Gå til innhold

Erfaringer med E46 318i og E39 523ia?


geira
 Share

Anbefalte innlegg

Ønsker noen erfaringer om disse bilene. Har lurt på en E39 96 mod 523ia og en E46 98 mod 318i. Vet at dette ikke er biler som kan sammenlignes når det gjelder størrelse osv, men det jeg lurer på er erfaringer mtp feil, driftsikkerhet osv.Hviken bil ville dere ha valgt. Omtrent samme km-stand . Har veldig sansen for begge typer karroseri rent utsendemessig.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sammenligner 2 ganske forskjellige biler. E46 er mindre, lettere, mer sportslig. Motoren er 4 sylindret, og er driftssikkerhetsmessig helt grei. E39 er en større, romsligere og mer komfortabel bil. Sekseren er veldig solid og driftssikker. a'en betyr automatgir. det medfører at den bruker en del bensin. Mye mer enn E46 318i. Sikkert 0,3ltr/mil i forskjell. minst. (Kan nevne at E46 318i gikk fra 118hk til 143hk ifm med facelift i 02, men jeg tipper du snakker om pre-facelift. Altså 98-02).

Begge bilene er utsatt for rust, så dette må sjekkes uansett. Om du kjører langt ville jeg definitivt gått for E39'en. E46'en er mer fornuftig om du driver mye med småkjøring.

Tips: Oppdater overskriften med hva du ønsker erfaringer om. Så får du bedre respons. F.eks. "Erfaringer med E46 318i og E39 523ia?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har e46 318i, og synes den er veldig komfortabel å kjøre. Til tross for at det ikke er så mye hester, så går den ganske greit, bruker heller ikke mye. Nå er dette første bmw'en jeg har, så får ikke sammelignet med andre bmw'er, men jeg er ihvertfall veldig fornøyd med den jeg har nå. Ang rust, har jeg funnet en bitteliten rustflekk eller to, så denne har ihvertfall ikke vært så utsatt for rust. Virker mer som om e39 ruster mer, ihvertfall det inntrykket jeg har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere hatt 3-serie (e36) og har nå e39.

Som Cosmo skriver: Til småkjøring ville jeg klart foretrukket 3-serie med mindre motor. Beregn dårligere bagesjeplass og dårligere plass i baksetet enn for en 5-serie.

Bruker litt mindre drivstoff, lettere å snu/manøvrere. Lettere bil er kjappere bil, alt annet likt :)

Har ingenting å utsette komfort/kjøremessig på min nåværende e39. Herlig bil, og ofte med mer utstyr (vil tro spesielt om det er en original 523 (skinn, to-sone klima etc)). Automatgir bruker som sagt ovenfor en del mer suppe enn manuell og.

Fikser du bilen selv tror jeg ikke det er veldig stor forskjell i delepriser, men jeg antar at verkstedsregninger med e39 fort kan blir dyrere enn for e46 - men ta ikke ordet mitt for det :)

Mtp rust kjenner jeg ikke til e46 spesifikt. De er utsatte for subframe-disaster, men med en 1,8liter tror jeg ikke du trenger være redd for det. "Alle" biler ruster, men et pluss for e39 er at understellet hovedsaklig er i aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bilene som jeg vurderer har lite rust. Som du sier så er det nesten umulig å finne en "gammel" bil uten rust, men sålenge det ikke er i bærende så er det overkomlig. Dette kommer til å bli en bil som ikke kommer til å bli brukt så mye. Mer en kosebil enn bruksbil. Hvordan er holdbarheten til automaten på bmw da. Har igrunn styrt unna automat fram til nå , men nesten umulig å få tak i biler uten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...