picassokylling Skrevet Mai 15, 2013 Skrevet Mai 15, 2013 Akkurat kjøpt meg en 2001 e39 530d med automatkasse som har gått 260 000 km. I begynnelsen var det en svak ”metallisk” raslelyd ved fullt pådrag. Dette har nå forverret seg og er en ganske merkbar (u)lyd ved middels til kraftig akselerasjon. Raslelyden kommer uansett turtall og høres ut som den kommer fra passasjersiden foran. Bilen akselererer godt og har ikke mistet motorkraft ved noen anledning. I tillegg kommer det en høy hvinelyd eller plystrelyd ETTERPÅ hvis jeg har kjørt litt hardt, for eks holdt 100-120 i en lang oppoverbakke (rundt 2 km). Denne hvinelyden følger turtallet og varer ca 1 minutt før den gir seg. Jeg sjekket motoroljen og den var ca 1 cm over maks på peilepinnen. Jeg la også merke til at det var en svartgrønn olje. Oljeservicene har vært fulgt og siste oljeskift var tatt for 15 000 km siden. Noen som aner hva problemet kan være her? Setter pris på hjelp.
picassokylling Skrevet Mai 18, 2013 Forfatter Skrevet Mai 18, 2013 Bump Har byttet veivhusventilasjon med oljeseparator nå, men den "metalliske" raslingen er der fremdeles ved pådrag. Demonterte luftslangen inn til turboen i samme slengen og akslingen/viften inni virker fast og fin. Ingen slark. Forslag noen? Kan nevne at automatkassen er noe treig og skal flushe denne snart...
stig. Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Skramling fra eksos deksek rundt katalysator kansje???
picassokylling Skrevet Mai 18, 2013 Forfatter Skrevet Mai 18, 2013 tenker du på varmeskjoldet eller et spesielt deksel? takk for svar
stig. Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 dårlig svart av meg,varmeskjold rundt kat,de pleier å løsne
picassokylling Skrevet Mai 18, 2013 Forfatter Skrevet Mai 18, 2013 varmeskjoldet var løst, men det har jeg festet igjen så det er ikke årsaken til ulyden. Hvordan sjekker jeg for løs innmat i katalysatoren? Takk for svar så langt.
stig. Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Det er litt værre ,du kan prøve å tA av noen eksos oppheng å se om du klarer og riste katn,å høre etter lyd
picassokylling Skrevet Mai 18, 2013 Forfatter Skrevet Mai 18, 2013 OK! Takk for svar, skal prøve dette og komme tilbake med tilbakemedling i morgen.
Alpejohn Skrevet Mai 18, 2013 Skrevet Mai 18, 2013 Kom deg under og slå på eksosrøret , får du nok vibrasjon burde du vertfall kunne høre at det skrangler inni der..
riski Skrevet Juni 30, 2013 Skrevet Juni 30, 2013 Hei. Eg og har raslelyd når eg gir på. Føler det er verst på 3 gir. (Manuell gir) Har du funnet ut noe meir om hva det kan være?
picassokylling Skrevet Juni 30, 2013 Forfatter Skrevet Juni 30, 2013 Hei Har dessverre ikke det. Har byttet et mellomlager på girkassen som var knekt, men ingen forandring. Når jeg hadde bilen inne til flushing av girkasse, fikk jeg vite av dem at et motorfeste var knekt. Jeg har prøvd å se etter dette selv, men kan ikke finne det. Skal hive bilen inn på verksted så får vi se om de finner ut av det. Vil legge til at jeg også hører raslelyden best i 3. gir (automat). "Hvinelyden" forsvant etter at jeg fylte på servoolje.
riski Skrevet Juni 30, 2013 Skrevet Juni 30, 2013 Eg har fått tips om at det kan være sprekk i innsuget. Luftlekkasje som lager lyden.
togga Skrevet Mars 26, 2014 Skrevet Mars 26, 2014 Denne tråden beskriver samme type symptomer som jeg selv nå opplever på min 525dat 2003-modell. En slags knatrelyd som kommer ved middels til kraftig akselerasjon, spesielt hørbar på de 3 første girene. Lyden oppleves å komme fra under bilen på passasjerside når man kjører bilen (men det kan jo tenkes at den egentlig kommer fra et annet sted...) Lyden forsvinner når bilen kommer opp i fart, på høyere gir/turtall. Det er heller ikke mulig å reprodusere den når bilen står i ro. Har latt en mekaniker prøve bilen, men selv om lyden var lett å reprodusere så hadde han ingen konkret idé om hva det kunne være. Er det noen av dere som fant ut av dette eller har noen idé? Av ting jeg har kommet over så kan det være defekte motorfeste®, eksosanlegg (fester/skjold/innmat), sprekk i innsug (som riski nevner) eller i verste fall converter som synger på siste verset. Kanskje noe annet også? Jeg er usikker på alvorlighetsgraden av dette og hvilken type "spesialist" jeg skal engasjere. Er jo en gammel bil nå med verdi under 100k sannsynligvis, så hva bør jeg gjøre? All feedback mottas med stor TAKK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå