larserso Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Jeg har en E61 med webasto. Går utifra at det er en ganske lik konstruksjon på de ulike BMWer. Da jeg fikk bilen (kjøpt brukt 2010 i mars) starta denne ikke. Jeg fikk resatt den på verksted og da starta den og gikk i ca tre dager før den slutta igjen. Har lest om at det kan være alt fra at den har sota igjen og trenger kun rens til at det må skiftes f.eks. sirkulasjonspumpe. Noen som har tilsvarende erfaringer? Noe man kan prøve på selv?
Otis Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Ta ut sikringen i 15 sekunder å prøv på nytt. Ellers er diagose veien å gå. Der får man det stort sett i klar tekst over hva som er feil.
Sylfester Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Hei. Tørr jeg spørre om det er mye småkjøring? Hørt av webastoen har godt av å få brennt seg ren(lengre tur der webastoen er i gang) Har webasto på min e39 520D og jeg kjører for d meste et godt stykke når jeg kjører og har ikke problemer.
Otis Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Nja, tror det skal en god del til før de soter igjen. Min webasto var urørt etter 276000 km og den hadde et minimalt sotbelegg inni seg. Veldig holdbare greier det der! Dog hadde undersiden av webasto irret i stykker så det kom vann inn i brennkammeret.
Ellingsen B. Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Kan vel da være selve brenneren som har tatt kvelden..
Otis Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Egentlig er det mest sannsylig med glødeplugg/flammevakt. Brenneren går nesten aldri i stykker, dog så er jo glødepluggen/flammevakten montert på brenneren og kan ikke skiftes alene, da den delen ikke selges løs. Så da har egentlig Ellingsen B. rett da, brenneren.
joachim sørlie Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Har drivet så mye med slike, byttet glødeplugger osv.. Ble aldri helt bra så sendte den inn og de tok diagnose og restarta den på nytt, da er den helt gull igjen
larserso Skrevet April 8, 2013 Forfatter Skrevet April 8, 2013 Hadde den inne på verksted en gang da de sletta koder. Jeg vil tro de tok diagnose da? Den fungerte fint etter å ha sletta sperre/feilkode på den. Men, når det er kaldt starter jo webastoen også når jeg starter bilen. Det passer utrolig dårlig da jeg kjører 3 min til barnehagen for så å kjøre 10 min til jobb og så samme regle på vei hjem. Er i all hovedsak småkjøring (aner ikke hva forrige eier gjorde eller hvor lenge den ikke har funka) og jeg vet man må la den brenne ut. Tenkte derfor jeg skulle la den brenne jevnlig, men i perioden den funka var det bare et par minus i garasjen på morgenen så tenkte å vente litt lengre med å prøve å la den brenne ren. Selve brenneren hørtes billig og trivelig ut... Skal ha den inn igjen på verksted om en uke der de skal se på den og noen andre småting så får vi se da. Ville bare høre om noen hadde erfaringer da jeg ikke vet om jeg stoler helt på feilsøkinga til verkstedet. Synes de tar litt lett på ting og at bilen gjerne må inn 2-3 ganger der de prøver ulike ting istedet for å bare fikse ting ordentlig der og da.
Otis Skrevet April 8, 2013 Skrevet April 8, 2013 Tja, det er vanskelig å si at det er småkjøring som er problemet, da de kan fortsatt fungere med mye sot, dog med ekstrem røykutvikling. Det er ikke bestandig så greit å ta diagnose på noe om det ikke er noen feilkoder å se på. Men webasto kan man også koble seg direkte på og se hva som skjer under oppstart av enheten. Kan forsåvidt det med DIS også ihvertfall på e39. Der er det ingen tvil om hva som skjer med webasto under oppstart ihvertfall.
e12535i Skrevet April 9, 2013 Skrevet April 9, 2013 Har erfart det samme på min 530xd for noen år siden, nøyaktig samme symptomer som du beskriver. Måtte bytte brennkammer, var kokset igjen på glødeplugg osv viste det seg. Og hele delen må byttes ja.. Og ofte må de bytte eksosrøret også, da dette irrer fast til hovedenheten og må kappes av, så blir det for kort og passer ikke lenger.. Tror dette kostet meg rundt 6-6500,- for et par år siden. Kan du skru dette selv, ville jeg forsøkt meg på å ta ut brennkammeret og prøvd å rense innmaten for å se om det lar seg gjøre.
larserso Skrevet April 29, 2013 Forfatter Skrevet April 29, 2013 Det viser seg at tenner og pumpe på webastoen er defekt. Har fått beskjed om at jeg trenger ny pumpe(delenr. 64129227715) og at jeg skal ha en rep-sats da de ikke fant noe delenr på tenneren (delenr 64129145099). Noen som har reparert dette tidligere og kan si meg om det er noe som er mulig å reparere selv? Er dette sårbare deler siden det er ødelagt på en så ny bil?
Otis Skrevet April 29, 2013 Skrevet April 29, 2013 Både tenner og pumpe er kurant å skifte om du kan skru litt. Dog så innebærer skifte av tenner å åpne webasto, ikke vanskelig, men kanskje noen kvier seg å gjøre det. Jeg vil uansett si at det å skifte tenner er en svært kurant/enkel jobb.
AsconaA Skrevet April 29, 2013 Skrevet April 29, 2013 Gjør som jeg har gjort på min E61, jeg har montert bryter som bryter sikringa på Webasto inne i hanskerom, da slipper man at den aldri får gått seg rein pga av all småkjøring.
larserso Skrevet April 30, 2013 Forfatter Skrevet April 30, 2013 Takker! Da skal jeg vente til høsten og få prøvd meg når det blir kaldere i været. Mulig jeg prøver å få med meg en som er litt bilkyndig. Finnes det noen DIY på nett eller er det såpass rett fram at man skjønner det? Det gir ingen feilmelding hos meg, den bare starter ikke. Resatte feilkodene og da virka den i 2-3 dager før den stoppa igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå