Gå til innhold

Hvordan foregår godkjenningen av felger hos BT?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hei,

Fått meg time på biltilsynet for og godkjenne felgene mine på onsdag neste uke :)

Og da var jeg litt nyskjerrig på hva som foregår på denne godkjenningen :-k

Skrur dem av alle hjula for og sjekke nummer?

Hvordan sjekker de om det er tilstrekkelig klaring rundt om i hjulhuset?

Hvor mye klaring må man egentlig ha?

Bruker det og ta lang tid?

Har nå vært på biltilsynet, og bevitnet hvordan dette ble gjort. Så her kommer informasjonen til den neste som lurer på dette. :)

Etter og ha kjørt bilen inn på bukken (fire søyler), hilste jeg på fyren og han lurte på om jeg hadde noen papirer/dokumentasjon til han. Jeg hadde funnet ut på forhånd at jeg måtte ha med begge deler av vognkort + tuv papirer, så overleverte dem i en fin plastmappe :mrgreen:

Han kikket i tuv papira, tok med et kamera og begynte og ta bilder av merkinga på alle dekka. Så Snakket vi litt om klaring og slikt, han fåreslo at jeg kanskje burde valset hjulbuene for og få bedre plass, men det har jeg allerede gjort så det var bra.

Jeg ble så sendt inn i resepsjonen for og betale for timen.

Så kikka han på nummera bak på eikene på felgene (brukte speil der det var vanskelig og se bakfra).

Det var vel egentlig alt. Så sa han at jeg kunne gå og sette meg i resepsjonen og vente litt mens han ordna resten av papira. Etter en stund kom han ut og jeg fikk kontroll seddel og var klar til og dra. :)

Han kommenterte også at jeg hadde en fin bil. :mrgreen:

Skrevet

Du har lovlig bredde på dekk og felg så det blir ingen problem,det er egentlig ET de sjekker,det er lov med max 7mm avvik altså et 13 på felgen,tror det er kun hvis dekk kommer for langt ut at de skrur av felg og måler,fordi da stemmer ikke bredden med papirene(tuv).Fikk godkjent felger for mange år siden og tror det er samme regler i dag.Så desverre ikke hva de gjorde når felgene ble godkjent ,spurte bare hva som gjaldt.

Skrevet

Tror ET var 20 bak, og 15 fremme, husker ikke helt.

Men står en setning i TUV papirene;

Spurverbreiterung innerhalb 2%

Det betyr vel noe slikt som sporvidde innenfor 2% eller noe slikt?

Men tuv papira sier jo at felgene skal være lovelig på min bil, så sånn sett er jo alt greit. Men lurer litt på det med klaring osv. De må jo nesten sjekke at der er klaring, og da må jo hjulet opp i hjulbuen .. :)

Skrevet
Du har lovlig bredde på dekk og felg så det blir ingen problem,det er egentlig ET de sjekker,det er lov med max 7mm avvik altså et 13 på felgen,tror det er kun hvis dekk kommer for langt ut at de skrur av felg og måler,fordi da stemmer ikke bredden med papirene(tuv).Fikk godkjent felger for mange år siden og tror det er samme regler i dag.Så desverre ikke hva de gjorde når felgene ble godkjent ,spurte bare hva som gjaldt.

Detter nå vel ikke helt sant...

Det heter at man KAN endre inpresset 15mm pr aksel uten at man trenger å få det godkjent, dvs 7,5mm på hver side. Er inpresset innenfor 15mm +/- og rulleomkrets ikke overstiger +/- 5% av orginal dimesjon, så er det ikke noe vits å godkjenne noe... det er om man komme utover disse 15mm og 5% man "skal" ha papirer på det og godkjenne det.

Skrevet
Tror ET var 20 bak, og 15 fremme, husker ikke helt.

Men står en setning i TUV papirene;

Spurverbreiterung innerhalb 2%

Det betyr vel noe slikt som sporvidde innenfor 2% eller noe slikt?

Men tuv papira sier jo at felgene skal være lovelig på min bil, så sånn sett er jo alt greit. Men lurer litt på det med klaring osv. De må jo nesten sjekke at der er klaring, og da må jo hjulet opp i hjulbuen .. :)

Du har jo papirer på at felgene passer din type bil, og i de papirene står jo de aktuelle dekkdimensjonene som de er godkjent med. har du en av disse dimensjonene så er det ikke noe problem. da skal det bli godkjent. :)

Skrevet

Har største lovlige dim ifølge tuv bak ja, og ifølge fyren på bt som kikka over papira så skulle det være plankekjøring om klaringen var grei :) så er litt spent på akkurat det.. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Skrevet

De som evt. lurer på hva som egentlig står i loven, kan jo se her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#13-3 og gå til avsnitt 6.1 der står det om felger og endring av innpress...

Men hva er orginal innpress på bilen og hva er det på felgene dine? om du ikke har mer en 7,5mm på hver side, så hadde ikke jeg gidda å gått på noe visning med bilen... for du har det jo svart på hvitt at det er lovlig i henhold til lovverket :)

Skrevet

Ja, men så er det forskjellig dimmensjon forran og bak og da må det godkjennes vistnok. Hadde det vært likt forran og bak og innen for 7.5% osv hadde det ikke vært nødvendig. :)

Skrevet

Står jo at hvis de er ulik dim, må de fortsette å ha ulik dim, og med samme marginer for avvik på alle felger :)

Les andre setning på 6.1 h)

Mao 225 foran og 255 bak, må bli 235 og 265, 245 og 275 e.l.

Skrevet

Leste ikke den der :)

Men i følge fyren på bt måtte det godkjennes. Så får høre hva dem sier :)

Edit:

Ja, om bilen er levert med forskjellig dim, sedan e39 er det men ikke touring. :) Derfor må det godkjennes :)

Skrevet

Ja, det sier de nok at det må.

Ser min egen har notert felger med ulik dim, under merknader i vognkort.

Vet ikke om forrige eier har blitt sendt på visning etter teknisk kontroll, eller om han gjorde det på eget initiativ. Kan legge ved et bilde av mitt vognkort om 2 strakser.

y9e4hburtv3q535hswyh.jpg

Nå har jeg 235/35-19 og 265/30-19 montert på bilen. Så håper det ikke blir lagt merke til, eller at jeg i verste fall kan henvise til lovdata. Hehe. Hadde jo godkjent justerbar senk i forrige vognkort, og ettermonterte et ujusterbart sett i et annet merke. På EU kontroll osv., så de bare "godkjent senk" i vognkort, og gikk aldri inn på detaljer vedr delenummer og produsent osv.

Men dette bildet var mest for å illustrere at det er fullt mulig å få ulik dim godkjent i vognkort, sånn om noen var i tvil. :)

Skrevet

Det må vel ikke godkjennes om man har forskjellig framme og bak, BMW er jo typegodkjent med det... ialefall de fleste uten at jeg har full kontroll på akkuratt det.

I døra på min har jeg en fin lapp som sier at min er typegodkjent fra fabrikk med ganske så mange dimensjoner fra 205/55/16 til 255/30/19 bak

hiofses5uoeevxewv1jd.jpg

Uansett så går det nok glatt igjennom om du har papira med, så er ikke så mye å bekymre seg for. :)

Skrevet

Ja, slik jeg har forstått det, så er E39 sedan godkjent med forskjellig dim, siden E39 M5 har dette fra fabrikk..

Men slik er det ikke på touring, den ble aldri levert med forskjellig dim fra fabrikk så derfor må den inn og godkjennes med felgene..

I min lapp i døra står det forskjellige dimmensjoner men alle er like forran og bak. :)

Ja nei det burde ikke være noe problem, eneste klaringa jeg lurer på hvor pirkete dem er.. :)

Syns bakdekka ligger godt ut i hjulbuen, men ser ut til at dem går klar når jeg trykker opp hjulet da.. :) FOr bare krysse fingra og satse på at dem er fornøyd :)

Edit:

Så nå i TÜV papira at ET er 18 og 13, står under "Einpress- tiefe (mm)". Kan det stemme? :)

Skrevet

Står det der, så stemmer det sikkert da :)

Men så lenge du har samme dim på dekka som står i papirene, så er jo dette sjekka og godkjent av TÜV i tyskland :) den klaringa er jo da grei....

Merkelig at Touringen ikke ha ulik framme og bak når sedan har det....

Men akkuratt den der lappen varierer jo veldig... mamma har en e90 2010 316d og der står det bare 16" i døra, mens min 09 E91 320xD har alt fra 16 til 19", vet ikke hvorfor det er sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...