bloobay Skrevet Mars 6, 2013 Skrevet Mars 6, 2013 Byttet i dag veivakselsensor da jeg har hatt startproblemer og liten trekkraft. Feilkoden som kom opp etter diagnosetest sa at det var veivakselsensor. Da jeg demonterte var denne knukket halveis så det er tydelig at det har vært et brudd. Men nå er den skiftet og bilen starter fortsatt dårlig. Trekkraften er tilbake men bruker fortsatt lang tid på å starte. Noen som kan hjelpe?
D.Toft Skrevet Mars 6, 2013 Skrevet Mars 6, 2013 baktenner den noen ganger når du kinner lenge? det gjorde min e39, da byttet eg kamsensor og.
bloobay Skrevet Mars 6, 2013 Forfatter Skrevet Mars 6, 2013 Ikke som jeg har merket:S Hadde du startproblemer?
bmwkizn Skrevet Mars 7, 2013 Skrevet Mars 7, 2013 Jeg hadde samme systomer på Min e39. Jeg måtte bytte både veivaksel sensor og Kamaksel sensor. Disse kan gi feilmelding over på hverandre under diagnose.
bloobay Skrevet Mars 7, 2013 Forfatter Skrevet Mars 7, 2013 Ok, men fikk feilmelding på veivaksel. Grunnen til at den er gått er fordi jeg har klart å knekke den halveis av ved skifte av clutch. Kamaksel sensor sitter i forkant så der har jeg ikke vært å knota. Men, jeg får stikke å ta en ny diagnose og se hva den sier nå som veivaksel skal være bra;)
scoot Skrevet Mars 7, 2013 Skrevet Mars 7, 2013 Startproblemer? Meg bekjent starter vel ikke bilen hvis veivakselsensor er gåen? Hvis bilen har gåen kamakselsensor blir den tungstartet ( hvertfall på eldre BMW ) fordi systemet da må "dobbeltsjekke" med veivsensor at motoren er riktig timet.
bloobay Skrevet Mars 7, 2013 Forfatter Skrevet Mars 7, 2013 Startproblemer? Meg bekjent starter vel ikke bilen hvis veivakselsensor er gåen? Hvis bilen har gåen kamakselsensor blir den tungstartet ( hvertfall på eldre BMW ) fordi systemet da må "dobbeltsjekke" med veivsensor at motoren er riktig timet. Da jeg skulle ta av sensoren kjente jeg at den var helt lealaus. Når jeg skulle ta av kontakten så brakk resten. DVS at bilen har startet uten/med gåen veivakselsensor. Nå er den byttet og motorkraft er tilbake. Men den er faktisk blitt mer tungstartet. Kommer tilbake i morgen med ny diagnose.
SweetBMW Skrevet Mars 7, 2013 Skrevet Mars 7, 2013 M52TU og M54 starter uten veivaksel føler. De bruker da de to kam følerne som referanse for turtall, tenning og innsprøytning.
scoot Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 M52TU og M54 starter uten veivaksel føler.De bruker da de to kam følerne som referanse for turtall, tenning og innsprøytning. Riktig, det er da de tidligere med M50 som gjør det omvendt eller? Siden de kun har en kamføler?
Rollerboy Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 Men hvordan vet man da om veivakselsensoren er defekt eller ikke?
D.Toft Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 min e39 kubbet på tomgang ved driftstemp på motor og var da tungstartet etterpå.
bloobay Skrevet Mars 8, 2013 Forfatter Skrevet Mars 8, 2013 Da er problemet fikset etter mye banning og sverting. Viste seg at den nye sensoren ikke skulle ha pakning slik den gamle skulle. Dette utgjorde 1-1,15 mm så sensoren var ikke i stand til å lese av riktig. Dette førte igjen til at bilen ikke ville starte. Da jeg monterte uten pakningen startet bilen på første forsøk uten anntydning til problemer. Good as new:D
Mantis Skrevet April 17, 2014 Skrevet April 17, 2014 Da er problemet fikset etter mye banning og sverting. Viste seg at den nye sensoren ikke skulle ha pakning slik den gamle skulle. Dette utgjorde 1-1,15 mm så sensoren var ikke i stand til å lese av riktig. Dette førte igjen til at bilen ikke ville starte. Da jeg monterte uten pakningen startet bilen på første forsøk uten anntydning til problemer. Good as new:D Hadde store problemer med å få på plass veivakselsensor på M52TU jeg også. Sammenlignet de to sensorene og begge er av merket siemens og har samme dele.nr. Tok utgangspunkt i at o-ringen skulle flyttes over, men uansett hvor mye press som ble lagt på sensoren ville den ikke smette ned i hullet. Smurte ringen med olje og prøvde å slipe den forsiktig med 240-papir. Ikke faen. Når man skrur den inn så "fjører" bare sensor ut igjen av seg selv. Føles seigt og ekkelt å skru skruen også og man har i bakhodet at man ikke må knekke skruen på en så kukete plassering. Forsøkte med en mindre o-ring. Dette fungerte utmerket i 1 km før bilen fjusket veldig og stoppa om man ikke rusa den. Løsningen før jeg kjørte på påsketur var å bare skru så mye jeg turte, men uansett føler jeg med fingrene at sensor ikke ligger helt ned i hullet. Resulterer i startproblemer av og til (må kjinne i 3 sekunder) og den trekker litt dårlig i perioder. Noen som har vært borti dette? Utrolig frustrerende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå