Gå til innhold

Noen som har erfaring med bytte av veivakselsensor???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Byttet i dag veivakselsensor da jeg har hatt startproblemer og liten trekkraft. Feilkoden som kom opp etter diagnosetest sa at det var veivakselsensor. Da jeg demonterte var denne knukket halveis så det er tydelig at det har vært et brudd.

Men nå er den skiftet og bilen starter fortsatt dårlig. Trekkraften er tilbake men bruker fortsatt lang tid på å starte.

Noen som kan hjelpe?

Skrevet

baktenner den noen ganger når du kinner lenge?

det gjorde min e39, da byttet eg kamsensor og.

Skrevet

Jeg hadde samme systomer på Min e39. Jeg måtte bytte både veivaksel sensor og Kamaksel sensor. Disse kan gi feilmelding over på hverandre under diagnose.

Skrevet

Ok, men fikk feilmelding på veivaksel. Grunnen til at den er gått er fordi jeg har klart å knekke den halveis av ved skifte av clutch. Kamaksel sensor sitter i forkant så der har jeg ikke vært å knota. Men, jeg får stikke å ta en ny diagnose og se hva den sier nå som veivaksel skal være bra;)

Skrevet

Startproblemer? Meg bekjent starter vel ikke bilen hvis veivakselsensor er gåen? Hvis bilen har gåen kamakselsensor blir den tungstartet ( hvertfall på eldre BMW ) fordi systemet da må "dobbeltsjekke" med veivsensor at motoren er riktig timet.

Skrevet
Startproblemer? Meg bekjent starter vel ikke bilen hvis veivakselsensor er gåen? Hvis bilen har gåen kamakselsensor blir den tungstartet ( hvertfall på eldre BMW ) fordi systemet da må "dobbeltsjekke" med veivsensor at motoren er riktig timet.

Da jeg skulle ta av sensoren kjente jeg at den var helt lealaus. Når jeg skulle ta av kontakten så brakk resten. DVS at bilen har startet uten/med gåen veivakselsensor. Nå er den byttet og motorkraft er tilbake. Men den er faktisk blitt mer tungstartet.

Kommer tilbake i morgen med ny diagnose.

Skrevet

M52TU og M54 starter uten veivaksel føler.

De bruker da de to kam følerne som referanse for turtall, tenning og innsprøytning.

Skrevet
M52TU og M54 starter uten veivaksel føler.

De bruker da de to kam følerne som referanse for turtall, tenning og innsprøytning.

Riktig, det er da de tidligere med M50 som gjør det omvendt eller? Siden de kun har en kamføler?

Skrevet

Da er problemet fikset etter mye banning og sverting.

Viste seg at den nye sensoren ikke skulle ha pakning slik den gamle skulle. Dette utgjorde 1-1,15 mm så sensoren var ikke i stand til å lese av riktig. Dette førte igjen til at bilen ikke ville starte. Da jeg monterte uten pakningen startet bilen på første forsøk uten anntydning til problemer. Good as new:D

• 1 year later...
Skrevet

Da er problemet fikset etter mye banning og sverting.

Viste seg at den nye sensoren ikke skulle ha pakning slik den gamle skulle. Dette utgjorde 1-1,15 mm så sensoren var ikke i stand til å lese av riktig. Dette førte igjen til at bilen ikke ville starte. Da jeg monterte uten pakningen startet bilen på første forsøk uten anntydning til problemer. Good as new:D

Hadde store problemer med å få på plass veivakselsensor på M52TU jeg også. Sammenlignet de to sensorene og begge er av merket siemens og har samme dele.nr.

Tok utgangspunkt i at o-ringen skulle flyttes over, men uansett hvor mye press som ble lagt på sensoren ville den ikke smette ned i hullet. Smurte ringen med olje og prøvde å slipe den forsiktig med 240-papir. Ikke faen. Når man skrur den inn så "fjører" bare sensor ut igjen av seg selv. Føles seigt og ekkelt å skru skruen også og man har i bakhodet at man ikke må knekke skruen på en så kukete plassering.

Forsøkte med en mindre o-ring. Dette fungerte utmerket i 1 km før bilen fjusket veldig og stoppa om man ikke rusa den.

Løsningen før jeg kjørte på påsketur var å bare skru så mye jeg turte, men uansett føler jeg med fingrene at sensor ikke ligger helt ned i hullet. Resulterer i startproblemer av og til (må kjinne i 3 sekunder) og den trekker litt dårlig i perioder.

Noen som har vært borti dette? Utrolig frustrerende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...