bmwZ Skrevet Mars 28, 2013 Share Skrevet Mars 28, 2013 Da har jeg endelig fått gjort en skikkelig detailing av Z4en min. Dette er noe jeg virkelig ville ha gjort før sesongen var igang Utgangspunktet er en 2009 Z4 35i med 28000km på telleren. Lakken er av typen Black II dvs blank sort. Interiøret er i fargen Canberra beige med sorte gulvtepper. Bilen er allerede godt holdt og ikke minst allerede våtslipt og korrigert av meg i fjor. Etter dette er bilen korrigert med maskin 3 ganger. Så utgangspunktet er veldig bra for denne detailingen. Det jeg virkelig var ute etter var å legge tid i detaljene på denne bilen. Som sakt var utgangspunktet såpass bra at mange før og etter bilder ikke har vært like prioritert. Men var det en ting som var viktig å få vekk, så var det lakkstøvet jeg fikk på bilen etter å ha lakket bremsene mine ved Juletider. So here we go: Produkter AG Wheelcleaner AG Tar & Glue remover AG Show shine AG Supersheen AG Radiant polish Cartec spraywax Cartec splash såpe Cartec excellent PFTE wax CG Bare Bones understells spray CG fabric guard CG Silk shine MG metal polish MG leather cleaner & conditioner MG Last touch Scholl S30+ Scholl ICE SW Opaque voks SW metal polish SW Cleaner fluid proff SW Insignis V2 SW Autobahn Grønn BN rens Leathermaster protection cream Black wow KCL kobberspray Babyolje Utstyr AG medium hard felgkost AG interiør klut AG sort myk pad AG Pusseskinn MG velour børste MG børste MG sort myk pad MG polringsball på drill MG DA maskin SW buffing klut SW Detailkost SW leatherbørste SW felgkost Krefting påføringsvamper Vaskesvamp Spylekanon luft Kercher tepperenser Luftpistol Makita roterende poleringsmaskin Inspeksjonslampe Kercher støvsuger 3M maskeringsteip Momentnøkkel Gjennomsiktig folie Varmepistol Kan begynne med noen bilder av våtslipejobben som ble gjort i fjor: Viktig å ikke slipe på kantene, da går man rimelig sikkert igjennom klarlakken Hvert panel ble gjort ferdig før neste panel ble startet på Resultatet ble ganske jevnt til BMW å være, det meste av lakken er original, så ikke alt for mye å gå på Noe av utstyret som ble brukt til våtslipe jobben Så over til Detailings jobben som ble gjort denne gangen: Det første jeg startet med var hjulhusene som var relativt skittene Foran Bak Autoglym mellomhard felgkost gjorde susen med Autoglym wheelcleaner på mange av detaljene. Bærearmen ble også syret og polert med SW metal polish MG børste med Autoglym Tar og glue remover gjorde plasten ren igjen CG Bare Bones understells spray fiffet opp plasten igjen Etter 15min var Bare Bones trukket inn og overskuddet kunne tørkes av Bremsecalliperne ble lakket nylig og trengte bare ett lag med SW Opaque voks for matt klarlakk Voksen legges på med fingrene for å gi den en passelig varme i påføringsøyeblikket Senteret av bremseskivene ble lakket og polert nylig så kun litt kobberspray ble brukt i navet Resultat av hjulhuset foran Bak Så ble felgene tatt en runde. Disse var nye i fjor og ble vasket godt i høst. Så her ble AG radiant polish brukt da den har en god renseeffekt Baksiden Polishen fjernet Boltene ble lagt i ett bad med cartec spraywax Felgene ferdig i denne omgang Bilen i vaskehallen halvskitten Ett lite skumbad AG Glue og Tar remover påført under vindusflatene og ned Bøtte med vann og Cartec splash såpe ble brukt sammen med svamp til vask av hele bilen (Å ja jeg vet at svamp er ett "no go" men denne skal jo korrigeres etterpå. Syntes at man kommer til best på denne måten. Så var det å vaske detaljene på bilen med SW detailbørste og Cartec splash Avspylingen rundt bagasjelokket er alltid litt vanskelig, derfor ble bagasjerommet tildekket Rundt motorrommet ble det brukt detailbrush og AG Glue and Tar remover Inni tank lokket ble det gjort rent med detailbrush og AG Glue and Tar remover Motorrommet ble skummet og avfettet samt detailet med kost Så ble bilen tørket og satt inn i tørrhallen Første som ble gjort var å demontere ut setene i kupeen og renset dem over og under med luft/vann Skinnet ble renset med SW leatherbrush og Grønn BN. Her en 50/50 Ellers ble skinnet i bilen behandlet på samme måte som setene Alt av knapper og trange plasser ble spylt med fuktigluft og tørr detailbrush Overflatene og taktrekket ble tatt hånd om av Autoglym interiør klut og Grønn BN Så ble til slutt alt skinn satt inn med Leathermaster protection cream Velour gulvet ble sprøytet med Grønn BN MG børste brukt for å få ut all møkk som satt i teppet For å komme til ble gasspedalen demontert, her var det som ventet skittent Ellers ble Kercher tepperenser brukt for å få opp såpe og skitt fra teppet Ferdig renset Pedalene renset med børste og luft. Men disse skal byttes om en uke uansett Etter rensen ble velouren impregnert CG fabric guard Helt nye spesialsydde velourmatter med beige skinnkanter ble montert inn i bilen Så sto motorrommet for tur, her ble alt metall polert opp med SW metal polish Alt plast og gummi ble behandlet med CG Silk shine Alle lakkoverflater ble polert med Cartec excellent PFTE wax som ikke etterlater seg rester på plast Motorrommet ferdig I bagasjerommet startet jeg med hjulbrønnen der batteriet sitter på denne bilen, alle detaljer ble sprayet med AG show shine Alt lakk rundt batteriet og rundt hjulbrønnen ble polert med Cartec PFTE wax Hjulbrønn ferdig All lakk rundt bagasjerommet ble polert med Cartec PFTE wax Ellers ble bagasjerommet renset med grønn BN og detailet med AG show shine på plast og detaljer Så var det shine av alt originalt tilbehør som ligger i bagasjen Mappen til verktøykittet ble renset med SW Leatherbrush og grønn BN Så var det polering av innholdet i verktøykittet, SW metal polish ble brukt her Resultat verktøykitt Service mappen får seg en rens med SW Leatherbrush og grønn BN Varseltrekanten detailet med AG show shine Vindshoten ble vasket Da var det på tide å ta en korrigering av lakken igjen, ferdig maskert Myk MG pad og Scholl S30+ med hastighet på ca 1500 O/min på Makita maskinen Inspeksjonen av lakken viste veldig lite spor av riper Men på panseret ser man tydelig fargeforskjellen ved en 50/50 pga lakkstøvet som særlig ligger her. Ripene i lakken var tydeligst her, Løftebukk gjør godt for ryggen De stedene maskinen ikke kunne komme til ble utført med MG poleringsball Etter S30+ Deretter for å være sikker på at alle hologrammer var forsvunnet, brukte jeg DA maskin med myk AG pad og Swissvax cleaner fluid proff på hele bilen Litt plastikk fornyer i form av CG silk shine ble brukt diverse steder under bilen Undersiden av fanger foran og bak ble polert opp Bakpottene ble polert sammen med enderørene, SW metal polish brukt Resultat Plasten i luftinntakene ble fiffet opp med AG Silk shine SW Insignis V2 ble brukt som toppvoks, denne er meget lett å legge på, samt dra av med swissvax klut Black wow ble påført alle eksteriør lister Grillen ble demontert og polert i deler. MG metal polish som egner seg bra til chrome ble brukt Så var innsiden av dørene ferdig maskert og inn-stegs listene fjernet Makita maskinen med S30+ i dører Lakk forseglet med Cartec PFTE wax i dører og under dører Innsiden av tank lokket detailet med AG show shine Resultat M instegs-listene ble påført MG leather cleaner & conditioner som jeg har funnet ut gir en flott silkeglans på plast Deretter ble de polert med SW autobahn på metalloverflatene Plastikk innstegs-listene fikk også ett strøk med MG leather cleaner & conditioner Resultat inni dører SW autobahn ble brukt som en siste finish på felgene, AG poleringklut til å fjerne voks Dekkshine til slutt av typen AG supersheen Felgene ettertrukket med momentnøkkel 120nm Alt av voksrester i åpninger ble fjernet med MG last touch og SW klut Plastdekselet under vinduet ble satt inn med MG leather cleaner & conditioner Vindusvisker armene ble satt inn med SW autobahn voks Resultat Vinduene ble renset med Scholl ICE vindus rens Siden bakfangeren er nylakket og bakfelgene brede, så er det god sjanse for steinsprut. Beskyttelses folie på bakfangeren gjør bekymringene mine litt mindre Klipper til den formen jeg vil ha Sprayer på litt vann med en dråpe babyolje Legger på folie og presser ut luft litt etter litt Varmer opp folien for å strekke den rundt kanten på fangeren Resultat, ennå noen få luftbobler, men de forsvinner når vannet tørker over natten Da det ble svært sent og mørkt den dagen jeg var ferdig, måtte jeg ta sluttbildene i butikken. Ikke helt optimalt med tanke på lysforhold, men her er bildene av bilen etter 28 harde timer Takk for titten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OveN Skrevet Mars 28, 2013 Share Skrevet Mars 28, 2013 Bilen din er ett smykke! Også er det gøy å se et petimeter i arbeid, ingen detalj utelatt Burde jeg få dårlig samvittighet for at jeg ikke skrudde ut setene mine sist jeg støvsugde i bilen? hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Syke satan, helt sinnsykt rått... Samtidig var dette en informativ tråd, jeg fikk vite om "verktøy" som jeg ikke visste fantes og fremgangsmåte.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
530dE39 Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Steike for et resultat!! Sinnsjukt bra jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Dette kan du Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spruddel Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Creds! Er mye på dcn og leser og dette er meget høyt på detaljnivået Tommy er vel den første som slår meg som er "verre" (enda sykere), men her trengs det kanskje ikke ta så mye under bilen iogmed at den er så ny. Pent utført Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Underground1983 Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Helt sinnsykt!! Denne bilen er så nydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Herlig stykke arbeid! akkurat sånn en slik bil fortjener å bli behandlet bruker du "super sheen" mye? har inntrykk av at dekksider har lett for å bli brune av den. bruker for det meste Carpro p.e.r.l eller pneu selv. silk shine dressing funker jo også knall på dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alec Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Sykeste rengjøringen jeg noensinne har funnet på nett! All ære til den som har tålmodigheten til slikt! Men, du kan vel aldri ta ut denne igjen iløpet av vinteren, våren, høsten og ellers når regnet truer på sommeren, ellers er jo alt rimelig fort forgjeves, eller?! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Hvorfor ble bilen våtslipt? Fantastisk jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Underground1983 Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Hva slags type folie er det du bruker på fangeren. Hvor får man kjøpt denne? Kunne tenkt meg å lagt på min F10 for å spare lakken. Har relativt brede dekk så det spruter jo endel dritt for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jordfræsar Skrevet Mars 29, 2013 Share Skrevet Mars 29, 2013 Vakkert arbeid Pene mods du har gjort på bilen, og sinnsykt gjennomført alt sammen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwZ Skrevet Mars 30, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 30, 2013 Bilen din er ett smykke! Også er det gøy å se et petimeter i arbeid, ingen detalj utelatt Burde jeg få dårlig samvittighet for at jeg ikke skrudde ut setene mine sist jeg støvsugde i bilen? hehe. Jo takk Hehe... Nei, skrur vel ikke ut setene hver eneste gang jeg støvsuger jeg heller Syke satan, helt sinnsykt rått... Samtidig var dette en informativ tråd, jeg fikk vite om "verktøy" som jeg ikke visste fantes og fremgangsmåte.. Hehe.. Så bra du fikk noen tips da Steike for et resultat!! Sinnsjukt bra jobb! Hyggelig å høre, takk Dette kan du Takker, har holdt på noen år, men er alltid nye ting å lære og produkter å prøve Creds! Er mye på dcn og leser og dette er meget høyt på detaljnivået Tommy er vel den første som slår meg som er "verre" (enda sykere), men her trengs det kanskje ikke ta så mye under bilen iogmed at den er så ny. Pent utført Takk for det spruddel Jeg vet Tommy holder ett utrolig høyt nivå, så hyggelig å bli sammenliknet med ham. Kunne tenkt meg å ta en shine under bilen også, men som du sier er den på ingen måte ille der. Den er jo ikke vinterkjørt. Helt sinnsykt!!Denne bilen er så nydelig. Takker mr Nydelig å høre Herlig stykke arbeid! akkurat sånn en slik bil fortjener å bli behandlet bruker du "super sheen" mye? har inntrykk av at dekksider har lett for å bli brune av den. bruker for det meste Carpro p.e.r.l eller pneu selv. silk shine dressing funker jo også knall på dekk. Jo, takk for det Helt enig, denne fortjener å bli behandlet med kjærlighet Super sheen syntes jeg gir en veldig pen glans på dekksidene. En annen ting er at den ikke smitter over på felgene når hjulene går rundt, slik mange andre produkter gjør. Som F.eks. "MG all season dressing". En siste grunn til bruk av denne er at den ikke smitter av på det lyse gulvet inne i butikken. Vi hadde store problemer med dekkmerker etter flytting av biler i utstillingen. Dette var ene og alene den forrige type dekkshine sin skyld. Har faktisk ikke prøvd pneu, så kan ikke uttale meg om denne. At dekksidene blir brune har jeg ikke lagt merke til Er sikkert mange utmerkede produkter der ute, må bare teste meg frem. Sykeste rengjøringen jeg noensinne har funnet på nett! All ære til den som har tålmodigheten til slikt!Men, du kan vel aldri ta ut denne igjen iløpet av vinteren, våren, høsten og ellers når regnet truer på sommeren, ellers er jo alt rimelig fort forgjeves, eller?! Hehe.. Takk Nei det var det da. Vinteren er ikke aktuelt uansett, men ja ikke lett å holde hjulbuer og liknende konstant rene. Men bilen blir vasket for hver eneste kjøretur, så da gjør en sånn shine det lettere å holde den i orden Hvorfor ble bilen våtslipt? Fantastisk jobb! Takk Grunnen var vel at BMW leverer lakkjobbene sine med en rimelig bra dose med appelsin overflate. Om man jevner ut denne med å våtslipe, ser bilen helt klart blankere ut. Dette var eneste grunn egentlig Hva slags type folie er det du bruker på fangeren. Hvor får man kjøpt denne? Kunne tenkt meg å lagt på min F10 for å spare lakken. Har relativt brede dekk så det spruter jo endel dritt for å si det sånn. Kjøpte denne folien av en selger som kom innom for noen år siden. Utrolig bra kvalitet på denne. Husker ikke merket, men den var rimelig dyr. Ca 4000kr. Vet ikke helt hvor man skal få tak i den, men prøv "lamin-x" på nett for noe liknende. Ja, den beskytter utrolig bra mot steinsprut og liknende Vakkert arbeid Pene mods du har gjort på bilen, og sinnsykt gjennomført alt sammen Liker å høre dette "Jordfræsar" Takker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Mars 30, 2013 Share Skrevet Mars 30, 2013 Synes alle nye biler har mye "appelsinoverflate".. Men da vet jeg at dette er mulig og få fjernet:) Men er vel ekstremt mye jobb med våtsliping? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30 tic Skrevet Mars 30, 2013 Share Skrevet Mars 30, 2013 Enig i at di fleste nye biler ikke ser bra ut.. Mye jobb og slipe, og fort kostbart om man går igjennom Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå