Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har handla nye dunlop spormaxx gt 96v i 255/40-19. Valgte disse pga at oppgitt støy er lave 67 db. Vinterdekkene mine, nokian hakkapelita r i 235/50-18 er oppgitt til 72db.

Kjørte i 80kmt på samme veien med begge hjulsettene, der db måleren min viste 71 db med nokian og 74 db med dunlop (grov asfalt)... Den opplevde støyen er også betydelig høyere med dunlopene. Hadde tidligere kuhmo ku 31 sommerdekk. Innbiller meg at disse plaserer seg en plass mellom de to støymessig.

Har også opplevd tendenser til sporing med dunlopene, noe jeg aldrig gjorde med kuhmo...

Hater dekkstøy, og det er noe jeg ikke syns hører hjeme i en premiumbil som f11!

Har prøvd og googla etter dekktester, men finner ingen som fokuserer særlig på støy i disse dimensjonene...

Noen med gode råd til dekkvalg?

Skrevet

Kommer jo ann på prisen du tenker på... men GoodYear Eagle F1 Assymetric var jeg veldig godt fornøyd med på en A6 jeg hadde... veldig bra dekk til en bra pris, erfaringsmessig står de ikke noe tilbake fra Michelin Pilot sport, men mye bedre priset :)

Men det finnes ikke noe fasit svar på hva dekk som er bra på en bestemt bil... har opplevd selv at et dekk som er knallbra på en bil, er dårlig på en annen... og samme gjelder i forskjellige dimensjoner. Derfor er disse dekktestene egetlig bare tull om man ikke skal ha det dekket på den bilen som det er testa med.

Men en ting som du må holde deg borte fra om du ikke vil ha støy, det er v-forma dekk... velg et som gjerne er assymetrisk(har innside outside merking)

Og når deg gjelder støy, så er det som er oppgitt på dekket antageligvis under optimale forhold, og ikke sånn 1kvalitets asfalt som er her i landet ;)

Mulig du kan få gode tips fra andre f10/11 eiere :)

Skrevet

71dB kontra 74dB er ikke stort mer enn en liten merkbar forskjell så da er det mer enn det rene støynivået som påvirker oppfattelsen din. Hvordan målte du? Kjørte du forbi en stillestående mikrofon? 74dB INNE i kupe hørtes veldig høyt ut. Må snakke høyt for å høre hverandre da. Kjenner ikke til hvordan fabrikantene definerer støynivå på dekkene sine, men de kan ikke oppgi støynivå inne i kupe da det vil være svært avhengig av bil.

Skrevet

Hei!

Jeg har E61 med 255/30-20 Goodyear Asymetric og kjører på 2. sesongen og vil si at det er det beste dekkene jeg noengang har hatt!! :)

Veldig lite sporing og går endel stillere enn mine Hakka 7 piggdekk, men selfølgelig mere bråk en høyprofildekk. Jeg er veldig fornøyd og kjører nesten kun på dårlige vestlandsveier.

Skrevet

dett går også en del på luft trukk,bare ta feks en micra med de dekkene(jaja er litt dustete skrivi)

den trenger mye mindre luft i dekkene for å kunne kjøre normalt,men ta feks,en 7 serie er mye tyngere å må ha litt høyere dekktrykk,å jo større dekk med lavere profil jo mere luftrykk

å dekkfabrikanten har jo en tendens til å sette på det som ser best ut for dem,dvs testen av micraen :-P kontra 7 serien

defor kan du ha et si goodyear dekk i 20" kontra et på 16" har en tendens til og støye mye mer på en lik bil,pga dektrykket skal være ganske høyere med f.eks 20"

veit a4`n min har jo org stusselige 15" med da 33psi å med 20" kjører jeg med 44psi

ps jeg har vertfall god erfaring med goodyear,å syns det er rart at du er plaget med dekkstøy i den store fine bilen når du kjører med "bare" 255-40-19

kansje for mye luft? :-P

Skrevet

Db måleren er app på iphone... Ikke noe referanse, men vil tro 3 db forskjell er ganske reelt. 10 db opfatter vell vi som en dobling av lydnivået... Oppgitt dekkstøy er målt på utsida, men invendig dekkstøy må da vell stå i forhold til dette?! Vil tro 3-5 db er ca forskjellen på en 5 serie og en golf...

Får starte med og sjekke lufttrykket.

Ellers ser det ut som jeg får prøve goodyear eller nokian.

Skrevet

Hallo dere decibel (db) eksperter, 3 db økning er en fordobling av støyen. Ser at trådstarter hadde 71 db med vinterdekk og 74 db med sommerdekk, dvs dobbelt så mye støy med sommerdekk kontra vinterdekk. Dette testresultatet setter jeg meg tvilende til.

Skrevet

Vel 3db er en dobling av lyden, det er stor forskjellpå 71db og 74!

I min E60 måler jeg rundt 72db i coupe og di fleste andre merker med iphone måling ligger di på 76-79 målt i samme hastighet med iphone i samme stilling, og det hører du stor forskjell på.

Skrevet

Grunnen til at vinterdekka støyer så mye mindre er jo pga det er mye bløtere gummiblanding, dermed mykere å både kjøre på og ang. støy... så dette er ikke noe nytt :)

Skrevet
Hallo dere decibel (db) eksperter, 3 db økning er en fordobling av støyen. Ser at trådstarter hadde 71 db med vinterdekk og 74 db med sommerdekk, dvs dobbelt så mye støy med sommerdekk kontra vinterdekk. Dette testresultatet setter jeg meg tvilende til.

Nå roter du med lydeffekt og lydnivå. Om det er 3dB økning skal du faktisk nesten høre bare dekkstøy i bilen din om alle andre parametre er like. Tror flere ting må slå inn her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...