ikke er vitsi? Tanken har grønt klistremerke Da spørs det om forrige eier har etterfylt riktig, skal lyse i morgen å se etter fargen og utifra det skal jeg fylle på den samme fargen. Takk for gode svar!
JTS77 Skrevet Februar 27, 2013 Skrevet Februar 27, 2013 Oljen bør byttes når den ser skitten ut, kan være lurt å bytte om det aldri har vært gjort før. Å suge ut slik du tenker vil hjelpe på så absolutt, men det beste er klart å få skiftet ut så mye som mulig på en gang. Oljen i tanken sirkulerer så det har absolutt en hensikt. Men du trenger ikkje kjøre noen plass nok å stå i tunet med motoren i gang og svinge noen ganger fram og tilbake. En ting som eg gjorde var å ta av returslangen i stappet den i en bøtte og etterfyllte i beholder ettersom nivået synker. Obs dette går vanvittig fort så det kan kansje være lurt å ta av stikket til coilene og kun benytte startmotor. slik at motor tørner men ikkje starter. Håper du forsto Andre erfaringer eg har hatt er at atf olja kan virke veldig gul og ikke så veldig rød lengre. Denne er da moden for utskifting. Følg det som står på beholderen/klistremerke og ikke noe annet.
Bmwray Skrevet Februar 28, 2013 Forfatter Skrevet Februar 28, 2013 var ute og lyste oppi der nå, ser veldig blank ut, tok en qtip og stakk nedi og oljen ser veldig lyse gul ut, mesteparten blank med noe lyselysegult. Da vet jeg ikke helt hva jeg skal fylle på med? Hvis jeg kjøper hfc så kan ikke denne blandes med atf? Vanskelig å si hva tidligere eier har fylt på, er grønt klistremerke på lokket men forrige eier hadde ikke så mye greie på bil så hun har nok bare fått en oljetype der hun kjøpte det. Hvilken type anbefaler dere at jeg skal kjøpe på etterfylle med når oljen ser blank ut med litt lys gulfarge?
JTS77 Skrevet Februar 28, 2013 Skrevet Februar 28, 2013 Hva står det på lokket da? Om fargen er lysegul er det nok mest sannsynlig chf olje som er blitt brukt. Det grønne klistremerke indikerer nemlig type olje. F.eks
Bmwray Skrevet Februar 28, 2013 Forfatter Skrevet Februar 28, 2013 Akkurat slik ser lokket mitt ut også Problemet er bare at jeg ikke vet hva som har vært etterfylt tidligere. Om den hadde hatt den røde typen så ville den ikke med tiden blitt blank/lysegul? Hva om det er fylt opp med noe helt annet? Kan vel ikke skade med etterfylling av chf?
JTS77 Skrevet Februar 28, 2013 Skrevet Februar 28, 2013 Mitt råd er: hvis det står bruk chf olje så bruker du chf olje, og tenker ikke noe mer på hva som er gjort før i tiden. Lysegul høres og mer ut som chf olje. Chf olje er Lysegul/Lysegrønn.
Bmwray Skrevet Februar 28, 2013 Forfatter Skrevet Februar 28, 2013 Da skal jeg følge ditt råd Så også et orange filter oppi der, er det til å bytte ut eller må man bytte hele oljetanken? Hvor mange liter går på om jeg skulle bestilt opp nok til å bytte ut oljen?
Hollabaloo Skrevet Februar 28, 2013 Skrevet Februar 28, 2013 Da skal jeg følge ditt råd Så også et orange filter oppi der, er det til å bytte ut eller må man bytte hele oljetanken? Hvor mange liter går på om jeg skulle bestilt opp nok til å bytte ut oljen? Du må isåfall bytte hele oljetanken, den koster ca 400 kroner. Jeg flushet systemet for ca 1 år siden. Gjorde det på denne måten: Brukte en oljesuger fra Biltema for å få opp olje fra oljetanken og 3 eller 4 liter CHF 11S olje (som du faktisk får kjøpt på Biltema) før jeg var fornøyd. Mulig det var litt overkill å bruke så mye olje... systemet i seg selv rommer vel i underkant av 1 liter tror jeg. Oljesuger: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... ger-20718/ CHF 11S olje: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje- ... 1S-369870/
Hollabaloo Skrevet Februar 28, 2013 Skrevet Februar 28, 2013 Hva om det er fylt opp med noe helt annet? Kan vel ikke skade med etterfylling av chf? Jo det kan skade dersom du blander f.eks. ATF og CHF 11S. Så dersom du er usikker på hva som er fylt på tidligere så må du være sikker på at du får flushet ut all gammel olje når fyller ny.
bjalle Skrevet Februar 28, 2013 Skrevet Februar 28, 2013 Går også bra å suge opp olje med munnen hvis du har en gjennomsiktig slange med litt lengde på,går nesten raskere det.Bytter du pakning i lokket så ikke skru lokket for hardt fast,da er pakningen defekt neste gang du åpner det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå