Fuzzy Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Har en E91 (2007 320DAT) med 8x18 ET40 felger med 225/40-18 dekk. Problemet er at med denne enorme innpressen blir hjula "borte" i hjulbuene, spessielt bak. Originalt innpress på denne bilen er vel ET34. "lovlig" spacertykkelse blir da 7.5+6=13.5mm Hvor tykke spacere må jeg ha for at det skal se OK ut, uten at det subber eller blir problemer? Ser for meg ca 10mm selv, vil det holde eller må jeg ha mer? evt 10mm foran og 15mm bak? Eller mer?
yngve_bmw Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Styr unna 10mm spacer, 9mm eller 11mm går greit. Dersom du velder 9mm og nedover bruker du den originale "leppa" på navet til sentrering. Dersom du velger 11mm og oppover må du kjøpe "hubsentric" spacere, da er det egent sentreringsleppe på spaceren. 10mm er for tynt til å lage egen leppe, men så tjukt at leppa fra navet forsvinner Med tanke på hva som er lovlig er det vel bare å ignorere dette, med mindre du kjøper spacere med TüV og får de godkjent i vognkortet hjelper det fint lite om det er innenfor lovene for øking av sporvidde. Ellers er det jo bare å plusse og minuse seg til riktig tjukkelse med tanke på innpresset du har, originalt innpress og hva du vil ha i forhold til dette
PenguiN- Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Nå er vel spacere ikke tillatt uansett ? Eller overstyrer TUV papirer den regelen ?
Marionette Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Har hørt om folk som har fått godkjent spacer med tuv, men dette er visst svært sjeldent
yngve_bmw Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Nå er vel spacere ikke tillatt uansett ? Eller overstyrer TUV papirer den regelen ? Det var det jeg også trodde helt til en her inne linket til lovdata Det er visst nok lov dersom det foreligger TüV. Edit: utifra det jeg har sett er det svært få spacere som selges med TüV.
Fuzzy Skrevet Mars 18, 2013 Forfatter Skrevet Mars 18, 2013 Hos Schmiedmann.no får man spacere med "leppe" helt ned i 6mm: Og disse på 10 ser ut til å ha "rikelig" med leppe: Men tenkte mest på hvor brede spacere som trengs for at det ikke skal se dumt ut; er ikke så lett å se for seg en passende tykkelse sånn helt uten videre...
Marionette Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Det letteste er vell for deg å måle deg frem og se hvor mye lenger du vil ha ut felgen og bestille deretter
yngve_bmw Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Hos Schmiedmann.no får man spacere med "leppe" helt ned i 6mm:[ Bilde ] Og disse på 10 ser ut til å ha "rikelig" med leppe: [ Bilde ] Men tenkte mest på hvor brede spacere som trengs for at det ikke skal se dumt ut; er ikke så lett å se for seg en passende tykkelse sånn helt uten videre... Ja, jeg formulerte meg litt dårlig. Man får tak i det, men det blir svakere og kan skape problemer viss man har leppe under 11mm
babjorn Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Men hvis man skal ha 15mm + så burde man gå for di man fester først i nav også feste felg på der igjen ? Denne typen, men koster en del mere, eller er ikke det noe vits ?
yngve_bmw Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Men hvis man skal ha 15mm + så burde man gå for di man fester først i nav også feste felg på der igjen ? Denne typen, men koster en del mere, eller er ikke det noe vits ?[ Bilde ] Har ikke hørt at det skal være nødvendig, så lenge man kjøper lengre bolter slik at man får mange nok turns? Men her er jeg på tynn is
larserso Skrevet Mars 18, 2013 Skrevet Mars 18, 2013 Har hørt om folk som har fått godkjent spacer med tuv, men dette er visst svært sjeldent Fikk nylig gjort dette på min bil. Spacerene ble ikke kommentert en gang, men står nå i vognkortet, så svært sjelden kan det ikke være. Er det lov og man har papirer kan de jo ikke si noe på det. Jeg fikk derimot høre et par ord om hvor tåpelig de synes 285/25/20 var. Kjører 18mm spacer og Breyton felger i 8,5" og 10" bredder. Er angivelig kun produsert med ett innpress og korrigeres med spacer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå