Bayerfun Skrevet Mai 21, 2013 Forfatter Skrevet Mai 21, 2013 Hehe, ja jeg skal bytte de. Skal samtidig rense innsug og EGR samt ta bort og blende av swirl-flaps (hvis den ikke har spist noen ennå da). At fire glødeplugger ikke er helt i orden forklarer litt rufsete gange når den er kald, men ellers når den er varm så burde ikke de ha noen betydning (mener nå jeg).
Bayerfan Skrevet Mai 21, 2013 Skrevet Mai 21, 2013 Ta en titt på http://www.bba-reman.com/content.aspx?content=hints_and_tipsBBA%20Reman web side for å se om din bil har kjente ecu/sensor feiler. Synes for øvrig at ecu'en din leser veldig høg kjølevannstemp.
Bayerfun Skrevet Mai 21, 2013 Forfatter Skrevet Mai 21, 2013 Fant ikke så mye info på BBA Reman, iallefall ikke noe som tilhører 7-serie eller diesel i det store og det hele. Har også lagt merke til at den leser litt høy temp samt at enkelte verdier er langt utenfor spec. Tror dette er INPA sin skyld, mulig litt gammel database (og jeg finner ikke noe nyere). Får advarsel om at ECU-ens software er nyere enn det som ligger i INPA når jeg kobler til. Kjølevannstemperaturen er under testen akkurat ved driftstemp (indikatoren i turtelleren har akkurat slukket), så ca. 80 grader i følge Torque.
Bayerfan Skrevet Mai 21, 2013 Skrevet Mai 21, 2013 I første post i "den store diagnosetråden" av alpejohn er det en liste over medlemmer som tilbyr diagnose, er noen av disse i nærheten av deg? Tror det er viktig å få en skikkelig diagnose med riktig sw.
Bayerfun Skrevet Mai 21, 2013 Forfatter Skrevet Mai 21, 2013 Får først se om jeg får fatt i en oppdatering til INPA, så ser jeg om verdiene viser innenfor skalaen.
Bayerfun Skrevet Mai 24, 2013 Forfatter Skrevet Mai 24, 2013 Får håpe TRF eller noen andre kan svare på denne: Jeg mistenker at MAF kan forårsake noen av motorproblemene mine. Jeg er ikke i stand til å finne referanser eller verdier til hvordan den bør måle under visse forutsetninger. Er det noen som kan gi meg noen pekepinn på dette? Har ikke lyst til å bytte dyre deler på måfå Bruker INPA til diagnose (men har kanskje versjon-mismatch).
Otis Skrevet Mai 24, 2013 Skrevet Mai 24, 2013 Jeg kan ikke INPA utenat, men DIS kan vise alle verdier slik de skal være og hvordan de faktisk er. Vil anta at INPA kan det samme, men jeg vet ikke hvor.
Bayerfun Skrevet Juni 10, 2013 Forfatter Skrevet Juni 10, 2013 Hei hei Har kikket litt mer på bilen mens det har vært vær til det ute. Kikket på luftfilter og konkludert med at dette bør byttes, dog langt fra noen struping. EGR-ventilen ser faktisk mistenksomt ren ut Altså, det er skitt der, men langt langt mindre enn forventet - spesielt.. Med motoren i gang, så koblet jeg av LMM. Den forandret litt karakter og en "ulyd" ble borte. Gassresponsen virket langt bedre når jeg sto parkert, så jeg prøvekjørte den. Virket med en gang litt mer snappy og velvillig, men kan være en placebo-effekt. Jeg kan dessverre ikke kjøre uten LMM til vanlig, for hvis jeg starter motoren uten LMM tilkoblet får jeg "Emissions fault" opp og den går i nødprogram med påfølgende dårlig respons. Tror jeg får satse på å bytte LMM. Litt på måfå, men jeg får ikke INPA til å vise verdier innenfor skalaen her. Skulle kanskje ha funnet en oppdatering til INPA for å se om det hjelper på diagnosen.
DieselMotor Skrevet Juni 10, 2013 Skrevet Juni 10, 2013 Jeg tror du rett og slett kan ha en elektronikkfeil eller dårlig kobling/dårlig ledningsnett. Når 4 stykker glødeplugger ryker nesten samtidig så kan det ha andre årsaker. Jeg mistenker at jeg ikke bor langt unna deg og wicky og jeg har OBDII feilkodeleser som på vei med posten fra Hong Kong. Kommer nok innen denne uken her. Jeg kjøpte appene Torque og BMWhat og lånte en OBDII Bluetooth kodeleser av en kompis. Torque leser bare de akutte feilkodene, mens BMWhat klarte å lese alt som har skjedd med bilen. Den leste alle de samme kodene som Bavaria på Åråsen gjorde, og med en forklaring+feilkoderapport som blir sendt til pc via mail. Hvordan det er med din 7'r og kompatibilitet ECU'r og BMWhat, tør jeg ikke svare på. Du har altså ikke funnet noen feilkoder på noe unormalt? BTW, du må ikke være så nervøs for ulyder og slikt hehe Hende at motorer og maskiner lager litt andre lyder ettersom de blir litt eldre.
Bayerfun Skrevet Juni 11, 2013 Forfatter Skrevet Juni 11, 2013 Hei DieselMotor, Jeg bruker i all hovedsak INPA til å ta diagnose med og føler meg relativt komfortabel med det. Elektronikkfeil som i "dårlig kontakt" el.l. tviler jeg litt på. At glødepluggene nå ryker i tur og orden ser jeg på som normalt, pluss at det kan være glødekontrolleren som tuller det til. På min E39 røk 4 stk. omtrent "samtidig" - og det var faktisk pluggene som var gåene. Jeg har ikke noen andre feilkoder lagret noe sted, bortsett fra en ultralydstransducer til PDC-en bak. Andre feilkoder har jeg forårsaket selv under testing (koblet fra LMM f.eks.). Det jeg mangler er referanseverdier for hva en frisk LMM bør måle under gitte forutsetninger. Min INPA leser live data fra LMM som er langt utenfor skalaen, men det er trolig pga. en versjonskonflikt. Når det gjelder girkassen, så skal jeg reise ned til RATS for et olje og bunnpanneskift samt at de får prøvekjøre den. Når det gjelder lag og variabel effekt, så tror jeg litt på at LMM kan være synderen. Regner med jeg slår flere fluer i én smekk i sommer; bytter dieselfilter, glødeplugger, renser innsug og EGR (deaktivere?), tar bort swirl-flaps, bytter luftfilter og LMM. Kan i samme slengen ta en kjapp test av dysene nå som jeg allerede har utstyret til det etter mine E39-problemer.
Bayerfun Skrevet Juni 19, 2013 Forfatter Skrevet Juni 19, 2013 Vel, da er det bare å vente på litt deler. Bestilte "alt" av typiske filtre, glødeplugger og ny LMM. Får bytte litt på måfå, så vet jeg iallefall at dette er i orden. En fin anledning til å rense innsuget + EGR og ta bort swirl-flaps også dette Blir spennende å se om jeg må kode inn den nye luftmassemåleren
2fast4u Skrevet Juni 19, 2013 Skrevet Juni 19, 2013 Hei Jeg har en E61 525d 2007 mod med samme kasse og AKKURAT samme symtomer som jeg nå er lei av. Jeg har også vridd hodet av meg for å prøve å finne ut av dette. *Skiftet olje og filter i høst *Oppdaterte software på motor og gear for 14 dager siden (Verkstedet prøvekjørte og mener den er bra) SOM DEN IKKE ER!! Byttet alle glødeplugger i vinter INGEN FEILMELDING PÅ MOTOR OG GEAR. Jeg Har ei mening om at dette kan være monitroniken i girkassen som er synderen. Når jeg setter den i sport er det enda værre. Da er det mye rykk og napp ved gearskift både på opp og nedgiring. se denne linken. fra ebay tyskland. http://www.ebay.de/itm/Mechatronic-Inst ... 1c33b86de9 Skal ringe og høre hva dem mener imorgen Tenkte på lmm jeg også. men er litt i tvil. Hold tråden oppdatert )))
Bayerfun Skrevet Juni 22, 2013 Forfatter Skrevet Juni 22, 2013 Da har pakken fra Koed kommet og mens det var et lite snev av oppholdsvær i dag, gøv jeg løs på å bytte litt deler Etter usedavnlig mye knot og bannskap pga. kronidiotisk ingeniørkunst mtp. tilgangen på luftfilteret, så fikk jeg byttet både luftfilter og luftmassemåler (+ kupeluftfiltere). Når alt var klart dro jeg ut på en liten prøvetur. Kjørte normalt pent til jeg hadde skikkelig gjennomvarm motor før jeg begynte å teste litt mer aktivt. Kan kanskje si at den kjennes litt friskere ut når den først gidder, men jeg har fortsatt en frustrerende delay fra jeg trykker på pedalen til det skjer noe Fra stillestående på tomgang i sportmodus så tar det 2-5 sekunder før motoren har orket å snike seg opp i 1500 rpm og det begynner å skyve nevneverdig. Når den først gjør det så tar den greit løs i både 1. og 2. gear dersom alle restriksjoner er skrudd av. Man kan jo med en gang tenke at dette er turbolag, men det samme skjer dersom jeg har 2000 rpm og litt pådrag før jeg klemmer pedalen helt ned. Den girer ikke ned, bare øker litt i turtall noen sekunder før den gir fullt øs (og DA kanskje girer ned). Dagens diagnostikk: - Ingen nye feilmeldinger på DDE før LMM-bytte. - Resatte servicehistorikk på microfilter (kupeluft) - Resatte servicehistorikk på diesel partikkelfilter (irriterende påminnelse uten varsler for høyt mottrykk) - Etter prøvetur med ny LMM får jeg varsel om forhøyet mottrykk i partikkelfilter (via INPA). Trolig fordi jeg resatte den og at den da forventer et nytt filter. 19,69mbar "Difference pressure above particle filter". - INPA gir fortsatt helt tåkete verdier på luftmengde og innsugstemp. Versjonsproblem!? - Turboen kjennes frisk ut, ingen slakk noen veier og den spinner lett Ok.. Hva gjør jeg nå mon tro? Jeg hadde et håp om å resette adapteringsverdiene via INPA, men jeg fant ikke dette, selv om jeg mener jeg har sett det. Mulig jeg blander med E39-en altså.. Regner med at ny LMM bør kodes inn eller at adapteringen resettes (iallefall i følge BMW). Gammel LMM har delenummer: 0 928 400 504 Ny LMM har delenummer: 0 928 400 529 (Bosch) I kveld har jeg lett overalt på nettet etter en oppdatering til INPA, men er ikke i stand til å finne noe vettug. Er det noen som kan bidra med informasjon til hvor jeg kan finne en oppdatering? Jeg har i dag 5.00 oppdatert med "Referenz April 2006". Denne er for gammel for softwaren til DDE6 i min E65 (se tidligere post om versjonsproblem). Begynner å bli mektig lei dieseldyret selv om jeg elsker å kjøre den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå