Gå til innhold

e39 525dat m57 2001 - automatkassa slår i andre gir

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. En litt rar feil som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med.

Denne slåinga, eller hva jeg skal kalle det, skjer ikke under akselerasjon, jeg må slippe gassen etter at bilen har kommet seg i andre, da først slår den. Dersom jeg akselerer rolig og slipper gassen så er det heller ingen slåing.

Hva tror dere?

Skrevet

Har du prøvd og flusha kassa?:)

Selv om olje og filter blir byttet regelmessig er det veldig vanskelig og få med seg all oljen og clutch støvet etter lamellene i kassa:)

Kan ligge støv i ventilene i kassa eller en liten sponbit enn plass:)

Er ikke mye som skal til før de kan begynne å kødde litt:p

Skrevet

på en måte godt å høre at det ikke bare er min som er slik :P flere her som har dette, å kansje har blitt kvitt det? min har foresten vert slik siden jeg kjøpte den for 2 år siden, å den har ikke blitt merkverdig verre på disse 35000km.

Skrevet

Sikker på at du ikke mener tredje gir? Dette er et velkjent problem, og mener det kom en "kampanje" på det, med ny software. Dog uten særlig effekt utover de første milene når adapsjoner skal settes.

Feilen kan fremprovoseres ved å gjøre følgende: Relativt kraftig pådrag i 2. gir (60%), gir til 3. Midt i girskift (altså før den kobler inn 3.), slipp gassen slik at du i praksis motorbremser. Du vil da få et relativt kraftig smell i det den kobler inn tredje.

Det er stort sett kun under disse forutsetningene (enten fremprovosert eller tilfeldig) at man opplever problemet. Har enda ikke hørt om noen definitiv fiks på problemet. Software oppdateringen fungerer ikke, eller det vil si, den fungerer de første milene pga adapsjonsverdier.

Skrevet

har d samme problemet æå, men snakka me dem på gs, å dem ment at mått inn å få kobla opp diagnose å sletta feilmeldingan på girkasse..

ifølge dem da, så ska girkassen tilpass seg fører da, om d e nå minne eller nå sånt inni der da..

kanj hend d har lønt sæ å prøvd, om ikke d hjølpe kanj du få denj flusha..

æ for min del ska inn med min snart å få sletta feilmeldigan på min 2001 mod 525dat så får no sje ka som sjer:)

Skrevet

Feilmeldinger har ikke noe med hverken korttids eller langtidssadapsjoner å gjøre. Ei heller har det aktuelle problemet noe med det å gjøre.

Skrevet
Sikker på at du ikke mener tredje gir? Dette er et velkjent problem, og mener det kom en "kampanje" på det, med ny software. Dog uten særlig effekt utover de første milene når adapsjoner skal settes.

Feilen kan fremprovoseres ved å gjøre følgende: Relativt kraftig pådrag i 2. gir (60%), gir til 3. Midt i girskift (altså før den kobler inn 3.), slipp gassen slik at du i praksis motorbremser. Du vil da få et relativt kraftig smell i det den kobler inn tredje.

Det er stort sett kun under disse forutsetningene (enten fremprovosert eller tilfeldig) at man opplever problemet. Har enda ikke hørt om noen definitiv fiks på problemet. Software oppdateringen fungerer ikke, eller det vil si, den fungerer de første milene pga adapsjonsverdier.

Sånn som du beskriver det er det i mitt tilfelle.

• 3 weeks later...
Skrevet

Mitt også, det er nok tredje gir ja.

Tusen takk for alle svar og beklager sen tilbakemelding.

Nå har jeg nettopp fått gjort oljebytte og det hjalp! Problemet er der enda, men mindre.

Han som hjalp meg med dette sa at kassa var sliten men at det kunne hjelpe med enda et oljebytte etter et halvårstid ca. Det var sågar spon i oljen og det er vel ikke akkurat noe særlig godt tegn.

Jeg kommer til å bytte olje enda en gang til høsten, hvis det ikke hjelper så blir det vel bare å bruke kassa til den ikke er noe mer å ha.

Nå skal jeg på felgjakt! Bare send meg pm om noen har noen pene 17-19" som skal selges. Bor i Midt-Norge, på Fosen ;)

Skrevet

Jeg synes min også slo endel i tredje gir. Jeg tok et etterlengtet flush av kassa, og mulig jeg lurer meg selv, men jeg synes problemet ble bedre. Den girer mye mykere mellom girene. Skal sies at Han sa at olja var svart! Og min har kun gått 175k..

• 9 months later...
Skrevet

Lest rundt på usa forum, tydligvis et problem på E6x også. Eneste som hjelper er og resette kassa med veldig jevne mellomrom

lurer på om noen har funnet ut noe som fjerner dette problemet? noen som vet hvordan man resetter kassa? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...