Gå til innhold

Powerflex foringer godkjent for EU/biltilsynet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallais Bimmers!

Var på EU med bilen og fikk beskjed om at fremre foring på bærearm bak var gåen på begge sider. Dro så til GS og tenkte jeg skulle prøve Powerflex, da de kan byttes uten at man blir helt huleboer og ender opp med å finne på nye banneord pga standardforingene ikke går inn :D. Fikk da beskjed av mannen på GS at powerflex kunne bli et problem på EU kontroller pga de gjør at foringen ikke gir etter ved en kollisjon slik som det er ment og at bilen ikke ville bli godkjent med powerflex. Jeg endte da opp med standardforingene og sparte ca 400kroner på det, men i ettertid har jeg bare gått rundt og lurt på dette, og jeg gruer meg jævlig til å begynne på dette, da det er et helvete å gjøre uten spesialutstyr.

Noen som vet noe, eller har opplevt at powerflex ble et problem i kontroller/EU godkjenning? Vet at bilen og styringen blir litt stivere osv, men dette er for meg bare positivt, sist jeg ga skikkelig på med bilen akselererte den mer mot siden før den gikk frem pga foringene :D merker det også veldig på sporete veier.

Veldig takknemlig for raske svar, da det enten blir helvetes-søndag i garasjen med standardforingene eller Gla-Mandag med powerflex :D

For de som ikke er helt sikker på hvilken forum jeg snakker om, Se bilde: (kamera peker mot fronten av bilen, bildet viser hjulbue H.S. Bak.)

RTAB_16.jpg

Skrevet

aldri hatt problemer med godkjenning, dem på vegvesenet sa heller ikke noe til meg når eg var der sist.

svakeste leddet er vel foringene ja, men når du monterer poly foringer, så flyttes svakeste leddet til kuler. så det negative med poly er at muligens bilen eter kuler :)

Skrevet

Aldri hatt problemer med det, eller hørt om det.

Men, foringen det er snakk om kan jo alle bytte hjemme selv med en drill og en hammer. Husk også at bilen må på hjulstilling etter bytte av disse.

Skrevet

Igjen, hammer. Disse er to delt støpering på. Du ser ingen på bmw som bruker noe spesialverktøy på disse, da det tar alt for lang tid.

Skrevet

My bad. Jeg ser nå at du har e36, og jeg er i e46 verden. Vet ikke om det er verre å få inn på e36? Men på e46 er dette gjort meget kjapt, og de er jo prinsipielt like, dog muligens så forskjellige at det ikke lar seg gjøre på samme vis.

Skrevet
My bad. Jeg ser nå at du har e36, og jeg er i e46 verden. Vet ikke om det er verre å få inn på e36? Men på e46 er dette gjort meget kjapt, og de er jo prinsipielt like, dog muligens så forskjellige at det ikke lar seg gjøre på samme vis.

Ser forsåvidt likt ut, men også her bruker alle jeg finner en hjemmelaget form for presse:

se f.eks:

Skrevet

Om det er likt:

Bor ut gummien i foringa, slik at du komme til ringen. Slå denne ut med eks meisel. Sett ny foring i, bank symetrisk til den står i senter.

Så enkelt. Og selv om man har spesialverktøyet så går det faktisk kjappere å gjøre det sånn.

• 3 weeks later...
Skrevet

Ja...

Har nettopp vært på EU kontroll...

Fikk feil på foringer, begrunnelse: "metallhylsen er helt løs fra gummien"

Dette er jo hele poenge med powerflex, at de er enkle å montere pga de ikke må presses og fremdeles henger sammen slik den skal.

Ifølge mekaniker var dette en katastrofe og betydde i praksis at bilen hadde styring på alle 4 hjulene, ifølge han var det såvidt han lot meg kjøre hjem igjen.

Makan til møkkamekaniker skal man lete lenge etter...

Så nå har jeg ringt QWT Bergen der jeg kjøpte disse, de har igjen tatt kontakt med leverandør, som nå sender over godkjenningspapirer fra EU`s kontrollorgan. I tillegg har jeg ringt Statens vegvesen/Biltilsynet som bekrefter at Powerflex er godkjent og som igjen skal ta dette med verkstedet i dag.

I mellomtiden er bilen fremdeles ikke godkjent, jeg kranglet meg vekk fra å betale for kontrollen da mekanikere ikke kunne sakene sine. Ikke faen om jeg betaler en mekaniker som ikke kan jobben sin!

Regner med at det hele er oppklart på mandag/tirsdag slik at bilen blir godkjent.

Skrevet
Ja...

Har nettopp vært på EU kontroll...

Fikk feil på foringer, begrunnelse: "metallhylsen er helt løs fra gummien"

Dette er jo hele poenge med powerflex, at de er enkle å montere pga de ikke må presses og fremdeles henger sammen slik den skal.

Ifølge mekaniker var dette en katastrofe og betydde i praksis at bilen hadde styring på alle 4 hjulene, ifølge han var det såvidt han lot meg kjøre hjem igjen.

Makan til møkkamekaniker skal man lete lenge etter...

Så nå har jeg ringt QWT Bergen der jeg kjøpte disse, de har igjen tatt kontakt med leverandør, som nå sender over godkjenningspapirer fra EU`s kontrollorgan. I tillegg har jeg ringt Statens vegvesen/Biltilsynet som bekrefter at Powerflex er godkjent og som igjen skal ta dette med verkstedet i dag.

I mellomtiden er bilen fremdeles ikke godkjent, jeg kranglet meg vekk fra å betale for kontrollen da mekanikere ikke kunne sakene sine. Ikke faen om jeg betaler en mekaniker som ikke kan jobben sin!

Regner med at det hele er oppklart på mandag/tirsdag slik at bilen blir godkjent.

bare latterlig :P

håper det ordner seg ivaffall :)

Skrevet
Powerflex kan bli utslitte de også:P

Dritt og møkk kommer mellom foring og metallhylse og sliter på foringa....

Disse ble byttet fra revnet orginalforing til powerflex nettop for denne EU-kontrollen...

Har snakket med butikken jeg kjøpte powerflex fra, QWT, deres partner BSR skal godkjenne powerflex foringene.

Skrevet

Bra Ørjan ! Ikke betal når verkstedet ikke gjør jobben sin bra nok. Det er bare å drite i å komunisere med inkompetente folk som hevder at en stiv bakstilling med powerflex styrer på alle hjula ?

Dra til et annet verksted å ta EU. Mekanikkeren skal jo sjekke om det er slark i foringene og ikke bry seg med hvilken farge/merke det er.

Skrevet
Bra Ørjan ! Ikke betal når verkstedet ikke gjør jobben sin bra nok. Det er bare å drite i å komunisere med inkompetente folk som hevder at en stiv bakstilling med powerflex styrer på alle hjula ?

Dra til et annet verksted å ta EU. Mekanikkeren skal jo sjekke om det er slark i foringene og ikke bry seg med hvilken farge/merke det er.

Mekanikeren hadde ALDRI hørt om powerflex før, men han var vandt til standardforinger der gummien er vulkanisert fast i metallhylsen i midten. Ifølge hans logikk var foringen gåen når gummien(eller i dette tilfellet polyurethan) ikke var festet i metallhylsen.

Jeg forklarte han at disse kom slik og at metallhylsen satt godt på plass der, og at det ikke var noe bevegelse da det ikke var slakk noen steder i det hele tatt. Dette lo han bare av og ba meg forklare hvordan det ikke kunne være bevegelse når metallhylsen ikke satt fast i gummien, jeg sa da at gummien ikke var gummi, men polyurethan som er mye mer slitesterk og som er en del hardere enn gummi, hylsen kunne ikke bevege seg med mindre polyurethanforingen gjorde det samme, og da vil resultatet bli helt likt som en gummiforing, hvor hylsen beveger seg sammen med gummien... Han avfeide det hele med at jeg ikke visste hva jeg snakket om, da jeg ba en begrunnelse på hans mening og spurte om han kunne vise meg på bilen min, som var jekket opp 5meter fra kundemottaket ble jeg avvist og fikk beskjed om at bilen aldri kom til å bli godkjent på hans verksted, men muligens kunne jeg finne et jallaverksted som godkjente noe slikt. Jeg hadde da vist han bilder av foringen og monteringsmåte, samt at det blir brukt i f.eks bilsport, og derfor var det lite sannsynlig at de bruker slappe foringer ettersom kravene er enda strengere i et slikt miljø. Men alikevel avviste han dette. Jeg innså at dette ikke gikk noen vei, og prøvde å si på en fin måte at jeg mente de måtte ta etterutdanning som mekaniker hvis de ikke kunne regelverket eller hvordan en foring fungerer i praksis, og at jeg ikke kom til å betale for dette. Vi ble da enige om at jeg skulle betale når jeg kom inn for etterkontroll etter jeg hadde skiftet foringene. Dette kommer ikke til å skje.

Jeg hadde fått dårlig tid etter dette og måtte kjøre til jobb, da jeg ankom jobb ringte jeg statens vegvesens tilsynsgruppe (de som følger opp kjørelærere og EU godkjent verksteder) de bekreftet min side og ringte verkstedet, verkstedet tok da ikke telefonen. De kommer derfor på besøk hos verkstedet iløpet av neste uke. I mellomtiden kunne jeg få foringene godkjent hos trafikkstasjonen i fyllingsdalen (bergen) eller få det godkjent på et skikkelig verksted (direkte sitat fra mannen jeg snakket med).

De får med andre ord litt trøbbel med dette, hadde ikke forventet at statens vegvesen tok dette seriøst nok til å ta grep, og iallefall så snart. Hadde forventet iløpet av 2015 at de sendte en mail eller lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...