Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snart på tide med oljeskifte nå.

Jeg har en 04 E61 525d.

Må man bruke Castrol eller går det bra med f.eks Statoil osv.

Såklart med samma spesifikasjoner som bmw krever.

Skrevet

du kan bruke hvilken som helst olje bare den har samme spesifikasjoner eller høyere. det er bare å søke litt rundt så er det mangen diskusjoner om hvilken olje som er "best"

Skrevet

Vil anbefale å bruke kvalitetsolje.

På min BMW begynte bilen å tikke ved bruk av castrol magnatec 5w40. Skiftet til mobil3000 og har ikke tikket siden.

Litt rart synest jeg, med tanke på at castrol er anbefalt

Skrevet

Jeg har sjekket litt rundt nå og funnet ut at Statoil LazerWay LL 5W-30 har samme spec som castrol f.eks.

Når man går inn på sidene til statoil og castrol for å sjekke hvilken olje som passer bilen så er jo det nesten helt lik

tekst som kommer opp. Ser jo ut som samma olja nesten.

Skrevet
du er ikke aleine om å få flipperspill med castrol! så aldri castrol fra min side ;)

+1

Akkurat det samme på min m52, men byttet til Agip så ble tikkelyden borte :)

Skrevet

Castrol er sikkert bra nok men jeg fikk også penere gange på motoren etter overgang til Mobil1,mye reklame gjør vel at mange kjøper den overprisede castrol olja.

Skrevet

+1 på Mobil 1 olje. Har selv kjørt 5w 30 Esp de siste årene på min 2000 530D men har gått over til Mobil 1 Peak life 5w 50 nå.

Skrevet

Litt lettet etter å ha lest gjennom kommentarer nå :D

Tenkte jeg ville bli grillet på et spyd når jeg snakket negativt om Castrol :D

Fint å se at ikke bare jeg er av den oppfatningen.

Skrevet
Vil anbefale å bruke kvalitetsolje.

På min BMW begynte bilen å tikke ved bruk av castrol magnatec 5w40. Skiftet til mobil3000 og har ikke tikket siden.

Litt rart synest jeg, med tanke på at castrol er anbefalt

De 4 BMW motorene jeg har hatt har aldri tikket med castrol, ikke engang med 0-30 olje som er tynnere enn din. Jeg bruker Castrol Edge på mine motorer, den er anbefalt til mine motorer fremfor Castrol Manetic av Castrol selv. Ser det er mange som bruker magnetic, men skjønner ikke hvorfor så lenge Castrol anbefaler Edge. (Castrol's hjemmeside).

Har også lest innlegg tidligere der det er sagt at motoren tikket med Mobil1 men ikke med Castrol. Jeg vil påstå at begge disse oljene er av beste kvalitet og at ingen av dem vil ha merkbar forlengelse av levetiden på motoren i forhold til hverandre. Men det finnes alltid noen raringer som tror de har doktorgrad i smøreolje og som påstår at du ødelegger motoren med Castrol eller Mobil.

I ditt tilfelle bør du selvsagt bruke oljen som ikke tikker.

Skrevet

Litt nysgjerrig på hva jeg skal begynne å bruke selv. Kjøpte bilen for litt over en uke siden, vet at far i huset er glad i Castrol, og ifølge Castrol sine sider anbefaler de EDGE (FST) 0W-40 A3/B4, dette er forøvrig en E46 328i 2000 modell. Usikker på hva som er på bilen fra før, men uansett så tenker jeg meg en oljeskift i nærmeste fremtid, men er som sagt litt usikker på valg av olje. Så hva er det folk her anbefaler? Virker som det står mellom Castrol og Mobil 1.

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke det spiller noen rolle hva man bruker, så lenge oljen tilfredsstiller kravene som er oppgitt. Husk at om man følger serviceindikatoren så må olja være longlife. Jeg har god erfaring med Castrol og kjører kun det på den nyeste børsa. Bytter på ca 15' km i stedet for å følge bilens intervall, men bruker likevel longlife. Gammelkjærra går på det som var billigst der og da. Akkurat nå Mobil3000, men kan ikke si jeg merker noen forskjell på Castrol, Felleskjøpet eller Mobil. Partikkelfilter krever vistnok en egen oljekvalitet, hvis man skal tro gimmicken fra oljeleverandørene...

• 2 months later...
Skrevet

Har nå kjørt en del mil på Castrol oljen etter førstegangsservice. Da jeg tappet av original oljen så var den fortsatt blank og ren, jeg byttet oljen etter 2500km. Bare etter noen mil med Castrol så har den blitt svart, men har en merkelig svart farge som jeg ikke liker og heller ikke er vant med. Egentlig har jeg aldri hatt noe tru på Castrol og spesielt ikke etter dette. Først synes jeg den ble svært raskt svart, vesentlig raskere en andre gode oljetyper som jeg har erfaring med, det jeg vet er at Castrol har mye svovel i seg, kanskje dette medfører at oljen blir svart av seg selv når den blir varm. Oljen skal ikke bli svart av en ren motor, så argumentet for at den renser meget godt holder ikke her. Trur ikke denne oljen kommer til å bli i min motor så lenge, blir nok til at jeg går over til noe annet som jeg stoler mer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...