e30_joakim Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 Hei ! Skal bytte de hoved foringene i bak stillinga på e46en min , samt de foringene på "svingarmen" alt skal byttes ut i powerflex . har noen noe tips eller bilder om hvordan dette skal gå ?
e30_joakim Skrevet Mars 10, 2013 Forfatter Skrevet Mars 10, 2013 ingen som har film/bilder eller info om dette ?
Fisher Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Haynes boka er fin å ha til alt av dette. Hvis det er de store runde har jeg hørt dette er dritt å bytte.. Men slikt står i haynesboka. =)
Brian Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Dette er som alle andre foringsjobber, noe skikkelig makkverk til tider Bytta selv alle foringene i hele understellet på e36'n. De store i bakstillinga borra jeg ut innerhylsa av først, og deretter gikk det i flattjern og meisel for å slå ytterringen innover for å få spennet til å slippe. Straks det var sluppet greit nok var det bare å deise skiten ut. Det verste er helt klart å få foringene ut. Jobben med å sette inn pf foringer etterpå er en drøm i forhold. Jeg hadde bakstillinga helt ned da, så jeg fikk stå ovenfra og slå skikkelig. Det er mange metoder å gjøre dette på, du må nesten bare ta det som det kommer. Noen foringer er greie, mens andre sitter som støpt. Du kan blant annet lage pressverktøy selv av noen kopper i rett størrelse, gjengestang og muttre, eller bare bruke rå makt med det du måtte finne (pass derimot på å ikke skade godset rundt foringa for mye om du gjør dette), brenne ut foringa etc etc. Før du setter de nye inn så bør du sjekke over at det ikke henger igjen dritt i godset der foringa skal inn. Kjenn over og puss lett over med fint pussepapir om det er noe ujevnheter/dritt som sitter fast.
Thundercoil Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Svingarmene øvre/indre var noe herk på min E46. Måtte bore og slå ut rester med hammer og meisel, som han over her nevner. Mine var derimot ikke en drøm å montere. Hehe. Måtte demontere litt av hvert for å få svingarmen helt av, så vinkler og kraftoverføring er vesentlig. Jeg brukte hydraulisk presse til å få de nye foringene på plass. Og selv med den gikk det tregt. Bør vel nevne at jeg monterte forsterkede foringer (Meyle), så de kan selvsagt ha vært en smule annerledes/vanskeligere enn standardforingene.
e30_joakim Skrevet Mars 11, 2013 Forfatter Skrevet Mars 11, 2013 Takk for svaret fra dere ! skal ta ned bakstillinga , har bukk så skal slippe ned alt , skal montere coilovers samtidig , så blir litt skruing
warg Skrevet Mars 12, 2013 Skrevet Mars 12, 2013 Her er noen videoer av samme jobb på e46 http://www.youtube.com/results?search_q ... 3saiiOFjDs
e30_joakim Skrevet Mars 14, 2013 Forfatter Skrevet Mars 14, 2013 begynte i går med å ta ned bakstillinga , litt skuring ja
bjalle Skrevet Mars 14, 2013 Skrevet Mars 14, 2013 Kjøp spesial verktøy til dette på på ebay,og selg det etterpå til samme pris.
e30_joakim Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 driver og brenner ut de foringene , er litt jobb
warg Skrevet Mars 15, 2013 Skrevet Mars 15, 2013 Ja, er en skikkelig møkkajobb det der når man ikke har verktøy til å presse inn og ut foringene.
e30_joakim Skrevet Mars 15, 2013 Forfatter Skrevet Mars 15, 2013 warg skrev: Ja, er en skikkelig møkkajobb det der når man ikke har verktøy til å presse inn og ut foringene. Ja ! har butanbrenner og bensin , så må smøre meg med tolmodighet
quandt1960 Skrevet Mars 15, 2013 Skrevet Mars 15, 2013 Vær forsiktig og ikke brenn vekk bilen da! Husk å kontrollere hjulstillingen eller å få det gjort hvis du ikke har utstyret til det. Hvis du ikke har orginalt BMW verktøy e.l er det et helvette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå