Gå til innhold

problemer med ac vifte på e39?


elo1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Ac vifta foran på radiator vil ikke starte på min 540 i 1999 mod.Det er den med 3 ledninger,og det er strøm og gods i de 2 grove..den tynne er vel styring? Den har vart på bmw forhandler ,men de fant ikke ut av det..skiftet tørker,trykk sensor,fylt gass ingenting hjalp..Er det noen har som har hatt lignende probleme så vil jeg vare veldig takknemlig for tips..

Om noen vet har koblingskjema hvordan den er styrt ?

Mvh Elo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer klimaanlegget?

Selve vifta i grillen skal ikke starte uten at det er veldig varmt. Køkjøring eller tomgangskjøring en stekende sommerdag feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaanlegget fungerer fint då lenge temp ikke er over 25 + og då lenge en kjører og ikke står i kø..hvis jeg har kø kjøring da går ikke vifta og sikkerhetsventilen slår ut og mister gass,pga.høyt trykk..når jeg følger med verdier på klmastasjon så stiger høytrykk over 20 bar uten st vifta går..bare noen ganger blir den aktivert smått og går noen runder og stopper..har det vart problemer med styring av disse viftene på bmw ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sikkerhetsventilen slår ut så er det definitivt et problem med kjølingen.

Viftene får du jo kjøpt brukt på hoggeri.. for overkant av 1000,-

Det er et pulstog som er styringen til AC vifta... du må med andre ord ha tilgang til et Scoop for å sjekke dette.

(Hvor bor du? Jeg har Scoop, men bor i Porsgrunn)

Ellers har du her et blokkskjema:

hwv7gx21z5xcydp000rh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Har ikke hatt bruk for det enda, men det ser jækla stilig ut.. :P Ikke vet jeg hvordan det skal brukes heller, så får kjøpe et når jeg trenger det.. :P

Det er mest brukt til å kontrollere pulserende signaler... men kan og brukes til å se spenningsendringer, signalbrudd, støy o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen

Har sjekket en del ang.klima på min bil og styring..kjøpte helt ny vifte hos bmw,men fortsatt samme problemer,den gammle vifta var ødelagt så måtte kjøpe ny uansett.Har sjekket ledningsnett følere er skiftet,det eneste jeg står igjen med er ihka ( klimapannel)-styreenhet.Motorstyreenhet aktiverer vifta foran noen ganger men det er helst pga.motor temp og ikke klimaanlegg trykk.

Jeg lurer da på om det er mulig å avlese trykk verdier i klimastyreenhet med diagnose utstyr,så jeg tenker at enten så mottar ikke ihka riktig info eller så sender den ikke riktig info til motorstyreenhet.Mulig at den klimapannel ikke er fra den bilen siden den var ny fordi en gang sa dem på bmw at de ikke fikk kodet den og mulig at den ikke tilhørte bilen min

Jeg håper at noen kan komme med noe innspill her,så jeg slipper å bytte dyre deler

Mvh Elo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du vet så er det trykket som starter vifta.

Så du må aktivere vifta med diagnoseapparatet for å sjekke at styreenhetene vil aktivere vifta.

Vil de det så er can kommunikasjon i mellom de ok og vifte ledningsnett ok.

Så må du starte klima med trykk måler på og se at manometeret og avlest verdi med diagnose er likt.

Når trykket øker til et visst trykk skal vifta starte. (husker ikke i farten på de, men trodde det var ca 8 bar, men det kan vi finne ut nøyaktig)

Har sett flere med avirret kabel ved kontakt til vifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for svaret

Ledningsnett ved vifta er ok og vifta er ny,jeg må sjekke de verdiene i klimastyreenhet og prøve å aktivere vifta...er det noen hobby test utstyr å anbefalle for å avlese verdier og kunne kjøre aktører?

Elo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...