Kvasi Skrevet Mai 16, 2013 Skrevet Mai 16, 2013 Har etpar fat Jet A1 stående men kvier meg litt for å fylle tanken på tross av at jeg kjenner flust av folk som har kjørt på både det og parafin i flere tiår. Eneste forhåndsregelen jeg har hørt er at har man ikke common rail må pumpa har etpar % totaktsolje som smøring. Noen som har erfaringer å dele på?
Lamek Skrevet Mai 17, 2013 Skrevet Mai 17, 2013 Du kan blande 50% med diesel. Parafin alene blir litt for "tørr" Men du må huskepå at parafin inneholder mye svovel så den forurenser endel mer en ren diesel. Derfor kan du få problemer med partikkelfilter.
largund Skrevet Mai 17, 2013 Skrevet Mai 17, 2013 mener at JetA1 har lavere Cetan-tall enn diesel også slik at motor vil gå litt dårligere... Cetan = diesel-oktan...
Kvasi Skrevet Mai 17, 2013 Forfatter Skrevet Mai 17, 2013 At den kan gå litt dårligere er jeg forberedt på. Kjenner folk som har kjørt gamle mercer på parafin og 2% totaktsolje i flere tiår uten problemer, og de jeg har A1 fra har kjørt div common rail uten oljetilsetning i maange år uten trøbbel. Men ingen av dem har BMW, skal jeg tolke Lamek dithen at pumpa mi ikke tåler det?
Lamek Skrevet Mai 17, 2013 Skrevet Mai 17, 2013 At den kan gå litt dårligere er jeg forberedt på. Kjenner folk som har kjørt gamle mercer på parafin og 2% totaktsolje i flere tiår uten problemer, og de jeg har A1 fra har kjørt div common rail uten oljetilsetning i maange år uten trøbbel.Men ingen av dem har BMW, skal jeg tolke Lamek dithen at pumpa mi ikke tåler det? Pumpa tåler det nok, men motoren soter litt mer. Hvis du har en nyere bil som har diesel partikkelfilter på eksosen kan det korte ned levetiden på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå