janerik171187 Skrevet Mai 12, 2013 Share Skrevet Mai 12, 2013 (endret) flytta til innlegget under for å lettere kunne endre overskrift Endret August 6 av janerik171187 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 16, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 16, 2013 har 3stk e30'r, hatt felles topic en stund nå, men tar å splitter de i 3 topicer for å få mer orden på hva som skjer med hvilken bil org tråden http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=11&t=124131 vognkort: dette er da om min 1983 323 godkjent med turbo i vognkort, kjøpte den i 2009, da sto det i en m52b28motor, men den ble solgt og fikk tac i en m20b23 preppa til turbo heller. specs på motor, motor: m20b23, bygd for turbo med 8.3:1 i komp. planet&honet blokk samt seriøst bearbeidet topp fra EBB. Veiv nitrert av V.S (kvittering) nye ARP bolter, alle lagre, stempelringer nytt. kjørt et par tusen km med ca 0.5bar i ladetrykk. kkk27 turbo, kina wastegate, kinagrenrør, stor cooler og oljekjøler, 3" eksos/trykkrør, m3 3,2 dyser (om jeg husker rett) og enten datasprut eller 535 lmm/dyser og såkalt snikturbokit. [ Bilde ] bilde da jeg hentet den litt bilder fra bytte av frontramma på bilen begynte med å borre ut alle punktsveisene på fronten til 323'n, men så kom jeg på at dne trenger jo ikke være pen siden den skal byttes så gikk for å kappeden av istedet før: ferdig strippa front: blir litt jobb å rett opp detta her tror jeg denna siaser bra ut mangler noevesentlig her, såbra jeg skalbytte ut hele fronten så jeg får brukt panseret "riktig" delebilen ferdig strippa, synd å kappe den opp igrunn da den er så rustfri, men sånn blir det når man trenger deler her mangler det noe hehe:P ser jo foroldsvis greit ut å bytte igrunn, rakk\gadd ikke mer idag tenkte igrunn å ikke sveise på den nye, men skru istedet, er jo veldig kjekt når man skal bytte motor å kunne skru den av. bare se hvorgodplass det er her: i forhold til her: fått byttet nesten alt på fronten nå sett bort ifra der dne var litt krunsja på passasjersiden, men er nesten ferdigmed å tilpasse nye delen så blir fikset neste helg. for de litt oppmerksomme så ser du kanskje at fronten bare er skrudd fast med selvborrende skruer men det var bare for å se at det ble riktig før jeg sveiser neste helg. prøvemontert panser og skjermer og det ser ut til å bli bra, kappet ut front fra delebil fjernet biter som ikke skal sitte på montert inn midlertidig for å se åssen det passer sprekken mellom panser og skjerm er jeg ikke helt fornøyd med, men så er jo skjermer og alt bare montert med et parskruerså lar seg justere når jeg er ferdig. ser bra ut med nye deler mangler bare dette hjørnet nå driver å vurderer om jeg skal bytte denne biten eller ei, blir nok til å bytte da jeg har en som er strøken. har nye delen her nesten ferdig tilpasset dette borret er digg å bruke når man borrer ut punktsveiser ferdig sveiset fronten div fra når radiatorfester og oljekjøler/ic ble montert fått laget braketter til cooler, oljekjøler, skulle lage toppfestene til radiatoren, men glemte igjen den siste gummibufferten å ha på bånn så må ta det imorra. bilder: prøvemonterte litt for å se hva jeg må tilpasse i frontblekket, og holder å kappe litt igrunn, ellers så går det bra. litt testmontering av motor og tilpassing av trykkrør har da fått inn en motor for å tilpasse litt rør til ic etc. litt skeptisk til klaringa oppover fra turboen men går vell håpe carbonpanseret ikke smelter der har og fått sveisa trykkrøra, gjenstår å se om de ble tette menne slang på et lag grunning så de ikke ruster så lett ivaffall. må nok wrappe eksosen, da er ikke mer enn 1cm til silikonslangen men her er bilde av trykkrør montert ivaffall. fått nye lykter til en av bilene mine idag, ikke helt sikkert hvilken det blir ekte gule, ikke noe film greier. ca 1700kr endte de på, ikke billig, men billigere enn nytt (ca 5k for nytt) da ble det brått bygging av ny garasje, så bilene ble satt litt på vent. så da var det å få bilen inn i nye garasjen da da er prosjekt: "få bilen inn i garasjen med vinsj" utført noen bilder: litt hjelp må man ha: der står bilen ennå: blitt veldig støvete/skitten av å stå i presenninggarasjen da. linselus kjekt med firmabil med awd til å taue so close but yet so far begynt å vinsje inn inne så nå er det å få gjort noe på den får ta meg en bestillingsrunde på koed med noen pakninger og litt smått jeg må ha. litt oljeslangelaging (skal byttes mest for å ha billig å prøve med enn så lenge) gjort noe smått idag tenkte jeg skulle se på å få oljekjøleren til å funke. kjøpte en som var ferdig modda til å funke med kinagrenrør av e30tic så pakket opp den først: demontert litt: litt skittent adapter da var det fram med avfetting og børste bruker denne satt på adapteret, har sjekket at det går klart av grenrøret ordna slanger, se om jeg får pressa meg noen istedet etterhvert må sette på noen oppheng/antiripegreier så det ikke blir lekkasje i de etterhvert, får se åssen slangene holder, skal tåle olje og nok trykk så går nok bra satt grenrøret på igjen, og begynte å se litt på det med hvor plassere wastegaten, ekke helt bestemt ennå sånn ca åssen downpipen blir wastegaten blir nok satt noe ca sånn her så var det tilbake til problemet med at jeg ikke har flensen til turboen, men fant en løsning som passet perfekt, noen som ser hva det har vært før? div eksosgreier update pakninga jeg fikk tak i: passet perfekt fått pælma inn isolasjonen jeg har kjøpt til garasjen inn, så skal se på om jeg isolerer litt til helga andre pakninga jeg kjøpte var litt stor, men passet perfekt til å blende av luft inn på turboen enn så lenge finni fram en rett stump rør til å lage overgang til wastegaten på turboen/eksosen begynt å modde en rørstump som skal til wastegaten og lagd hull til den blekke så verst med tanke på at hullet ble lagd med bajonettsag slipt klar til sveising begynt å sveis: slipt klar flensen til turboen sveisa sånn blir plassering av wastegate, må nok wrappe det meste av eksos pga varme sveist på vbænd flens ekke verdens beste sveiser, men bra nok til en som er selvlært , + det meste blir dekt av eksoswrap så gjør ikke noe. påbegynt downpipen, kappet litt sveist på vbånd satt på bilen prøvetilpasset litt rørbeter nedover, skal gå over til simons eksos så må lage et Yrør i 3" titta litt på det og ordne ferdig eksosen, fikk hengt opp simons bakpotta jeg hadde liggende (brukt men har kliss ny liggende og) finni fram potta og litt div rør: fått opp festene: fått opp potta: titta da litt på det å lage eksosen, men bestemte meg for å få på riktig girkasse og inn med mellomaksel først, så da ble det å ta ut motor getrag 240'n som sto i blir nok enten getrag 260 eller zf diesel kasse nå fått motoren opp i motorstativet noe som mangler skal da sette sammen siste delene som mangler på motoren før jeg setter den inn igjen gjorde litt smått idag. satte på wastegaten, og begynte å titte på røret fra grenrøret til wg'n wastegate på: måtte ha ene bolten ene veien, og andre motsatt vei for å komme til for å demontere. satt på flensen under til ned mot grenrøret fant et gammelt eksosrør fra en gasgas-trail sykkel som hadde passe dimm og greit med bøyer. sånn tålig tilpasset begynt med å lage hull i grenrøret, får file litt mer får se om jeg drar fram sveisen imorra og sveiser litt fått sveisa ferdig wastegaterøret. og satt på grenrøret med turbo etc på motoren igjen, noen bilder uten nye svada gjort noe mer nå. oljeretur montert (skal gå over til slange videre) oljefilteradapter montert, tenkte å ha oljetrykk/temp og olje til turbo ut fra den oljefilteret passer ikke da, men skal handle et kortere et som passer. satte på vanlige filteret enn så lenge henta litt deksler og div fra en facelift motor jeg hadde, hvem sier at det ikke er greit med skjærefjøl i garasjen fått på litt reimhjul og deksler siden dette er en prefacemotor så må jeg sette inn dette for å proppe hullet der fordeleren sto (bruke på kam'n nå) så oljepumpa funker. så da begynte motoren å bli greit satt sammen så tok å satt den inn for å sjekke klaringene på wastegaterøret/oljereturen all klaring er god klaring må bøye litt på oljereturen tror jeg hehe får se om jeg hører om jeg kan hente utløserlager på gs i løpet av påska om de har det på lager. evnt om jeg bruker 260 kasse, gjort litt mer nå kappa oljereturen litt så går klar av vangen nå, men kommer nok til å vrappe den så slangen ikke smelter ikke god klaring som du ser fått den opp på bukken finni fram girkasser og mellomaksler kjekt med planker i garasjen, måtte få motoren til å holde seg mest mulig vinklet for å få på kassa enklest mulig ble å bruke 260 kasse siden må bytte lager i veiva for å få på zf kassa + utløserlagerproblematikken så får bli zf når 260'n gir seg evnt den skal da opp hit: gikk uvanlig lett, selv uten jekk sånn skralle må man nesten ha for å få på de øverste boltene til kassa og starteren må finne fram litt giroverføringdeler i "lageret" fant seff siste hjulet til motorbukken når jeg er ferdig med den fant fram en giroverføring som funker oppe: fått opp mellomaksel ene bolthullet til opphenget er det dårlige gjenger i så må gjenge opp eller finne på noe annet. skal ut igjen nå, se om jeg titter litt mer på eksos bygging gjort litt mer nå fikk ordna bolthullet som var dårlig finni fram eksosdeler begynt med eksos downpipe modda litt for å gå klar av girkasseopphengsbraketten vbånd på hengt opp litt kappa til stussene på simonsen måtte da lage adapter fra 3" til 2x 2" fått tilpassa det tatt ned for å sveise det ferdig oppe gjorde litt i kveld forskjellen på org filter og det nye fått ordna på oljetrykkføleren og tempføleren og satt på sandwichplata og filteret lagt opp ledninger til det og. skjøta ledningen til org oljetrykkbryter bilder fra dagens økt fått opp trykk røra igjen lagd ferdig oljeslangen til turbo montert olje retur fra turbo wrappet montert nye gassflaska, 1500spenn kosta det å fylle lambda sondene og tempføleren som skal inn i eksosen sveisemutterne lagd hull blir ca sånn skulle da ta av downpipen, men kjekt å ha oppheng i midten på eksosen da, så ble å lage det fått av downpipen sveist inn mutterne satt på igjen på med rotor skjøta en ledning som var røket bynt å ordne litt elnett greier fikk på olje på motoren, og punmpa funker ivaffall kjekke med gjennomsiktige slanger fått på kjølesystemet den starter da med startgass ivaffall. så imorra er det prøve å se hvorfor bensinpumpa er død, så og at ladelampa er død, må titte på det, fikk med meg kameraet inn idag så kommer noe bilder her: de målerne henger veldig provisorisk bare for å kunne se litt mens jeg tester div ting bilen kjørt ut for egen maskin for første gang siden 2009, den gang sto det i en m52b28, nå er det m20b23turbo:) måtte nesten sette i en midlertidig stol byttet til 325 innsug prosjekt datasprut hadde da en hjerne fra en diesel liggende med riktig plugg som e30 facelift, passer på etter en bitteliten modifikasjon litt kapping i dekselet blir da noe ala sånn her med ledninger over til hjernepluggen fra haltechen begynt å merke ledningene med hva de er det jeg fikk gjort idag, skal holde på mer imorra, trenger tps fra m50 om noen har gjerne med pluggen til den og litt ledning og. bruker dieselhjernen mest pga ville ikke ødelegge ne fungerende m20 facelift hjerne og hadde dieselhjernen liggende men ingen bil å bruke den på. litt nye holderne til målere, tok og å testa åssen de målerholderne passer i e30, passer bra har fått turbochip'n så satt inn den. har 2stk bensintrykkregulatorer, en på 3bar og en på 2,5bar. prøvde 3bar'n da gikk den veldig fett (prøvde dog ikke med full drifttemp) satte på 2,5bar'n og da ligger bbl på 12 til 12,4, så er vell noe fet. men ikke så ille, går greit på tomgang og ser ut til å funke, men får ordne prøveskilt for å teste litt på veien. møkkatrangt å bytte plugger på den da, men hadde skralle som passet perfekt denne passet fint må få ordnet oljecatchtank på den, finne ut hvor jeg kan sette den først. fikk noen greier i posten idag skal holde på mer med denne nå bare få fikset ferdig det siste på cab'n først. prøve å kunne kjøre den på e30meet fått ordnet meg ny løsning på oljeretur nå, et fleksibelt rustfritt stålrør heller, så det smelter ivaffall ikke av varmen fra eksosen, skal holde på med denne i helga her, prøve å få motoren sånn dne skal være, og begynne på å se på å sveise rusta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RemyNG Skrevet Mai 17, 2013 Share Skrevet Mai 17, 2013 Så ut som en grei prosjekt det der. Men vet ikke helt om de armerte pvc slangene?! Blir det ikke ganske høy temperatur rundt turboen der? Med tanke på at de slangene er laget for vann og luft... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2013 Så ut som en grei prosjekt det der. Men vet ikke helt om de armerte pvc slangene?! Blir det ikke ganske høy temperatur rundt turboen der? Med tanke på at de slangene er laget for vann og luft... de skal byttes, lagde de pga jeg hadde slangene liggende og de passet i an koplingene, da fikk jeg ivaffall liv i bilen, men i utgangspunktet skal de tåle trykket, så de på kjøleren blir der i år tror jeg. men på turbo'n blir bytta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 17, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2013 gjort litt nå. fått denne inn i garasjen igjen. tok av hjula og driver å bytter bakdemperne så den ikke er så jævlig stiv hehe dette er så høyt jeg klarer å dytte bakbærebrua opp for hånd, dvs ekke rart det var stivt men fått på nye nå, men bilde senere. se hva jeg rekker i kveld Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 fått holdt på litt nå bytta oljereturen med et bevegelig rør heller da det smelter ivaffall ikke. fått ordna et par braketter fra delebilen for å få festa ekspansjonstanken og litt annet sånn det henger nå pussa der nedre braketten skal være denne funka fett til det sveisa fast litt grunning øvre brakett sveisa fast ble bedre nå fått ordna sånn at relerekka henger fast der den skal festa sikringsboksen ordentlig, mangler skruene til å holde fast toppdelen og lokket bare, skal og teipe inn ledningene (tips til hvor skaffe tekstilteip ala org billig ønskes) satte inn tanken til servo pga skal ha inn det etterhvert så da er tanken der ivaffall er noe iveien for slangen til bremsekraftforsterkeren så måp vell endre den litt, men er kanskje ikke noe problem, funker motoren sånn så driter jeg i det holder på mer nå, rydder opp i motorrommet, se om jeg finner dekselet til å ha på torpedoveggen. evnt bestille nytt. skal legge inn en bestilling på koed, er oppe i 2,5k ca nå, og har fler ting å legge inn, koster å være kar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 gjort litt mer. fått inn noen nipler til ekstra ledninger til målere etc og slangen til turbotrykkmåler fått på oljecatchtank blekke så verst der koplet den, skal få noen andre slanger senere, men funker enn så lenge måtte blende pluggen på innsuget da, skal prøve å ordne et bedre patent på det senere fått på panseråpnerholdegreia ordna litt opp i elnettet snudde denne for å få det en smule penere fikk ordna et bedre patent for å proppe pluggen på prefacevannpumpa som ikke er i bruk pga facelift ekspansjonstank har da begynt litt på prosjekt rydde opp i elnett og montere midtkonsoll for å få målerne der de skal funnet fram en midtkonsoll vaska den litt satt inn målerholderen med 6 hull lagd noen hull bak for å ha sted å tre ledninger og litt kjøling og litt for å komme til å få festet målerne Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW E30 325 Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 Skal følge med her:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 Ikke mange med B23 turbo men du burde bytte til facelift vannpunmpe, så slipper du å blende det uttaket. Mishimoto radiator du har? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 Ikke mange med B23 turbo men du burde bytte til facelift vannpunmpe, så slipper du å blende det uttaket.Mishimoto radiator du har? Om jeg husker rett er det noe motorviagra solgte. Har facelift pumpe liggende, men stress å bytte når motor er montert, men må vell krype til korset og bytte den om jeg får problemer med lekkasje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 har byttet med motor i bil jeg. kan ikke huske det var så problematisk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 har byttet med motor i bil jeg. kan ikke huske det var så problematisk. Nei, ekke noestress , men godt å slippe om ikke nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vrossi46 Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 Artigt med godkjent turbo men bytt ut de hageslangane.. mye som skal tåle trykke å temp på papir.. mn dissa blir veldi myke med høg temp å med trykk over tid hadde ikje ej stolt på dei.!! kjipt om slangen på oljekjølern ryke under kjøring. da har du olje over alt å verste tilfelle brann.. Bare ett råd;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Mai 19, 2013 Forfatter Share Skrevet Mai 19, 2013 Artigt med godkjent turbo men bytt ut de hageslangane.. mye som skal tåle trykke å temp på papir.. mn dissa blir veldi myke med høg temp å med trykk over tid hadde ikje ej stolt på dei.!! kjipt om slangen på oljekjølern ryke under kjøring. da har du olje over alt å verste tilfelle brann.. Bare ett råd;) ekke hageslanger, tåler trykket og tempen ifølge specs, men skal ha inn noe bedre slanger nå, bestiller imorra om jeg finner. brukte de mest pga jeg hadde slangene og ville få bilen til å gå for å teste litt fikk lekkasje på oljekjølerslangene tidligere, men det var ikke dej eg hadde lagd som røk, var en presskjøt har holdt siden det, men skal byttes så ekke noe problem Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW E30 325 Skrevet Mai 19, 2013 Share Skrevet Mai 19, 2013 nullstress å bytte vannpumpe, og jeg hadde hvertfall gjort det om du har ei liggende selv om slangene tåler trykk å temp, tviler jeg nesten på at de er laget for å tåle olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå