Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på noen gode tips til min 2001 E39 med M54B22 og snaue 158000 km på telleren

I dag da jeg var på vei ned fra påskefjellet i en lengre nedoverbakke så jeg til min forbauselse i speilet at det plutselig lå igjen en sky med blå røyk etter meg. Jeg har automat, og trillet med normal motorbrems ned nevnte bakke. Denne skyen ble liggende igjen og det var ikke noe som ble "hengende" etter bilen. Da jeg stanset for å sjekke var det ikke noe unormalt med hverken motorgange, eksoslukt osv.

Olje ble byttet for omtrent 1500km siden og jeg kjører på Castrol Edge 5w30. Nå har nivået sunket litt under min på pinnen, og dette forbruket er jo relativt høyt. (Her må vel også oljenivåsensor ha tatt kvelden siden lampa ikke lyser??)

Veivhusventil ble byttet kort tid tilbake da jeg hadde bilen inne hos Strandveien i Trondheim pga høyt bensinforbruk (>1,6L/mil ved blandet kjøring). Dette forbruket har IKKE blitt bedre.

Mine spørsmål blir derfor:

1) Kan oljeforbruket skyldes dårlige ventiltetninger/stempelringer?

2) Har bensinforbruket noe som helst med dette å gjøre?

3) Andre mulige årsaker??

Mvh Kristoffer

Skrevet

En annen enkel test du kan prøve for å sjekke ventiltetningene er å ta med bilen ut en tur og finn en lengre nedoverbakke. Kjør nedover bakken med motorbremsen, og i bunn av bakken drar du på skikkelig igjen. Kommer det blårøyk ut bak da, så er det stor sannsynlighet for at ventiltetningene er slitne. Hørtes merkelig ut at stempelringene skal være dårlige allerede nå i grunn.

Oljeforbruket kan skyldes to ting, enten utvendig lekkasje, eller innvendig. Sjekk rundt motoren etter oljesøl. Har du blårøyk lekker det olje inn i sylinderen enten via ventiltetningene, stempelringene eller toppakningen.

Bensinforbruket er helt klart alt for høyt. Høyt bensinforbruk kan komme av gåen lambda, lmm etc. Har du noen varsellamper som lyser? Oppfører bilen seg annerledes?

Skrevet

Skal prøve det du sier der Brian :) Kommer tilbake med resultat. Når det gjelder utvendig oljelekkasje fra motor så er det noe svetting fra motor, og den er fuktig på bunnpanna. Men noen lekkasje vil jeg ikke kalle det.

Angående bensinforbruket så hadde jeg bilen inn på nevnte verksted for å feilsøke og ta diagnose, men det eneste de fant var feil trykk i motoren, og byttet dermed veivhusventil og slanger (Noe som jeg også byttet 1,5 år i forveien). Jeg ga også beskjed om at bilen fjusket og var tungstartet ved noen tilfeller. Dette tullet fortsatte etter verkstedbesøket og jeg fant ut ved hjelp av en OBD-dings at en kamsensor var kaputt og byttet denne. Etter dette har jeg blitt kvitt disse problemene :):)

Jeg byttet lambda for ca ett år siden, og motoren dumper litt i turtall når jeg tar av stikket på LMM. Så jeg har antatt at disse er i orden, men korriger meg om jeg tar feil?? Jeg har heller ingen varsellamper på motor, annet enn en airbaglampe som plager meg...

Motorgange synes jeg er slik som den alltid har vært, og draget kjennes bra.

Tips mottas med stor takk :)

  • 2 weeks later...
Skrevet

Jeg har kliss like symptomer som deg. Samme bil og motor, med 160000km (byttet veivhusventilasjonen i påsken, hadde heller ingenting å si). Motorbrems på 3. Gearet i 80km/h i noen hundre meter, så gir jeg på og det kommer en skikkelig "blådott" bak bilen.

Jeg har hatt dette problemet en stund (siden jeg kjøpte bilen på 140')

Forbruket mitt er dog litt mer normalt, ligger på ca 1l/10km...

Min kan også være litt vrang å få liv i. Er en periodisk feil, og det eneste som skjer er at jeg må "kinne" i ca 2 sekunder mer før den tenner... Men stort sett så starter den som vanlig.

Skrevet

Høres veldig ut som ventiltetninger. Disse kan du bytte enten ved å ta av toppen, men du kan også få det til uten å ta av toppen. Må ha et annet pressverktøy som ikke klemmer rundt toppen. Wurth selger dette har jeg sett, evt kan man prøve å sveise noe man kan bruke. Deretter er det å sette på trykk i sylindren du bytter på for å hindre at ventilen faller ned. Ventiltetningene i seg selv er byttet på 5 sek, men det er jobben rundt som tar tid.

Skrevet

.... Men hvorfor i alle dager ryker ventiltetningene på motorer som kun har gått 160000...?

Min har fullt servicehefte på merkeverksted. Men hvis BMW har brukt samme gummiblandingen på ventiltetningene som i toppdekselpaknngen så skjønner jeg det. Den var som kavring... :)

Edit: hva vil et såpass oljeforbruk gjøre med katalysatorene? De kan vel ikke like det spesiellt godt?

Skrevet

Nei si det. Tidlig er det iallefall, men det meste peker mot ventiltetningene. På m50'n jeg har bytta jeg først ved 250 000, og da var de ikke gåene engang, bytta da jeg var av med toppen uansett.

Går det nok olje i eksosen over tid så går katalysatorene tett.

Skrevet

Kan det være andre pakninger som gir uggen motor?

Jeg har samme motor og nesten like mange km på min 2001 modell og jeg har skifta toppdekselpakning og oljefilterhuspakning.

Bilen min og brukte fryktelig mye drivstoff ( 1,6 som deg) gjennom vinterhalvåret pga bare småkjøring og mye motbakke/lyskryss starting.

Det har lukta olje og vært vått under motoren, men ved skifte av de to pakningene har jeg ikke sett noe mer.

Bensinforbruket nå på langkjøring og denne vinteren har vært OK med rundt literen på mila med skistativ og vinterdekk feks.

Om du søker litt på nett finner du bilder og DIY guider på hvordan finne og fikse de vanligste lekkasjene på m54b22 motoren.

Jeg fant en finfin oversikt på ett E46 forum feks.

Det kan hende Brian har helt rett i sine forslag, men kanskje verdt å sjekke andre mindre ting først?

Har du sjekka innsugsbelger for hull osv osv?

  • 2 months later...
Skrevet

Lenge siden update her, så nå har jeg omsider fått tid til å se litt mer på dette.

Interessant å se at det er flere som har de samme erfaringene, og etter en god del research på div forum så er vi nok ikke alene om dette...

Oljeforbruket i mitt tilfelle er sånn som før(1L/800km), men merker kun blårøyken etter kjøring i nedoverbakker med påfølgende pådrag. At dette ikke er særlig bra for hverken motor eller katalysatorer skal være både snickers og twist.

Angående utvendige lekkasjer og den tråden på E46-forumet, så har jeg ingen lekkasje fra de typiske stedene, da jeg har byttet div tidligere (oljefilterhuspakning, toppdekselpakning, veivhusventil+slanger)

Så jeg tok en kompresjonstest her om dagen, og resultatet var heller mindre hyggelig. Kompresjon i Bar: 12,5-13-13-10-14-9 (fra syl 1-6). Ifølge Haynes skal det ligge på 10,5 eller der omkring???

Uansett så går det nok dessverre mot enten overhaling av topp (hvis det er ventiler som lekker) eller motorbytte. Har da lekt litt med tanken å sette inn en M54B25/30 med pen km-stand. Prismessig ender nok disse alternativene opp på nesten det samme.

Ser ikke bort i fra at det er mengden olje og rester fra forbrenningen av denne som kan ha skapt dårlig tetning mellom ventil/topp. Selvfølgelig kan jo også stempelringer være dårlige :(

Så tar gjerne i mot tips til hvordan jeg skal kunne fastslå hva som skyldes kompresjonsavvik..

Og er olja jeg kjører på (5W-30 Castrol edge) for tynn for disse motorene?? (bytter alltid på 10000km)

Skrevet

Delsyntet 10W-40 er et alternativ på våre "gammelmotorer". Raskere oljetrykk ved oppstart og lavere oljeforbruk.

Myyye billigere også :) Ang. kompresjonsdiff. vet jeg ikke.

Lykke til!

///P

Skrevet

Kan alltids ta trikset med å helle en liten oljeskvett nedi sylinderen som er dårlig og sjekke komp igjen. Det bør gi en indikasjon på om det kan være stempelringer.

Skrevet

Virker som ventil tetninger synes jeg. Årsaken til at det skjer på motor med tilsynelatende lav km stand kan skyldes sjeldent oljeskift av tidligere eiere. Samt kaldstart med mye gass om vinteren. Disse to faktorene er det som tar knekken på motorer i Norge.

Skrevet

Høyt bensinforbruk har forresten ikke noe med ventil tetningene å gjøre.

Det høye bensinforbruket kan skyldes lambda sonden (oksygen måler), eller kam aksel sensoren. En kam aksel sensor med feil verdier gir feil tenning. Kan være andre ting selvsagt. Diagnose er dessverre nødvendig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...